
Skladová evidencia a inventarizácia

Pri každom druhu podnikania s výnimkou činností, ako je poskytovanie určitých druhov služieb sa skoro každý podnikateľ stretne s tým, že k svojej činnosti potrebuje nakupovať materiál, polotovary alebo hotové výrobky. Postupy účtovania v jednoduchom aj podvojnom účtovníctve stanovujú podnikateľom akým spôsobom sú povinní evidovať pohyb, teda nákup a predaj, resp. príjem a výdaj tzv. zásob.
Spôsoby delenia zásob
Zásoby môžeme rozdeliť na tieto základné druhy
- a) nakupované zásoby
- nakupovaný materiál,
- nakupovaný tovar,
- nakupované zvieratá.
- b) zásoby vytvorené vlastnou činnosťou- vytvorené pre potreby ďalšej výroby alebo inej činnosti
- vnútropodnikové zásoby,
- aktivované zásoby.
- c) ostatné zásoby
- obstarané bezplatne,
- zistené ako majetok,
- vložené.
Skladová evidencia predstavuje účtovnícke, štatistické a operatívne záznamy o stave a pohybe zásob v skladoch
Bez presnej evidencie zásob nie je možná ich kontrola, nemožno prijímať včasné opatrenia na prísun chýbajúcich zásob, ani sledovať celkovú hospodárnosť skladovania. Spôsob vedenia skladovej evidencie je rôzny, závisí od veľkosti podniku, sortimentu a množstva skladovaných tovarov, technického vybavenia,… Ak nie sú presné záznamy o zásobách, nedá sa rozhodovať o ich výške, rýchlosti ich obratu.
Postupy účtovania stanovujú, akým spôsobom je podnikateľ účtujúci v sústave jednoduchého alebo podvojného účtovníctva povinný zaznamenávať v účtovníctve pohyb vyššie uvedených zásob.
Zásoby v jednoduchom účtovníctve
V jednoduchom účtovníctve podnikateľ eviduje všetky nakúpené zásoby v momente ich zaplatenia ako výdavok ovplyvňujúci základ dane, s členením v peňažnom denníku ako nákup materiálu alebo nákup tovaru. Ku koncu roka je povinný urobiť fyzickú inventúru zásob a skutočne zistený stav uviesť vo výkaze o majetku a záväzkoch.
Zásoby v podvojnom účtovníctve
V podvojnom účtovníctve je to trošku zložitejšie, nakoľko sa podnikateľ môže rozhodnúť medzi dvomi spôsobmi vedenia evidencie a účtovania zásob. Niekedy nemá na výber, pretože spôsob vedenia účtovania zásob mu určuje priamo zákon.
Spôsob a účtovania zásob
Môžu ho používať všetky účtovné jednotky, ktoré postupujú podľa účtovnej osnovy a podľa postupov účtovania pre podnikateľské subjekty. Musia ho používať tie účtovné jednotky, ktoré majú povinnosť mať účtovnú závierku overenú audítorom a musia uverejňovať údaje z nej. Je prehľadný, analytický, podrobný, zachytáva všetky pohyby zásob v ÚJ.
Účtuje na všetkých syntetických účtoch priradených ku konkrétnej zásobe.
Spôsob B účtovania zásob
Môžu ho používať len účtovné jednotky, ktoré nemusia mať účtovnú závierku overenú audítorom a nemusia zverejňovať údaje z nej. Účtuje sa na súvahovom učte zásob. Na účte zásob sa účtuje len na začiatku účtovného obdobia a potom všetky prírastky účtujeme tak, ako by boli spotrebované (na stranu MD- 501-504).
Úbytky sa priebežne neúčtujú na majetkových účtoch. Pri uzatváraní účtovných kníh je potrebné rešpektovať postup:
- prevod začiatočných stavov do spotreby,
- doúčtovanie stavu zisteného inventúrou na majetkové syntetické účty zásob v prospech nákladového účtu zásob,
- zaúčtujú sa vzniknuté inventarizačné rozdiely.
Inventarizácia
Spôsob, pri ktorom podnikateľ zistí skutočný stav zásob sa nazýva inventarizácia (alebo niekedy aj inventúra zásob). Skutočné stavy zásob sa zisťujú:
- fyzickou inventúrou,
- dokladovou,
- kombináciou.
Úlohy inventarizácie zásob sú:
- overenie skutočného stavu s účtovným,
- zistenie reálnosti ocenenia zásob,
- zistenie doloženia stavu zásob s účtovnými záznamami,
- zistenie podkladov pre účtovné prípady,
- zistenie a dokladovanie dôvodov pre zmenu metódy oceňovania zásob.
Pri vykonaní inventarizácie môžu vzniknúť inventarizačné rozdiely.
Inventarizačné rozdiely môžu byť:
- manko – skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a tento rozdiel nemožno doložiť účtovným záznamom,
- prebytok – skutočný stav je vyšší ako v účtovníctve a nemožno ho doložiť účtovným záznamom,
- škoda – fyzické znehodnotenie (neodstrániteľné poškodenie) zásob,
- prirodzený úbytok – technologické a technické straty vznikajúce napríklad rozprášením v rámci technologických úbytkov vo výrobnom, zásobovacom a technologickom procese.
Takto zistené stavy sa zaznamenávajú v inventúrnych súpisoch, ktoré musia obsahovať tieto údaje :
- obchodné meno a sídlo účtovnej jednotky,
- miesto uloženia majetku,
- hmotne zodpovednú osobu,
- názov majetku a jeho číselné označenie,
- skutočný stav majetku v merných jednotkách a v ocenení podľa § 25,
- skutočný stav záväzkov a čistého obchodného imania,
- spôsob zisťovania skutočných stavov podľa písm. e/ a f/, napríklad prepočtom, prevážením, premeraním,
- deň začatia, deň skončenia inventúry a deň, ku ktorému bola inventarizácia vykonaná,
- meno, priezvisko a podpis osoby zodpovednej za vykonanie inventarizácie a osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku,
- poznámky.
V zmysle § 29 zákona sa inventarizácia môže vykonávať najmenej raz za dva roky, ale len u hmotného majetku okrem zásob a peňazí v hotovosti ak to povaha majetku umožňuje. U ostatného hmotného majetku je potrebné vykonať inventarizáciu každý rok. V prípade liehu sú tiež špecifické pravidlá. Na internete sa dá pre rôzne druhy inventarizácie nájsť aj vzor a to aj vo forme Excel tabuľky.
jl