- Podnikam.sk
- Články
- Legislatívne zmeny
- Nový zákon o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku od 19. 6. 2026
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku od 19. 6. 2026
V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa aktuálne nachádza návrh zákona o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku, ktorý vytvára novú právnu úpravu ako reakciu na rýchly rozvoj digitalizácie a potrebu zvýšenia ochrany spotrebiteľa.
Primárnym cieľom je riešenie problematiky poskytovania finančných služieb na diaľku prostredníctvom rôznych online kanálov, pričom doterajšia právna úprava adekvátne nereaguje na technické možnosti, akými môžu byť finančné služby na diaľku ponúkané a poskytované v súčasnosti.
Digitalizácia prispela k vývoju na trhu, ktorý sa v čase prijímania súčasnej právnej úpravy nedal predvídať, pričom tento vývoj so sebou priniesol významné zmeny na trhu s finančnými službami. Finančné služby ponúkané spotrebiteľom sa značne rozvinuli a diverzifikovali. Vyvinuli sa nové produkty, najmä v online prostredí, a ich používanie sa naďalej vyvíja často rýchlym a nepredvídateľným spôsobom. Absencia právnej regulácie v daných oblastiach, ako aj nejednotnosť pravidiel zabezpečujúcich úroveň ochrany spotrebiteľov pri finančných službách na diaľku by viedla k právnej neistote a k problémom pri uzavieraní zmlúv o finančných službách v rámci vnútorného trhu.
Návrh zákona preto sleduje viacero cieľov, ktoré majú primárne riešiť problematiku finančných služieb poskytovaných na diaľku a podporiť ochranu spotrebiteľa v danej oblasti. Všeobecné závery z hodnotenia v rámci programu regulačnej vhodnosti a efektívnosti (REFIT) boli, že právne predpisy, ktoré taktiež predstavovali transpozíciu smerníc (napr. zákon č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov) znížili pridanú hodnotu smernice 2023/2673 a jej relevantnosť. Smernica 2023/2673 a ňou transponovaný návrh zákona preto zabezpečuje funkciu záchrannej siete, čo znamená, že spotrebitelia majú určitú úroveň ochrany v prípade zmlúv uzavretých na diaľku, a to aj v prípade finančných produktov, na ktoré sa doteraz nevzťahovali žiadne právne predpisy (napr. smernica sa uplatňuje v prípade neexistencie pravidiel EÚ týkajúcich sa kryptoaktív). Vzhľadom na to je prijatie novej právnej úpravy nevyhnutné.
Poskytovanie finančných služieb spotrebiteľom na diaľku sa za posledných 20 rokov výrazne zmenilo. Obchodníci a spotrebitelia finančných služieb prestali používať napr. fax, pričom sa objavili noví aktéri (napr. fintech spoločnosti) s novými obchodnými modelmi a novými distribučnými kanálmi (napr. finančné služby predávané online). Pandémia COVID-19 a súvisiace obmedzenia pohybu taktiež dopomohli k zrýchleniu nakupovania online vo všeobecnosti (napr. v bankovom sektore sa zmluvné vzťahy uzatvárali prostredníctvom elektronických prostriedkov).
Návrhom zákona sa má ďalej dosiahnuť:
- zavedenie komplexnej a aktuálnej právnej regulácie v oblasti ochrany spotrebiteľa pri poskytovaní finančných služieb na diaľku,
- posilnenie právnej istoty v reakcii na rýchly technologický vývoj v oblasti digitalizácie, ktorý spôsobil, že niektoré inštitúty v online prostredí súčasná právna úprava v plnej miere nerieši,
- vymedzenie zásad, ktoré budú platné aj pre prostriedky, ktorých používanie ešte nie je rozšírené alebo ktoré ešte nie sú známe, a to s cieľom reagovať na neustály vývoj uvedených komunikačných prostriedkov,
- zabezpečenie jednotnej úrovne ochrany spotrebiteľov v rámci štátov EÚ a zamedzenie rozdielom, ktoré by bránili uzatváraniu zmlúv o finančných službách v rámci vnútorného trhu,
- zavedenie pravidiel, ktorými sa pre obchodníkov zabezpečí právna istota a transparentnosť a spotrebiteľom sa poskytnú jednotné právne vymožiteľné práva a povinnosti vo všetkých členských štátoch EÚ,
- úprava pravidiel týkajúcich sa práva na predzmluvné informácie a práva na odstúpenie od zmluvy, ako aj pravidiel zabezpečujúcich spravodlivosť na internete pri uzatváraní zmlúv o finančných službách na diaľku.
