- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Reklama
- Internetová reklama
- Poznáte najpôsobivejšie reklamné kampane všetkých čias?
Poznáte najpôsobivejšie reklamné kampane všetkých čias?
Ak sa snažíme vyhlásiť čosi za najlepšie, ide o neľahkú úlohu. Vytvárame vlastný rebríček vlastností a hodnôt a porovnávame ho s ostatnými. Podobne je to aj pri výbere najlepších kampaní.
Prečo sme vybrali práve tieto marketingové kampane? Reklamy si aj po rokoch ich prvotnej prezentácie pamätáme. Keď sa niektoré z nich rodili, viacerí z nás ešte neboli na svete. A tiež môžeme jednoznačne vyhlásiť, že mali obrovský prínos pre budovanie a rast príslušnej značky.
5 najlepších reklamných kampaní
- Apple: Get a Mac
Kampaň Debata Mac vs. PC patrila skutočne k tým výnimočným. Skončila ako jedna z najúspešnejších Apple reklám vôbec. Debata predstavila publiku všetko čo o Mac produkte potrebujú vedieť a to veľmi zrozumiteľným spôsobom. A aký bol reálny prínos kampane pre firmu? V prvom roku po odvysielaní dosiahli 42 % podielu na trhu.
Kľúčový odkaz? Áno, ste si istí, že Váš produkt prináša zákazníkom úžasné veci. No takýto odkaz zákazníkom prezentovať nepotrebujeme. Skôr by sme mali vysvetliť jednoduchým a hlavne zrozumiteľným spôsobom výstižné znaky produktu a návod na jeho použitie.
- Nike: Just Do It.
Značka Nike kedysi prislúchala takmer výhradne maratónskym bežcom. Potom sa na športovej scéne objavil nový trend – cvičenie fitnes. Marketingový tím Nike potreboval prekonať hlavného konkurenta – značku Reebok. (V tom čase Reebok predával viac topánok ako Nike). A tak koncom 80-tych rokov Nike spustil kampaň „Just Do It – Len to urob.“ – skrátka vystihoval pocity, ktoré ľudia prežívali počas cvičenia. A tiež eufóriu z pohybu. Chceš zdolať 4 poschodia? Len to urob. Výstižný slogan, ktorý nás ženie vpred. A nabáda nás zabehnúť ešte viac, až ďaleko za horizont.
V roku 1988, výnosy z predaja Nike dosiahli 800 miliónov dolárov, do roku 1998, tržby presiahli 9,2 miliárd dolárov.
Takže, ak sa snažíme rozhodnúť o najlepšom spôsobe, ako prezentovať svoju značku, zamyslime sa, aký problém ťaží našu cieľovú skupinu. Aké riešenie na tento problém vieme ponúknuť? Zamerajme sa na emócie zákazníka, ich prostredníctvom bude naše riešenie vnímať plným dúškom.
- Marlboro: Marlboro Man
Kedy bola reklama na značku cigariet naštartovaná? Už v roku 1955. Chceš byť slobodný? Si ozajstným mužom? Chceš vnímať svet veľkými očami? Čo vytvorilo takú obrovskú silu značky? Áno, životný štýl súvisiaci s produktom. Jednoducho mužnosť. Reklama bola efektívna pretože zachytila ideálny životný štýl, po ktorom muži vtedajšej doby túžili.
Poučenie? Snažme sa produktom zapadnúť do životného štýlu audiencie, alebo do spôsobu jej žitia v rámci jeho ideálnych predstáv.
- Dove: Real Beauty
Slogan pre kampaň značky Dove „Skutočná krása“ bola uvedená na trh v roku 2004 a stretávame sa s ňou dodnes. Kreatívci vytvorili reklamu na tému, o ktorej sa vedelo, že je citlivá, ale zmysluplná pre svojich zákazníkov. Ide o jednoduchý, ale účinný prístup k osobnému marketingu.
Uveďme si príklad kampane. Požiadali umelca, aby nakreslil skice žien, ktoré budú rozdelené do dvoch skupín. Prvý spôsob priniesol kresby, na ktorých ženy vystihovali seba a svoje pocity. V druhej kategórii ženy opísal ktosi náhodný a podľa tohto popisu nákres vznikol. V každej kategórii bola rovnaká žena nakreslená úplne v odlišnom podaní. Dove priniesla touto kategorizáciou zaujímavú štatistiku, a to že iba 4% žien na celom svete sa cíti byť krásnymi.
Čo sa dosiahlo? Videá videlo 114 miliónov ľudí.. Zdieľali sa 3,74 miliónov krát. Nahrali sa v 25 jazykoch, a videli ich v 110 krajinách. Dosiahli 4 miliardy PR a mediálnych zobrazení. Výsledok jasne rezonoval. Publikum bolo reklamou ohúrené. Cieľová skupina bola nadšené aj zo štatistiky, ktorú Dove použil ako posolstvo v pozadí.
- Absolut Vodka: The Absolut Bottle
Fľaša Absolut nemá žiadny zvláštny tvar, napriek tomu sa stala najznámejšou na svete. Printová reklama (najdlhšia nepretržitá reklamná kampaň vôbec) zobrazujúca fľašu vo voľnej prírode už beží 25 rokov a skladá sa z 1500 nezávislých častí.
Prečo zn. Absolut potrebovala údernú kampaň? Začínala s 2,5%-ným podielom vodky na trhu. Po rokoch, koncom minulého storočia polovica importu vodky v USA niesla značku Absolut.
Aký je teda odkaz pre marketérov? Nie je náš produkt ničím výnimočný? Nevadí. Svoj marketingový príbeh sa dá vymyslieť pútavým spôsobom. Pripomeňme si: na jednu obyčajnú fľašu sa dá vymyslieť 15000 možností prezentácie. Zviditeľnime sa a odlíšme sa od ostatných podobným spôsobom.
Zdroj: hubspot.com