- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Slovensko
- Od. 1. júla 2023 budú platiť nové registračné poplatky za automobily
Od. 1. júla 2023 budú platiť nové registračné poplatky za automobily
Od 1.7.2023 vstupuje do účinnosti novela zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, ktorá upravuje registračný poplatok za zápis držiteľa automobilu. V článku prinášame podnikateľom informácie o nových pravidlách pri výpočte registračného poplatku za evidenciu vozidla. Registračný poplatok bude po novom stanovovaný aj podľa emisnej triedy automobilu, čo zohľadňuje snahu zákonodarcov o zahnutie environmentálneho aspektu pri používaní motorových vozidiel.
Registračné poplatky na vozidlá platné do 1.7.2023
Podľa aktuálnej právnej úpravy je pri výpočte registračného poplatku za zápis držiteľa pre vozidlá zaradené do kategórie L, M1 a N1 používaný nasledovný vzorec:
Sadzba výkonu motora (PkW) x koeficient zostatkovej hodnoty vozidla podľa jeho veku. |
Ostatné kategórie automobilov vrátane elektromobilov majú rovnaký registračný poplatok vo výške 33 eur. |
Tabuľka pre výpočet registračného poplatku do 1.7.2023:
Výkon motora v kW | Sadzba poplatku v eurách | |
nad | do | |
80 vrátane | 33 | |
80 | 92 vrátane | 90 |
86 | 86 vrátane | 110 |
92 | 98 vrátane | 150 |
98 | 104 vrátane | 210 |
104 | 110 vrátane | 260 |
110 | 121 vrátane | 360 |
121 | 132 vrátane | 530 |
132 | 143 vrátane | 700 |
143 | 154 vrátane | 870 |
154 | 165 vrátane | 1 100 |
165 | 176 vrátane | 1 250 |
176 | 202 vrátane | 1 900 |
202 | 228 vrátane | 2 300 |
228 | 254 vrátane | 2 700 |
254 | A viac | 3 900 |
Vek vozidla | Koeficient zostatkovej hodnoty vozidla |
prvá evidencia | 1,00 |
do 1 roka vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,82 |
do 2 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,68 |
do 3 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,56 |
do 4 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,46 |
do 5 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,38 |
do 6 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,32 |
do 7 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,26 |
do 8 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,23 |
do 9 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,19 |
do 10 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,16 |
do 11 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,14 |
do 12 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,12 |
do 13 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,10 |
do 14 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,09 |
do 15 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,08 |
do 16 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,07 |
nad 16 rokov odo dňa prvej evidencie | 0,06 |
Upozornenie:
Od 1.1. zároveň platí ďalšia zmena, ktorá hovorí o tom, že poplatok za zápis držiteľa vozidla uhrádza žiadateľ o vykonanie úkonu, nemusí to teda byť nový vlastník vozidla.
Registračné poplatky na vozidlá platné od 1.7.2023
V súvislosti s touto poslednou novela zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch treba spomenúť, že pôvodné zmeny mali začať platiť od 1. apríla 2023. Tieto pravidlá zrušili koeficient zostatkovej hodnoty vozidla podľa veku a nahradili ho ekologickým koeficientom automobilu, čím sa zmenil aj celkový spôsob výpočtu.
Nová právna úprava ustanovila, že výška koeficientu je závislá od emisnej triedy vozidla. Ak nemá auto pridelenú emisnú triedu, rozhodovať bude dátum jeho prvej registrácie.
V tabuľke je uvedený sadzobník správnych poplatkov často VI. Doprava položka 65 v písmene a) zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch:
Výkon motora v kW | Sadzba poplatku v eurách | |
nad | do | |
80 vrátane | 33 | |
80 | 90 vrátane | 60 |
90 | 100 vrátane | 90 |
100 | 110 vrátane | 120 |
110 | 125 vrátane | 200 |
125 | 140 vrátane | 300 |
140 | 155 vrátane | 500 |
155 | 170 vrátane | 700 |
170 | 210 vrátane | 900 |
210 | a viac | 1 000 |
Druh vozidla vzhľadom na druh paliva* | Ekologický koeficient vozidla | ||
1. | Vozidlo staršie ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie (bez rozdielu druhu paliva) | 0,10 | |
2. | Vozidlo s druhom paliva: H2, kombinácia akéhokoľvek paliva + PHEV (Plug-In hybrid) Vozidlo s iným druhom paliva, ako v riadku 1 a 2 alebo ako v písmene c) | 0,20 | |
3. | Vozidlo s iným druhom paliva ako v riadku 1 a 2 alebo iné vozidlo ako v písmene c) | ||
Emisná norma | Dátum prvej evidencie** | ||
Vozidlo Euro 1/I | Do 31.12.1996 | 1,00 | |
Vozidlo Euro 2/II | Od 1.1.1997 do 31.13.2001 | 0,80 | |
Vozidlo Euro E/III | Od 1.1.2002 do 31.12.2006 | 0,70 | |
Vozidlo Euro 4/IV | Od 1.1.2007 do 31.12.2011 | 0,60 | |
Vozidlo Euro 5/V/EEV | Od 1.1.2012 do 31.8.2016 | 0,50 | |
Vozidlo Euro 6a,b,c/VIA,B,C | Od 1.9.2016 do 31.8.2020 | 0,45 | |
Vozidlo Euro 6d/VID a novšie | Od 1.9.2020 | 0,40 |
Poplatok sa vzhľadom na ekologický koeficient zníži najviac na 33 eur.