V záujme zachovania primeranej úrovne ochrany spotrebiteľa v súlade so štandardmi ustanovenými právnymi predpismi EÚ, návrh zákona prinesie zmeny zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktoré sa týkajú potreby reflektovať zmeny vykonané návrhom zákona aj do týchto právnych predpisov a ustanovenie funkcie na odstúpenie od zmluvy nie len pre obchodníkov poskytujúcich finančné služby na diaľku, ale aj pre obchodníkov poskytujúcich akékoľvek služby a tovary na diaľku.
Predmet a pôsobnosť zákona
Tento zákon upravuje
- a) práva a povinnosti spotrebiteľa a obchodníka pri finančných službách poskytovaných obchodníkom prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie na základe zmluvy uzavretej na diaľku,
- b) uzavieranie a plnenie zmluvy uzavretej na diaľku,
- c) právomoci v oblasti dohľadu.
Ak bola zmluva uzavretá na diaľku uzavretá na základe rámcovej zmluvy, tento zákon a ustanovenia osobitného predpisu vzťahujúce sa na finančnú službu sa nevzťahujú na postupný sled súvisiacich operácií alebo sériu operácií rovnakého druhu, ale len na rámcovú zmluvu; to neplatí pre zákaz obchodníka používať telefónne číslo služby so zvýšenou tarifou ako telefónne číslo, na ktorom môže spotrebiteľ kontaktovať obchodníka v súvislosti s uzavretou zmluvou podľa osobitného predpisu.
Ak nie je postupný sled súvisiacich operácií alebo séria operácií rovnakého druhu, ktoré nadväzujú na prvú operáciu z postupného sledu súvisiacich operácií alebo zo série operácií rovnakého druhu vykonávaný na základe rámcovej zmluvy, vzťahujú sa § 3 a 4 len na prvú operáciu; to neplatí, ak sa operácia rovnakého druhu nevykonávala dlhšie ako jeden rok.
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a) finančnou službou služba poskytovaná
- poisťovňou, poisťovňou z iného členského štátu, zahraničnou poisťovňou alebo ich pobočkami,
- obchodníkom s cennými papiermi, zahraničným obchodníkom s cennými papiermi, pobočkou zahraničného obchodníka s cennými papiermi,
- správcovskou spoločnosťou, zahraničnou správcovskou spoločnosťou, pobočkou zahraničnej správcovskej spoločnosti,
- bankou, zahraničnou bankou, pobočkou zahraničnej banky,
- dôchodkovou správcovskou spoločnosťou, doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou, poskytovateľom celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu,
- inštitúciou elektronických peňazí, zahraničnou inštitúciou elektronických peňazí, pobočkou zahraničnej inštitúcie elektronických peňazí,
- platobnou inštitúciou, zahraničnou platobnou inštitúciou, pobočkou zahraničnej platobnej inštitúcie,
- veriteľom, ktorý poskytuje spotrebiteľský úver alebo úver na bývanie v rámci svojej podnikateľskej činnosti,
- poskytovateľom služieb kryptoaktív, zahraničným poskytovateľom služieb kryptoaktív, emitentom tokenov naviazaných na aktíva, zahraničným emitentom tokenov naviazaných na aktíva alebo ich pobočkami, alebo
- inou osobou s obdobným predmetom činnosti, ako majú osoby uvedené v prvom až deviatom bode,
b) zmluvou uzatvorenou na diaľku zmluva medzi obchodníkom a spotrebiteľom o poskytnutí finančnej služby dohodnutá a uzavretá výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti obchodníka a spotrebiteľa, najmä využitím online rozhrania,[15]) elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu,
c) rámcovou zmluvou zmluva o vykonávaní postupného sledu súvisiacich operácií alebo série operácií rovnakého druhu,
d) prostriedkom diaľkovej komunikácie prostriedok, ktorý bez súčasnej fyzickej prítomnosti obchodníka a spotrebiteľa možno použiť pri poskytovaní finančnej služby na diaľku, najmä využitím online rozhrania, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu,
Informácie pre spotrebiteľa pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku
