Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Čo treba zvážiť pri prevzatí existujúceho podnikania v roku 2025?

prevzatie podnikania
prevzatie podnikania Foto: Getty Images
24. apríla 2025 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Za rozhodnutím pre vstup do už rozbehnutého podnikania môže stáť viacero dôvodov. V praxi môžu nastať rôzne situácie, kedy podnikateľ uvažuje o rozšírení existujúceho podnikania prevzatím iného podniku, alebo plánuje investovať do ďalších činností v inej oblasti. Podobné motívy nás môžu viesť k vstupu do zabehnutého podnikania aj v prípade, keď ešte len uvažujeme o začatí podnikateľskej cesty a naším cieľom nie je zhmotnenie vlastných ideí a vízií. V aktuálnom článku si priblížime niekoľko dôležitých faktorov, ktoré je vhodné zvážiť ešte pred prevzatím zabehnutého podnikania.

Vstup do existujúceho podnikania predstavuje jednu z relatívne dostupných možností, ako sa bližšie zoznámiť s podnikateľským prostredím prostredníctvom už existujúcej podnikateľskej jednotky. Vstupné náklady bývajú v týchto prípadoch spravidla o niečo vyššie, ako pri postupnom budovaní vlastného podnikania. Dôvodom je najmä skutočnosť, že podnikateľ alebo budúci podnikateľ má k dispozícii „hotovú“ prácu v podobe už zabehnutého podniku, jeho pracovníkov, zákazníkov a dobrej povesti.

Pre preberajúceho podnikateľa alebo budúceho podnikateľa to znamená, že spoločnosť alebo vybudovaná značka má už za sebou určitú podnikateľskú históriu vrátane získaného know-how, môže mať k dispozícii aj zohratý tím zamestnancov, osvedčených postupov alebo certifikáty či iné práva duševného vlastníctva. Načrtnuté atribúty nám zároveň naznačujú, na aké faktory je vhodné zamerať našu pozornosť ešte pred prevzatím existujúceho podnikania.

Dôvody na predaj existujúceho podnikania

V praxi sa niekedy stáva, že predaj existujúceho podnikania môže u záujemcu vyvolávať rôzne pochybnosti o tom, čo je skutočným dôvodom za touto snahou majiteľa spoločnosti. V súčasnosti je však už bežnou praxou, že podnikateľ vybuduje svoje podnikanie a predá ho v čase, kedy napríklad zažíva svoj najväčší rozmach alebo sa pripravuje na odchod do dôchodku. Podnikanie je náročná a dynamická činnosť a vyžaduje si veľa času aj investícií do rôznych zdrojov.

Podnikatelia sa tak môžu v určitom bode svojej profesionálnej cesty na základe rôznych osobných alebo profesionálnych dôvodov rozhodnúť, že si ponechajú vybudované podnikanie v menšom rozsahu, alebo ho predajú s potenciálnom na jeho pokračovanie, udržanie či ešte väčší rozvoj a rozmach.

Niektorí podnikatelia nemajú svojich právnych nástupcov alebo niekoho, kto by chcel alebo vedel pokračovať v rozbehnutých aktivitách. Môže ísť o špecifický druh umenia alebo iné profesijné aktivity, ktoré rodinní príslušníci podnikateľa nedokážu vykonávať, a/alebo o ne nemajú záujem z akéhokoľvek iného dôvodu.

Podnik je živou jednotkou, za ktorou vždy stoja konkrétni ľudia so svojimi životnými príbehmi a rodinami, a tak sa aj podnikatelia väčšinou snažia zachovať jeho existenciu. Záujem predať existujúce podnikanie však môže prameniť aj z množstva iných faktorov, ako sú rôzne fázy života podnikateľa, zmena jeho životného štýlu, sťahovanie do zahraničia, ako aj iné radostné či menej radostné životné situácie.

Väčšina podnikateľov sa snaží nájsť svojho právneho nástupcu, ako aj skutočného nasledovníka vo výkone konkrétnej činnosti, ktorý sa bude aj naďalej riadne starať o vybudované podnikanie a ľudí, rozvíjať prevádzkovanú činnosť, pričom niektorí z nich ostávajú s podnikom aj naďalej spojení prostredníctvom určitej spolupráce (napríklad ako finanční investori alebo tichí spoločníci, či ako externí poradcovia a odborní konzultanti).

Dôležité faktory zváženie pri preberaní existujúceho podnikania

Vstup do podnikania predstavuje významnú životnú udalosť pre každého človeka. Rozhodnutie o prevzatí existujúceho podnikania tak výrazne ovplyvní osobný aj profesionálny život podnikateľa po mnoho ďalších rokov a môže mať dopad aj na ďalšie osoby v jeho živote či v rámci preberaného podnikania. Ešte pred pristúpením k realizácii kúpy zabehnutého podnikania je tak vhodné zvážiť nielen niekoľko nasledujúcich faktorov (ako aj mnohé ďalšie s ohľadom na osobu podnikateľa a vybraný druh podnikania).