* Druh paliva sa určí z položky 18 Osvedčenia o evidencii časť II „Druh paliva/zdroj energie“.
** Kritériá časového rozmedzenia dátumu prvej evidencie sa použijú len, ak sa pre motorové vozidla nedá určiť emisná norma Euro.
Dôvodová správa k zákonu č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch hovorí o tom, že cieľom návrhu zákona je znížiť správny poplatok pri zápise nového držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 v prípade, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla, a to o 70 %, najviac však na 33 eur. Dôvodom je, že výška správneho poplatku pri zápise do evidencie vozidiel je závislá od výkonu motora, pričom v tejto výške sa zohľadňuje viacero faktorov spojených s užívaním takéhoto vozidla, napríklad viac emisií, väčšia záťaž na vozovku a tým aj jej opotrebovanie a potreba opráv a podobné aspekty, s čím sú spojené náklady štátu na odstraňovaní dôsledkov týchto záťaží.
Správa ďalej hovorí, že pri ďalšom predaji ojazdeného motorového vozidla novému majiteľovi a pri zápise nového držiteľa takéhoto vozidla už výška správneho poplatku podľa výkonu motora stráca svoj zmysel, keďže vyššie pomenované faktory už boli zohľadnené vo výške správneho poplatku pri prvom zápise vozidla. Počas existujúceho právneho stavu, ktorý nastal po zmene zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch (k 1.4.2023) tak môžu nastať situácie, že staršie vozidlá s výkonom nad 154 kW budú takmer nepredajné, keďže ich trhová hodnota bude nižšia, ako poplatok za administratívny prepis na nového majiteľa. Hrozilo preto, že ich noví majitelia nebudú prepisovať na seba, ale ich budú prevádzkovať na pôvodného majiteľa, čím vznikalo riziko právnych sporov pri uplatňovaní objektívnej zodpovednosti, povinného ručenia, využívaní diaľnic, parkovacích systémov a podobne.
Predkladatelia návrhu preto prišli s riešením, aby sa poplatok výrazne znížil v praktických prípadoch, kedy nedochádza k zmene evidenčného čísla vozidla pri prepise na nového majiteľa. V prípade, ak sa nemení evidenčné číslo, odpadajú nielen náklady na vyhotovenie nových tabuliek, ale sa znižuje aj náročnosť procesu pre príslušné orgány. Je preto vhodné, aby pri takomto zápise nového držiteľa výška správneho poplatku zohľadňovala tieto skutočnosti. Predmetné zníženie bude približne zodpovedať administratívnym nákladom správneho orgánu vykonávajúceho zápis nového držiteľa
Ako sa zmeny registračných poplatkov od 1.7.2023 prejavia v praxi?
Zmeny registračných poplatkov platné od 1. júla 2023 sa mnohých držiteľov motorových vozidiel vôbec nedotknú. Uvedené platí najmä pri automobiloch zaradených do najnižšej výkonnostnej kategórie do 80 kW, pri ktorých sa platí najnižší registračný správny poplatok vo výške 33 eur, pričom nie je dôležitý ani dátum jeho prvej registrácie ani emisná trieda vozidla.
Nové ceny registračných poplatkov nepocítia ani veteráni, respektíve vozidlá staršie ako 40 rokov od dátumu svojej prvej evidencie s výkonom 140 kW vrátane a to bez rozdielu používaného paliva. Pre tieto automobily platí v zmysle novej legislatívy (od 1.7.2023) ekologický koeficient 0,1, ale poplatok možno znížiť na 33 eur.
Staršie autá, ktoré nie sú veteránmi a majú vyšší výkon (napríklad 210 kW) s prvou evidenciou v roku 1994 si však už budú musieť priplatiť. Dnes by sme za také auto zaplatili 138 eur, po novom sa naň však už vzťahuje správny poplatok vo výške 1 000 eur.