Obchodník je povinný v primeranom časovom predstihu pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku alebo predtým, ako spotrebiteľ bude viazaný ponukou finančnej služby oznámiť spotrebiteľovi tieto informácie:
- a) obchodné meno a sídlo obchodníka alebo osoby, v mene ktorej obchodník koná, ak ide o právnickú osobu, alebo meno, priezvisko a miesto podnikania alebo adresu trvalého pobytu obchodníka alebo osoby, v mene ktorej obchodník koná, ak ide o fyzickú osobu,
- b) hlavný predmet podnikania obchodníka alebo osoby, v mene ktorej obchodník koná,
- c) telefónne číslo a adresu elektronickej pošty obchodníka alebo osoby v mene ktorej obchodník koná a ďalšie podrobné údaje, ktoré sú dôležité pre rýchly kontakt spotrebiteľa s obchodníkom alebo osobou v mene ktorej obchodník koná; kontaktné údaje musia mať takú formu, aby spotrebiteľ mal možnosť uchovávať komunikáciu s obchodníkom alebo s osobou v mene ktorej obchodník koná na trvanlivom médiu,
- d) poštovú adresu a adresu elektronickej pošty obchodníka alebo osoby, v mene ktorej obchodník koná, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu finančnej služby, podať sťažnosť alebo iný podnet,
- e) identifikačné číslo obchodníka a označenie registrového súdu, ktorý ho pridelil; ak ide o cudzozemca, označenie verejného zoznamu alebo registra, do ktorého sa zapisujú ustanovené údaje týkajúce sa podnikateľov v štáte, v ktorom má sídlo obchodník, a identifikačné číslo, pod ktorým je v tomto verejnom zozname alebo registri zapísaný,
- f) názov, adresu, webové sídlo a kontaktné údaje príslušného orgánu dohľadu nad činnosťou obchodníka,
- g) opis hlavných vlastností poskytovanej finančnej služby,
- h) celkovú výšku odplaty za finančnú službu vrátane všetkých poplatkov, výdavkov a daní platených spotrebiteľom prostredníctvom obchodníka; ak nemožno určiť presnú celkovú výšku odplaty za finančnú službu, obchodník je povinný uviesť základ na jej výpočet tak, aby bolo možné overenie jej celkovej výšky spotrebiteľom,
- i) informácie o podmienkach pri oneskorenej platbe alebo neuhradenej platbe,
- j) informáciu, že predajná cena je pre konkrétneho spotrebiteľa alebo pre skupinu spotrebiteľov určená na základe automatizovaného rozhodovania vrátane profilovania,
- k) upozornenie, že sa môžu účtovať dane a iné poplatky, ktoré nie sú uhrádzané prostredníctvom obchodníka, alebo ním nie sú vyberané,
- l) upozornenia na riziká, ak je ponúkaná finančná služba spojená s nástrojmi zahŕňajúcimi riziká súvisiace s ich špecifickými črtami alebo činnosťami, ktoré sa majú vykonať alebo ktorých cena je závislá od zmien na finančných trhoch, na ktoré obchodník nemá vplyv, a upozornenie, že doterajší výnos nie je zárukou budúcich výnosov,
- m) informácie o dodatočných nákladoch spotrebiteľa spojených s použitím prostriedkov diaľkovej komunikácie, ak sa účtujú,
- n) informácie o obmedzeniach alebo dobách platnosti poskytnutých údajov,
- o) informácie o platobných podmienkach a spôsobe vykonania finančnej služby,
- p) informácie o environmentálnych cieľoch a sociálnych cieľoch investičnej stratégie finančnej služby, ak sa na ne zameriava,
- q) informáciu o práve spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 5 vrátane lehoty na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku, o podmienkach na jeho uplatnenie, o peňažnej sume, ktorú možno požadovať od spotrebiteľa podľa § 6 a o dôsledkoch neuplatnenia tohto práva alebo informáciu o neexistencii práva na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku,
- r) informáciu o minimálnej dobe platnosti zmluvy uzavretej na diaľku pri finančných službách, ktoré sa majú poskytovať trvalo alebo opakovane,
- s) informáciu o možnosti predčasného alebo jednostranného skončenia zmluvy uzavretej na diaľku vrátane informácie o súvisiacich zmluvných pokutách,
