Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Skladová evidencia a inventarizácia

Muž ukladajúci balíky v kamióne
9. augusta 2010 Tlačiť

Pri každom druhu podnikania s výnimkou činností, ako je poskytovanie určitých druhov služieb sa skoro každý podnikateľ stretne s tým, že k svojej činnosti potrebuje nakupovať materiál, polotovary alebo hotové výrobky. Postupy účtovania v jednoduchom aj podvojnom účtovníctve stanovujú podnikateľom akým spôsobom sú povinní evidovať pohyb, teda nákup a predaj, resp. príjem a výdaj tzv. zásob.

Spôsoby delenia zásob

Zásoby môžeme rozdeliť na tieto základné druhy

  • a) nakupované zásoby
    • nakupovaný materiál,
    • nakupovaný tovar,
    • nakupované zvieratá.
  • b) zásoby vytvorené vlastnou činnosťou- vytvorené pre potreby ďalšej výroby alebo inej činnosti
    • vnútropodnikové zásoby,
    • aktivované zásoby.
  • c) ostatné zásoby
    • obstarané bezplatne,
    • zistené ako majetok,
    • vložené.

Skladová evidencia predstavuje účtovnícke, štatistické a operatívne záznamy o stave a pohybe zásob v skladoch

Bez presnej evidencie zásob nie je možná ich kontrola, nemožno prijímať včasné opatrenia na prísun chýbajúcich zásob, ani sledovať celkovú hospodárnosť skladovania. Spôsob vedenia skladovej evidencie je rôzny, závisí od veľkosti podniku, sortimentu a množstva skladovaných tovarov, technického vybavenia,… Ak nie sú presné záznamy o zásobách, nedá sa rozhodovať o ich výške, rýchlosti ich obratu.

Postupy účtovania stanovujú, akým spôsobom je podnikateľ účtujúci v sústave jednoduchého alebo podvojného účtovníctva povinný zaznamenávať v účtovníctve pohyb vyššie uvedených zásob.

Zásoby v jednoduchom účtovníctve

V jednoduchom účtovníctve podnikateľ eviduje všetky nakúpené zásoby v momente ich zaplatenia ako výdavok ovplyvňujúci základ dane, s členením v peňažnom denníku ako nákup materiálu alebo nákup tovaru. Ku koncu roka je povinný urobiť fyzickú inventúru zásob a skutočne zistený stav uviesť vo výkaze o majetku a záväzkoch.

Zásoby v podvojnom účtovníctve

V podvojnom účtovníctve je to trošku zložitejšie, nakoľko sa podnikateľ môže rozhodnúť medzi dvomi spôsobmi vedenia evidencie a účtovania zásob. Niekedy nemá na výber, pretože spôsob vedenia účtovania zásob mu určuje priamo zákon.

Spôsob a účtovania zásob

Môžu ho používať všetky účtovné jednotky, ktoré postupujú  podľa účtovnej osnovy a podľa postupov účtovania pre podnikateľské subjekty. Musia ho používať tie účtovné jednotky, ktoré majú povinnosť mať účtovnú závierku overenú audítorom a musia uverejňovať údaje z nej. Je prehľadný, analytický, podrobný, zachytáva všetky pohyby zásob v ÚJ.

Účtuje na všetkých syntetických účtoch priradených ku konkrétnej zásobe.

Spôsob B účtovania zásob

Môžu ho používať len účtovné jednotky, ktoré nemusia mať účtovnú závierku overenú audítorom a nemusia zverejňovať údaje z nej. Účtuje sa na súvahovom učte zásob. Na účte zásob sa účtuje len na začiatku účtovného obdobia a potom všetky prírastky účtujeme tak, ako by boli spotrebované (na stranu MD- 501-504).

Úbytky sa priebežne neúčtujú na majetkových  účtoch. Pri uzatváraní účtovných kníh je potrebné rešpektovať  postup:

  1. prevod začiatočných stavov do spotreby,
  2. doúčtovanie stavu zisteného inventúrou na majetkové syntetické účty zásob v prospech nákladového účtu zásob,
  3. zaúčtujú sa vzniknuté inventarizačné rozdiely.

Inventarizácia

Spôsob, pri ktorom podnikateľ zistí skutočný stav zásob sa nazýva inventarizácia (alebo niekedy aj inventúra zásob). Skutočné stavy zásob sa zisťujú:

  1. fyzickou inventúrou,
  2. dokladovou,
  3. kombináciou.

Úlohy inventarizácie zásob sú:

  • overenie skutočného stavu s účtovným,
  • zistenie reálnosti ocenenia zásob,
  • zistenie doloženia stavu zásob s účtovnými záznamami,
  • zistenie podkladov pre účtovné prípady,
  • zistenie a dokladovanie dôvodov pre zmenu metódy oceňovania zásob.

Pri vykonaní inventarizácie môžu vzniknúť inventarizačné rozdiely.
Inventarizačné rozdiely môžu byť:

  • manko – skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a tento rozdiel nemožno doložiť účtovným záznamom,
  • prebytok – skutočný stav je vyšší ako v účtovníctve a nemožno ho doložiť účtovným záznamom,
  • škoda – fyzické znehodnotenie (neodstrániteľné poškodenie) zásob,
  • prirodzený úbytok – technologické a technické straty vznikajúce napríklad rozprášením v rámci technologických úbytkov vo výrobnom, zásobovacom a technologickom procese.

Takto zistené stavy sa zaznamenávajú v inventúrnych súpisoch, ktoré musia obsahovať tieto údaje :

  1. obchodné meno a sídlo účtovnej jednotky,
  2. miesto uloženia majetku,
  3. hmotne zodpovednú osobu,
  4. názov majetku a jeho číselné označenie,
  5. skutočný stav majetku v merných jednotkách a v ocenení podľa § 25,
  6. skutočný stav záväzkov a čistého obchodného imania,
  7. spôsob zisťovania skutočných stavov podľa písm. e/ a f/, napríklad prepočtom, prevážením, premeraním,
  8. deň začatia, deň skončenia inventúry a deň, ku ktorému bola inventarizácia vykonaná,
  9. meno, priezvisko a podpis osoby zodpovednej za vykonanie inventarizácie a osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku,
  10. poznámky.

V zmysle § 29 zákona sa inventarizácia môže vykonávať najmenej raz za dva roky, ale len u hmotného majetku okrem zásob a peňazí v hotovosti ak to povaha majetku umožňuje. U ostatného hmotného majetku je potrebné vykonať inventarizáciu každý rok. V prípade liehu sú tiež špecifické pravidlá. Na internete sa dá pre rôzne druhy inventarizácie nájsť aj vzor a to aj vo forme Excel tabuľky.

jl

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Účtovníctvo

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X