- Podnikam.sk
- Články
- Odvody
- Odvody do sociálnej poisťovne
- Novinka v prihlasovaní sa do elektronických služieb Sociálnej poisťovne- čo všetko musíte po novom vybaviť?
Novinka v prihlasovaní sa do elektronických služieb Sociálnej poisťovne- čo všetko musíte po novom vybaviť?
Už aj Sociálna poisťovňa prichádza s bezpečnejším a komfortnejším prihlasovaním sa do e-Služieb. Aspoň teda podľa ich slov. Ako bude prebiehať zmena v praxi, ukáže až čas. Aké budú nové spôsoby prihlasovania a čo všetko musia podnikatelia a ich účtovníci vybaviť?
Sociálna poisťovňa v záujme zlepšovania svojich služieb a zvýšenia bezpečnosti zavádza nový spôsob prístupu do e-Služieb. Klienti sa už po novom môžu do e-Služieb prihlásiť aj pomocou mena, hesla a mobilnej aplikácie. Je to ďalšia bezpečná možnosť popri vstupe s elektronickým občianskym preukazom (eID). Modernejší spôsob prihlasovania úplne nahradí používanie Grid kariet.
Koho sa bude nové prihlasovanie týkať?
Novinka v prihlasovaní sa týka nasledovných používateľov:
- zamestnávateľov (pre službu Odvádzateľ poistného),
- SZČO (pre službu Saldokonto),
- fyzických osôb (pre službu Individuálny účet poistenca), ktorým prístupy do e-Služieb zriaďujú pobočky Sociálnej poisťovne (SP).
Nový spôsob prihlasovania sa bude týkať rovnako súčasných používateľov e-Služieb, ako aj nových používateľov. Jediným rozdielom medzi nimi bude spôsob prvotného prihlásenia do e-Služieb, o ktorom si povieme neskôr.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Postup na prihlásenie novým spôsobom pre súčasných používateľov
- Spôsob prihlásenia pre nových používateľov e-Služieb
- Pre účtovníkov bude potrebné pripraviť splnomocnenie
Postup na prihlásenie novým spôsobom pre súčasných používateľov
Presný návod, akým spôsobom si aktivovať nový spôsob prihlásenia sa nachádza na stránkach Sociálnej poisťovne. Ide pár jednoduchých krokov.
- Na úvod je potrebné stiahnuť si jednu z nasledujúcich mobilných aplikácii (všetky 3 aplikácie sú bezplatné a sú dostupné rovnako pre Android aj pre iOS):
- FreeOTP
- Google Authenticator
- Microsoft Authenticator
Aplikácie budú slúžiť na nasnímanie QR kódu pri aktivácii jedinečného kódu na overenie prvého prihlásenia a takisto na overenie aktivácie.
- Prihláste sa do e-Služieb a skontrolujte si, prípadne nastavte, e-mailovú adresu. Vytvorte si heslo.
POZOR:
Pre každý jeden účet je potrebná existencia jedinečnej e-mailovej adresy.
- Prejdite do časti „Nastavenia“ a „Rozšírené nastavenia“. Pre úspešnú aktiváciu a bezpečné používanie e-Služieb si v „Rozšírených nastaveniach“ – „Účet“ skontrolujte svoje e-mailovú adresu.
- Pokračujte v „Rozšírených nastaveniach“ a vytvorte si nové heslo, ktoré potvrdíte uložením.
- Teraz kliknite na menu s názvom „Autentifikátor“. Uvidíte QR kód, ktorý je potrebné naskenovať cez mobilné zariadenie.
- Po naskenovaní sa zobrazí v mobilnej aplikácii jednorazový kód. Kód má obmedzenú platnosť a každých 30 sekúnd sa generuje nový kód. Vygenerovaný kód je platný 60 sekúnd a v tejto dobe je potrebné tento kód prepísať do poľa pre vpísanie jednorazového kódu.
Spôsob prihlásenia pre nových používateľov e-Služieb
Aj noví používatelia e-Služieb si musia v prvom kroku stiahnuť jednu z troch autentifikačných aplikácií do mobilného zariadenia. V ďalších krokoch postupujú podobne.
- Po kliknutí na prijatý e-mail od Sociálnej poisťovne si vytvorte heslo na prihlásenie. Týmto heslom sa budete prihlasovať do e-Služieb.
- Po vytvorení hesla je potrebné sa prihlásiť cez stránku Sociálnej poisťovne – prihlásenie heslom. Do prvého riadku zadáte SSN číslo, ktoré je pridelené Sociálnou poisťovňou pri registrácii nového používateľa. Do druhého riadku napíšete vaše vytvorené heslo. Ďalej je potrebné postupovať, ako bolo popísané vyššie. Cez autentifikačný kód overiť vaše prihlásenie.
Pre oba prípady ponúka Sociálna poisťovňa podrobnejšie návody spolu s obrázkami.
Pre účtovníkov bude potrebné pripraviť splnomocnenie
Účtovníci aktuálne fungujú dvoma rôznymi spôsobmi. Buď majú firmu svojho klienta pod svojim klientskym účtom na základe splnomocnenia, alebo majú prístup do účtu klienta na základe grid karty od klienta. Práve tomuto druhému spôsobu odzvonilo. Sociálna poisťovňa sa zmenou snaží zvýšiť bezpečnosť pri prihlasovaní, nakoľko sa mohlo stať, že takáto „putujúca“ Grid karta mohla skončiť aj v cudzích rukách.
Ak má teda klient vlastné prihlasovacie údaje a vlastnú grid kartu, môže splnomocniť svojho účtovníka na to, aby si danú firmu pridal účtovník „pod seba“ do svojho účtu po prihlásení do e-Služieb. Plnomocenstvo je potrebné doručiť do pobočky Sociálnej poisťovne, ktorá zriadila prístup do e-Služieb, a tá priradí zamestnávateľa do systému pod prístup účtovníka.
Venujem sa účtovníctvu a daňovému poradenstvu na www.mojuctovnik.com Zaujímam sa o investovanie a medzi moje záľuby patrí šport.