- t) postup uplatnenia práva na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku vrátane adresy elektronickej pošty, telefónneho čísla obchodníka alebo informácie o iných komunikačných prostriedkoch, prostredníctvom ktorých je možné zaslať oznámenie o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku; ak bola zmluva uzavretá na diaľku uzavretá prostredníctvom online rozhrania, obchodník oznámi spotrebiteľovi aj informáciu o existencii a umiestnení funkcie na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa osobitného predpisu,
- u) označenie štátu, ktorého právnym poriadkom sa obchodník riadi pri ponuke finančných služieb spotrebiteľovi pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku,
- v) informácie o voľbe práva a súdu podľa osobitného predpisu,
- w) určenie jazyka alebo jazykov, v akých sa obchodník so súhlasom spotrebiteľa zaväzuje komunikovať počas trvania zmluvy uzavretej na diaľku a oznamovať zmluvné podmienky a informácie podľa tohto ustanovenia,
- x) postup a možnosti prístupu k mimosúdnemu riešeniu sporov,
- y) informáciu o existencii iných garančných fondov alebo systémov náhrad, ako sú garančné fondy alebo systémy náhrad podľa osobitných predpisov.
(2) Obchodník je povinný oznámiť spotrebiteľovi informácie podľa odseku 1 zreteľným, jasným a zrozumiteľným spôsobom vhodným pre použitý prostriedok diaľkovej komunikácie v súlade so zásadami dobrých mravov a zásadami poctivého obchodného styku tak, aby bol zrejmý obchodný účel týchto informácií; informácie musia byť aktuálne, úplné, pravdivé a ľahko čitateľné. Informácie uvedené v odseku 1 sa spotrebiteľom so zdravotným postihnutím vrátane spotrebiteľov so zrakovým postihnutím poskytnú na požiadanie vo vhodnom a prístupnom formáte.
(3) Ak ide o telefonickú komunikáciu z podnetu obchodníka, spotrebiteľovi sa musia na začiatku každého rozhovoru oznámiť identifikačné údaje obchodníka najmenej v rozsahu podľa odseku 1 písm. a) a obchodný zámer telefonickej komunikácie. Ďalej sa od obchodníka vyžadujú iba informácie podľa odseku 1 písm. g), h), k) a q), ak spotrebiteľ vyjadril jasný a zrozumiteľný súhlas s tým, že mu budú oznámené informácie iba v tomto rozsahu. Obchodník je povinný informovať spotrebiteľa, ktoré ďalšie informácie sú mu dostupné kedykoľvek na požiadanie; tým nie je dotknutá povinnosť podľa odseku 7.
(4) Ak sa telefonická komunikácia podľa odseku 3 zaznamenáva, obchodník je o tom povinný informovať spotrebiteľa.
(5) Informácie uvedené v odseku 1, ktoré sa musia oznámiť spotrebiteľovi pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku, musia byť v súlade so zmluvnými povinnosťami, ktoré by vyplynuli z právneho poriadku, ktorým by sa riadila zmluva uzavretá na diaľku, ak by sa uzavrela. Obchodník je povinný zaslať spotrebiteľovi pripomenutie o možnosti odstúpenia od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 5 s oznámením o postupe, v ktorom uvedie, ako má spotrebiteľ pri odstúpení postupovať, ak sa informácie podľa odseku 1 poskytnú spotrebiteľovi menej než jeden deň predtým, ako začne byť spotrebiteľ viazaný zmluvou uzavretou na diaľku alebo jej ponukou. Pripomenutie sa spotrebiteľovi poskytne na inom trvanlivom médiu, a to jeden až sedem dní po uzavretí zmluvy uzavretej na diaľku alebo, ak je to možné, po predložení záväznej ponuky spotrebiteľovi.
(6) Informácie uvedené v odseku 1 je obchodník povinný poskytnúť spotrebiteľovi v primeranom časovom predstihu pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom médiu, ktoré je k dispozícii a je dostupné spotrebiteľovi; to platí aj pre informácie uvedené v odseku 11, ak osobitný zákon neustanovuje inak. Primeraným časovým predstihom sa rozumie čas, ktorý potrebuje spotrebiteľ na posúdenie informácií a zmluvných podmienok podľa tohto zákona.