Osobné preferencie alebo faktory na strane kupujúceho podnikateľa:

  • Miesto podnikania. Miesto podnikania je dôležitým faktorom na zváženie pred vstupom do akéhokoľvek podnikania, to existujúce nevynímajúc. Miesto, kde sa nachádza vybraný podnik, je dôležité hneď z viacerých dôvodov vrátane jeho dopadu na pracovné možnosti, dopravnú dostupnosť, logistické možnosti, z daňového pohľadu a ďalších.
  • Veľkosť podnikania. Na tomto mieste je dôležité zvážiť, či sa chceme stať vlastníkom a prevádzkovateľom malého rodinného podnikania, alebo máme záujem budovať stabilnú, významnú a  značku na trhu (domácom a/alebo zahraničnom/-ných) v podobe expandujúcej firmy, pričom uvedené faktory sa navzájom nemusia vylučovať. Dôležité je uvedomiť si, že vstup do väčšieho biznisu bude z pohľadu financií predstavovať náročnejšie riešenie a väčší podnik bude vyžadovať aj väčšiu involvovanosť a náročnosť procesov, ako napríklad menšie rodinné podnikanie.
  • Správne odvetvie a oblasť podnikania. Výber existujúceho podnikania v praxi väčšinou nebýva úplne náhodný, aj keď nie je vylúčená ani takáto možnosť. Podnikatelia alebo budúci podnikatelia si spravidla volia sféru podnikania, v ktorej plánujú pôsobiť prostredníctvom prevzatia existujúceho podnikania, na základe svojich predchádzajúcich pracovných skúseností, alebo záujmu či z vášne k danému sektoru, ktorý môže byť ich záľubou alebo snom.

Výber existujúceho podniku však môže závisieť aj od množstva iných faktorov, medzi nimi možno spomenúť napríklad dobrú ziskovosť podniku, jeho umiestnenie v blízkosti bydliska nástupcu, záujem o podnik, ktorý odovzdá členovi rodiny a iné. Každý z nás má odlišné preferencie, ktoré sa ako obraz puzzle postupne skladajú dohromady spolu s ďalšími dôležitými faktormi, a spoločne ovplyvňujú naše konečné rozhodnutie.

  • Životný štýl. Pri výbere existujúceho podnikania je zároveň dôležité vziať do úvahy náš aktuálny životný štýl alebo ten, ku ktorému smerujeme v budúcnosti. Ak radi cestujeme, môže byť naša pozornosť zameraná na aktivity, ktoré nám umožnia spojiť prácu s touto záľubou a podobné to môže byť pri akejkoľvek inej zručnosti, ktorú ovládame alebo inej forme umenia. Je pritom vhodné zvážiť aj skutočnosť, či máme záujem o podnik, ktorý je otvorený len v určitých dňoch, alebo nás čas neobmedzuje.
  • Iné bude podnikanie z pohľadu času pri podnikateľovi, ktorí má rodinné záväzky a iné pri niekom, kto nemá žiadne záväzky. Naše osobné možnosti tak vždy prispôsobujeme aj možnostiam zvažovaného existujúceho podnikania. Rovnako to platí aj o mieste podnikania, ktoré môže byť tak v meste, ako na vidieku, alebo menšom meste podľa našich preferencií. Životný štýl je tak významným určujúcim faktorom, ktorý nám pomáha nájsť to správne rozbehnuté podnikanie.

Faktory súvisiace s preberaným podnikaním:

Keď už presnejšie vieme, o aký typ podnikania a s akými základnými atribútmi by sme mohli mať záujem a našli sme aj konkrétne podnikanie, ktoré by sme mohli prevziať, je vhodné zamerať sa aj na ďalšie oblasti súvisiace s týmto podnikom, pričom je dobré venovať pozornosť napríklad aj nasledujúcim informáciám:

