Pripravované zmeny zákona o DPH od 1. 4. 2026
Ministerstvo financií vydalo predbežnú informáciu k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty.
Zmenami a doplnením zákona o DPH sa s účinnosťou od 1. 4. 2026 v odôvodnených prípadoch predĺži lehota na rozhodnutie daňového úradu o žiadosti o dobrovoľnej registrácii na daň. Zároveň sa zavedie možnosť správcu dane uložiť záznamovú povinnosť, ak sa preukáže splnenie rizikových kritérií. Rozšíria sa zákonné dôvody správcu dane na zrušenie registrácie pre daň platiteľom dane.
S účinnosťou od 1. 1. 2027 bude správca dane môcť, pri splnení rovnakých rizikových kritérií, pri ktorých sa môže uložiť záznamová povinnosť, uložiť zábezpeku na daň na úhradu budúcich nedoplatkov na dani.
Z povinnej transpozície smernice ViDA vyplýva pre Slovenskú republiku k 1. 1. 2027 povinnosť prijať minoritné legislatívno-technické úpravy, ako aj postupné ukončenie režimu call-of stock. Od 1. 7. 2028 sa v súlade so smernicou VIDA zavedie zdaňovanie platforiem v sektore krátkodobého ubytovania a osobnej dopravy, ďalej sa zavedie nová one-stop-shop schéma pre premiestnenie tovaru podnikateľa do iného členského štátu, rozšíria sa existujúce one-stop-shop úpravy a zavedie sa povinný prenos daňovej povinnosti pre určité cezhraničné transakcie od 1. 7. 2028.
Povinná transpozícia smernice VIDA zároveň vyvoláva s účinnosťou od 1. 7. 2028 potrebu transpozície súvisiacej smernice Rady (EÚ) 2025/1539 z 18. 7. 2025, pokiaľ ide o pravidlá v oblasti DPH, týkajúce sa zdaniteľných osôb, ktoré uľahčujú predaj dovážaného tovaru na diaľku, a o uplatňovaní osobitnej úpravy pre predaj tovaru na diaľku dovážaného z tretích území alebo tretích krajín a osobitných úprav pre priznávanie a platbu DPH pri dovoze. Transpozíciou uvedenej smernice sa v zákone o DPH upraví zmena osoby povinnej platiť daň pri dovoze, pokiaľ ide o predaj tovaru na diaľku dovážaného z tretích krajín, ak ide o tovar, ktorý spadá pod osobitnú úpravu IOSS, a zároveň sa ukončí uplatňovanie osobitnej úpravy pre priznávanie a platbu dane pri dovoze tovaru.
V súčasnosti zákon o DPH neposkytuje dostatočný časový priestor správcovi dane na preverenie statusu zdaniteľnej osoby, ktorá žiada o dobrovoľnú registráciu pre daň. Správca dane nemá ani zákonnú možnosť ako osobám, ktoré opakovane zneužívajú systém DPH (neplnili si daňové povinnosti, nespolupracovali so správcom dane), opätovnú žiadosť o registráciu pre daň zamietnuť, prípadne sťažiť ich vstup do systému DPH cez novozaložené obchodné spoločnosti.
Správca dane nemá možnosť uskutočniť dohľad nad takýmito rizikovými osobami po ich registrácii pre daň, tiež nemá možnosť zabezpečiť vopred finančné prostriedky, z ktorých by sa uhrádzali prípadné budúce nedoplatky na dani generované týmito osobami. Zákonné možnosti, v prípade ktorých môže správca dane zrušiť registráciu pre daň u takýchto rizikových osôb, sú obmedzené a nezohľadňujú ich atypické daňové správanie (neoznámenie miesta výkonu podnikania, nekontaktnosť osôb vo vedení takýchto platiteľov dane, vyhotovovanie fiktívnych faktúr a pod.)
Opatrenia zo smernice VIDA sú cielené na zlepšenie súčasného výberu dane. Pri platformovej ekonomike (krátkodobý prenájom ubytovania a osobná preprava) v súčasnosti nie je výber dane postačujúci a spôsobuje narúšanie hospodárskej súťaže.
Ďalšie opatrenia, ktorými sú rozšírenie vecnej pôsobnosti osobitných úprav one-stop-shop, zavedenie novej schémy pre premiestnenie vlastného tovaru a povinné zavedenie prenosu daňovej povinnosti na kupujúceho, ak je dodávateľom neusadená zdaniteľná osoba, primárne smerujú k zníženiu existujúcej administratívnej záťaže zdaniteľných osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť vo viacerých členských štátoch.
Zmena osoby povinnej platiť daň pri dovoze tovaru podporí efektívny výber dane pri dovoze prostredníctvom využitia osobitnej schémy IOSS a zníži administratívnu záťaž colných orgánov. Pri zohľadnení exponenciálneho nárastu elektronického obchodu z tretích štátov je súčasná administratívna záťaž príliš vysoká, a preto je žiaduce, aby dodávatelia alebo domnelí dodávatelia využívali schému IOSS v čo najväčšej miere.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.