(7) Ak je zmluva uzavretá na diaľku uzavretá na žiadosť spotrebiteľa prostredníctvom prostriedku diaľkovej komunikácie, ktorý neumožňuje poskytnutie informácií uvedených v odsekoch 1 a 11 v listinnej podobe alebo na inom trvanlivom médiu, obchodník je povinný zaslať spotrebiteľovi tieto informácie v listinnej podobe alebo poskytnúť na inom trvanlivom médiu bezprostredne po uzavretí zmluvy uzavretej na diaľku.
(8) Informácie podľa odseku 1 môžu byť zobrazované vo viacerých vrstvách, ak sa poskytujú prostredníctvom elektronických prostriedkov; to neplatí pre informácie podľa odseku 1 písm. a), g), h), k) a q). Informácie, ktoré sú zobrazené vo viacerých vrstvách musí byť možné zobraziť, uložiť alebo vytlačiť v jednom dokumente.
(9) Ak sú informácie zobrazené vo viacerých vrstvách podľa odseku 8, obchodník je povinný spotrebiteľovi poskytnúť pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku všetky informácie podľa odseku 1.
(10) Ak vzniknú pochybnosti o splnení požiadaviek podľa odsekov 1 až 9, dôkazné bremeno na preukázanie splnenia informačných povinností voči spotrebiteľovi znáša obchodník.
(11) Ustanovenia odsekov 1 až 10 sa nepoužijú, ak osobitný predpis, ktorý upravuje informácie pre spotrebiteľa pred uzavretím zmluvy, ustanovuje inak; to neplatí pre odsek 1 písm. q).
Primerané vysvetlenia
(1) Obchodník je povinný pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku bezplatne poskytnúť spotrebiteľovi primerané vysvetlenie týkajúce sa ponúkanej zmluvy uzavretej na diaľku a akejkoľvek doplnkovej služby, aby mohol posúdiť, či ponúkaná zmluva uzavretá na diaľku a doplnková služba spĺňa jeho potreby a zodpovedá jeho finančnej situácii. Toto primerané vysvetlenie obsahuje
- a) predzmluvné informácie podľa § 3,
- b) základné vlastnosti ponúkanej zmluvy uzavretej na diaľku alebo doplnkovej služby,
- c) konkrétny vplyv, ktorý môže mať ponúkaná zmluva uzavretá na diaľku alebo doplnková služba na spotrebiteľa, vrátane dôsledkov nesplácania alebo omeškania spotrebiteľa s platením splátok.
(2) Informácie podľa odseku 1 musia byť pre spotrebiteľa jednoznačné a zrozumiteľné, pričom rozsah informácií sa určuje na základe zložitosti finančnej služby ponúkanej na diaľku.
(3) Spotrebiteľ má právo kedykoľvek pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku alebo v odôvodnených prípadoch aj po uzavretí zmluvy uzavretej na diaľku požiadať obchodníka o poskytnutie informácií a primeraných vysvetlení priamo obchodníkom alebo jeho zamestnancom bez použitia online rozhrania, ak obchodník na túto činnosť využíva poradenstvo vo forme online rozhrania, a to v jazyku v akom boli poskytnuté predzmluvné informácie podľa § 3.
(4) Ak vzniknú pochybnosti o splnení požiadaviek podľa odsekov 1 až 3, dôkazné bremeno na preukázanie splnenia podmienok znáša obchodník.
(5) Ustanovenia odsekov 1 až 4 sa neuplatnia, ak osobitné predpisy, ktoré upravujú primerané informácie, ustanovujú inak.
Právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku
(1) Spotrebiteľ je oprávnený odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku bez sankcie a bez uvedenia dôvodu v lehote 14 kalendárnych dní
- a) odo dňa uzavretia zmluvy uzavretej na diaľku alebo
- b) odo dňa doručenia informácií podľa § 3 spotrebiteľovi, ak k doručeniu došlo v akýkoľvek deň po dni podľa písmena a).