  • Reputácia predávajúceho. Podnikatelia, ktorí sa už po nejakú dobu pohybujú vo svete podnikania v určitej oblasti, väčšinou poznajú jeden druhého. Môžu sa poznať ako spolupracujúce alebo konkurenčné subjekty, v praxi však väčšinou jeden o druhom aspoň vedia. Pri vstupe do existujúceho podnikania tak už majú aspoň predstavu o tom, s kým prídu do kontaktu a či je tento podnikateľ čestný, poctivý, plní si svoje záväzky smerom dovnútra aj navonok spoločnosti.
  • Tým z nás, ktorí priamo nepoznajú vybranú oblasť podnikania alebo ktorí doposiaľ nikdy nepodnikali, odporúčame, aby sa detailnejšie zaujímali o povesť majiteľa firmy. Môžu si urobiť vlastný prieskum u spolupracujúcich subjektov, taký malý personálny audit u pracovníkov a zamestnancov, ako aj dodávateľov a zo všetkých získaných informácií si utvoriť konečný obraz o vlastníkovi vybranej spoločnosti.
  • Môže nejakú dobu trvať, kým sa osobnosť nového majiteľa prejaví v existujúcich vzťahoch a tak je dobré poznať, ako nás budú v úvode vnímať. Ak vzťahy v minulosti neboli dobré, môže sa stať, že odídu pracovníci, zákazníci alebo dodávatelia, ktorí tvorili dôležité zdroje pôvodne dobre fungujúceho podnikania.
  • Finančná situácia podnikania. Financie nie sú jediným indikátorom zdravia existujúceho podnikania, sú však dôležitým ukazovateľom stavu podniku. V širšom pohľade zahŕňajú nielen samotný zisk firmy, ale aj pravidelné náklady či investičné položky, ako aj existujúce záväzky spoločnosti (dlhy a iné záväzky).
  • Môže sa tak stať, že podnik bude aj napriek dobrej povesti a zabehnutému zázemiu potrebovať ďalšie investície zo strany nového majiteľa, s čím treba počítať vopred a pripraviť sa na to. Podnikatelia si môžu túto službu objednať aj u firiem, ktoré sa jej profesionálne venujú a získajú tak podrobný obraz o finančnej kondícii vybraného subjektu.
  • Prevzatie existujúcej zákazníckej základne. Jednou z výhod zabehnutého podnikania je aj existencia vybudovanej zákazníckej základne. Z tohto pohľadu je tak dôležité poznať najväčších zákazníkov spoločnosti, ako aj informácie o tom, akým percentom prispievajú k celkovým výnosom podnikania. Ako je už vyššie spomenuté, dôležitý je aj vzťah zákazníkov a podnikateľa, a to najmä z pohľadu udržania a rozširovania zákazníckej základne.

Pri vstupe do existujúceho podnikania je preto dôležité poznať naše vlastné pohnútky, motívy a očakávania o konkrétnom podnikaní, ako aj naše možnosti. Rovnako dôležité sú aj faktory na strane existujúceho podnikania, ktoré musia korešpondovať s našimi predstavami. Pri vstupe do zabehnutého podnikania sú pre nás dôležité aj získané analýzy a prieskumy, ktoré vykonávame pri vstupe do vlastného (nového alebo ďalšieho) podnikania.

TIP

Odporúčame podnikateľom alebo budúcim podnikateľom aj prípravu podnikateľského plánu, ako aj marketingového plánu, ktoré okrem iného pomáhajú vyjasniť aktuálne a budúce predstavy a slúžia podnikateľom ako cenné podklady aj v prípade záujmu o získanie investícií (od rodinných príslušníkov, bánk alebo iných investorov) či iných obchodných partnerov.

Vstup do existujúceho podnikania je neodmysliteľne spojený s právnou stránkou veci. Je tak dôležité zvážiť, či bude zachovaná existujúca právna forma podnikania (obchodná spoločnosť) a všetky jej atribúty, ako sú názov, sídlo, predmety podnikania a iné. Zároveň je dobré si uvedomiť, že napríklad pri kúpe existujúcej spoločnosti s ručením obmedzeným, bude v Obchodnom registri Slovenskej republiky zaznamenaná osoba / osoby, od ktorých firmu preberáme.

Ak v praxi z akéhokoľvek dôvodu nechceme byť v budúcnosti spájaní s týmto človekom alebo osobami stojacimi za vybranou spoločnosťou / podnikaním, je vhodné do takejto firmy nevstupovať. Údaje o predchádzajúcich vlastníkov, zakladateľoch, konateľoch a ďalšie údaje spojené s osobami stojacimi za firmou, ostávajú v Obchodnom registri Slovenskej republiky aj naďalej viditeľné (aj po tom, ako v nej už osoby nepôsobia). Údaje o tichých spoločníkoch a iných osobách majúcich vplyv na spoločnosť, nie sú viditeľné pre verejnosť, sú však do Obchodného registra Slovenskej republiky zapisované na základe viacerých zákonných ustanovení z rôznych zákonov (konečný užívateľ výhod a iné) a takto sú viditeľné a dostupné pre rôzne štátne a správne organizácie a inštitúcie.

Na záver

Z vyššie uvedeného je zrejmé, že ani vstup do existujúceho podnikania nie je celkom jednoduchým procesom. Vyžaduje si dôkladné štúdium vlastných pohnútok a preferencií, ako aj získanie poznatkov o histórii zabehnutého podnikania, o jeho stave, ako aj vzťahoch a prípadných napojeniach jeho majiteľov. Je tak na mieste určitá opatrnosť a dôkladnosť v celom procese.

277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

know-howNaštartujte svoj biznisPrémiový obsahprevzatie podnikaniarok 2025

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ako založiť živnosť

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť
Zmeny v stavebnej legislatíve

máj

29máj8:30Umelá inteligencia v podnikaní8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Umelá inteligencia

29máj8:30Špecifiká nehnuteľnosti z pohľadu účtovníctva a daní8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Ostatné dane

29máj8:30Špecifiká nehnuteľnosti z pohľadu účtovníctva a daní8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Ostatné dane

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X