(2) Lehota na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa odseku 1 sa predlžuje na 30 kalendárnych dní pri zmluvách uzavretých na diaľku v oblasti doplnkového dôchodkového sporenia a celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu.
(3) Lehota na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa odseku 2 začne plynúť od uzavretia zmluvy uzavretej na diaľku alebo od doručenia informácií podľa § 3 ods. 7, ak zmluva uzavretá na diaľku bola uzavretá na žiadosť spotrebiteľa prostredníctvom prostriedku diaľkovej komunikácie, ktorý neumožňuje poskytnutie informácií podľa § 3 ods. 1 a 11 v listinnej podobe alebo na inom trvanlivom médiu.
(4) Ak obchodník neposkytol spotrebiteľovi informácie podľa § 3, spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku do 12 mesiacov od uplynutia lehoty podľa odseku 1; to neplatí, ak spotrebiteľ nebol informovaný o práve na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 3 ods. 1 písm. q).
(5) Lehota na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa odseku 1 alebo odseku 2 sa považuje za dodržanú, ak oznámenie o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku bolo odoslané obchodníkovi najneskôr v posledný deň tejto lehoty v listinnej podobe alebo na inom trvanlivom médiu, ktorý je k dispozícii a je dostupný obchodníkovi.
(6) Právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa odseku 1 alebo odseku 2 sa nevzťahuje na
a) finančnú službu, ktorej cena závisí od zmien na finančnom trhu, na ktoré obchodník nemá vplyv a ku ktorým môže dôjsť počas lehoty na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku, najmä na finančnú službu súvisiacu
- s operáciami s peňažnými prostriedkami v cudzej mene (devízové operácie),
- s nástrojmi peňažného trhu,
- s prevoditeľnými cennými papiermi,
- s podielovými listami alebo inými cennými papiermi vydávanými subjektmi kolektívneho investovania,[27])
- so zmluvami o termínovaných finančných obchodoch vrátane ekvivalentných nástrojov uhrádzaných v hotovosti,
- s termínovými úrokovými obchodmi (FRA),
- s akciovými, úrokovými a menovými swapmi,
- s opciami na kúpu alebo predaj akýchkoľvek nástrojov uvedených v prvom až siedmom bode vrátane ekvivalentných nástrojov uhrádzaných v hotovosti,
b) poistnú zmluvu o poistení cestujúcich a poistení batožiny alebo na iné poistné zmluvy uzavreté na dobu kratšiu ako jeden mesiac,
c) zmluvu uzavretú na diaľku, ak sa finančná služba splnila na výslovnú žiadosť spotrebiteľa predtým, ako spotrebiteľ uplatnil svoje právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku,
d) finančný lízing.
(7) Spotrebiteľ nie je viazaný zmluvou o doplnkovej službe súvisiacou so zmluvou uzavretou na diaľku, ktorá je poskytovaná na základe dohody medzi obchodníkom a treťou stranou a takáto zmluva o doplnkovej službe sa zrušuje bez poplatkov, ak spotrebiteľ uplatní svoje právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku.
(8) Ustanovenia odsekov 1 až 7 sa nepoužijú, ak osobitný predpis, ktorý upravuje právo na odstúpenie od zmluvy, ustanovuje inak.
Odplata za finančnú službu poskytnutú pred odstúpením od zmluvy uzavretej na diaľku
(1) Ak spotrebiteľ uplatní právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 5, je povinný zaplatiť obchodníkovi iba za finančnú službu skutočne poskytnutú obchodníkom v súlade so zmluvou uzavretou na diaľku.
(2) Suma podľa odseku 1 nesmie presiahnuť sumu úmernú rozsahu poskytnutej finančnej služby v porovnaní s celkovým rozsahom služieb podľa zmluvy uzavretej na diaľku a nesmie mať charakter sankcie.
(3) Obchodník nesmie požadovať od spotrebiteľa zaplatenie sumy podľa odseku 1, ak
- a) nemôže preukázať, že spotrebiteľ bol o sume, ktorú má zaplatiť riadne informovaný podľa § 3 ods. 1 písm. q) alebo
- b) obchodník začal s plnením zmluvy uzavretej na diaľku pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 5 bez predchádzajúceho súhlasu spotrebiteľa.
(4) Spotrebiteľ je povinný bez zbytočného odkladu po odoslaní oznámenia o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku vrátiť obchodníkovi finančné prostriedky, ktoré od obchodníka prijal a na ktoré má nárok v súvislosti so zmluvou uzavretou na diaľku, od ktorej spotrebiteľ odstúpil. Ak nie je spotrebiteľ schopný splniť svoju povinnosť bez zbytočného odkladu, je povinný ju splniť najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa odstúpenia od zmluvy uzavretej na diaľku.
(5) Obchodník je povinný bez zbytočného odkladu po doručení oznámenia o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku vrátiť spotrebiteľovi poskytnuté finančné prostriedky, ktoré od neho prijal v súvislosti so zmluvou uzavretou na diaľku, okrem sumy podľa odseku 1. Ak nie je obchodník schopný splniť svoju povinnosť bez zbytočného odkladu, je povinný ju splniť najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku obchodníkovi.
Dodatočné platby
Platbu inú ako je celková výška odplaty za finančnú službu podľa § 3 ods. 1 písm. h) je spotrebiteľ povinný zaplatiť, ak s touto platbou výslovne súhlasil pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku alebo pred odoslaním objednávky, ak sa zmluva uzavretá na diaľku uzatvára na základe objednávky spotrebiteľa. Obchodník nesmie v návrhu zmluvy uzavretej na diaľku alebo pri ktoromkoľvek úkone, ktorý predchádza uzavretiu zmluvy uzavretej na diaľku, ponúkať spotrebiteľovi predvolené možnosti, pri ktorých sa vyžaduje úkon spotrebiteľa smerujúci k ich odmietnutiu s cieľom vyhnúť sa úhrade dodatočných nákladov.
Telefonická komunikácia
Obchodník alebo osoba, ktorá koná v mene alebo na účet obchodníka, sú povinní na začiatku telefonického hovoru so zámerom predložiť ponuku na uzavretie alebo zmenu zmluvy uzavretej na diaľku oznámiť spotrebiteľovi identifikačné údaje obchodníka podľa § 3 ods. 3, obchodný zámer telefonického hovoru a povinnosť spotrebiteľa uhradiť cenu a iné náklady a poplatky za poskytnutie finančnej služby. Zmluva uzavretá na diaľku podľa prvej vety vznikne doručením súhlasu spotrebiteľa s obsahom ponuky obchodníkovi na trvanlivom médiu.
Dodatočná ochrana v online rozhraniach
(1) Obchodníkovi sa pri prevádzkovaní online rozhrania zakazuje
- a) zvýrazňovanie konkrétnych možností výberu pri rozhodovaní spotrebiteľa,
- b) opakovanie požiadavky na výber, ktorý spotrebiteľ už v minulosti vykonal, a to najmä prostredníctvom automaticky otváraných okien,
- c) zavedenie takého postupu pre ukončenie finančnej služby na diaľku, ktorý je pre spotrebiteľa zložitejší ako prihlásenie sa k odoberaniu finančnej služby na diaľku.
(2) Obchodníkovi sa zakazuje navrhovať, organizovať alebo prevádzkovať také online rozhrania, ktoré pri uzatváraní zmlúv o finančných službách na diaľku manipulujú alebo zavádzajú spotrebiteľa alebo inak podstatne zhoršujú, narúšajú alebo obmedzujú schopnosť spotrebiteľa urobiť slobodné a informované rozhodnutie; týmto nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov.
Dohľad
Dohľad nad dodržiavaním povinností obchodníka podľa tohto zákona vykonáva Národná banka Slovenska podľa osobitného predpisu.[30])
Prechodné ustanovenia
(1) Ustanovenia tohto zákona sa použijú na zmluvu uzavretú na diaľku uzavretú po 18. júni 2026. Vznik právnych vzťahov zo zmlúv uzavretých pred 19. júnom 2026 a nároky vzniknuté z týchto zmlúv sa posudzujú podľa právnych predpisov účinných do 18. júna 2026.
(2) Dozor, dohľad alebo kontrola povinností v oblasti ochrany spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku podľa predpisov účinných pred 19. júnom 2026 začaté a neukončené pred 19. júnom 2026 sa dokončia podľa právnych predpisov účinných do 18. júna 2026.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.