Systém poplatkov za zápis vozidiel sa má zmeniť
Pri prepise auta sa už poplatok nebude odvíjať iba od výkonu motora, ale aj od samotného veku vozidla.
Systém poplatkov pri registrácii vozidiel sa bude meniť. Predpokladá to novela zákona o správnych poplatkoch, ktorú v stredu schválila vláda. Po novom by mali menej platiť vlastníci automobilov pri prvej registrácii vozidla, zvýšiť by sa však mali sadzby pri ďalších registráciách. Okrem sadzby za výkon motora má totiž pribudnúť aj koeficient podľa veku zapisovaného vozidla, podľa ktorého sa určí aj konečná výška poplatku pri každom ďalšom zápise vozidla do evidencie. Ten bol doteraz spoplatnený jednotne sumou 33 eur, ktorá zostáva minimálnym poplatkom aj podľa nových pravidiel.
Nižšia sadzba pri prvej registrácii vozidla však nebude platiť pre všetky kategórie
V praxi to bude znamenať, že čím dlhšie obdobie od prvej registrácie vozidla uplynie, tým menej pri ďalšej registrácii vlastník zaplatí. Menej ako 33 eur to však nebude. Nižšia sadzba pri prvej registrácii vozidla však nebude platiť pre všetky kategórie. Pre výkonnejšie automobily s výkonom nad 176 kilowattov (kW) sa sadzby naopak zvyšujú. Napríklad pri prvej registrácii najvýkonnejších vozov s výkonom nad 254 kW sa registračný poplatok navyšuje z doterajších 2 997 eur až na 3 900 eur. Sadzba pre vozidlá s najnižším výkonom do 80 kW zostáva na úrovni 33 eur.
Oslobodenia od úhrady poplatkov za zápis ako aj doteraz platné úľavy napríklad pre zdravotne postihnutých zostávajú v platnosti. Mení sa aj úhrada poplatkov pre predajcov automobilov, ktorí zaplatia registračný poplatok a ak automobil predajú zákazníkovi do jedného roka, tento prevod spoplatnený nebude. Novinkou bude aj 50-percentné zníženie poplatku za automobily využívajúce ekologické pohonné látky, ako sú CNG, LNG či vodík. Rovnaká polovičná úľava platí aj pre hybridné automobily. Za elektromobily sa už v súčasnosti platí najnižšia sadzba 33 eur. Pribudne ale možnosť stanoviť poplatok za zápis vozidla aj na základe znaleckého posudku. Nový sadzobník má nadobudnúť účinnosť od 1. februára 2017.
OĽaNO-NOVA upozorňuje na negatíva
Opozičný poslanec Eduard Heger z OĽaNO-NOVA upozorňuje aj na negatíva zákona. Za jeho trhlinu považuje najmä koeficient násobenia v závislosti od veku vozidla. „Tak, ako je návrh formulovaný, spôsobí úsporu hlavne pri dovoze starých áut s veľkým výkonom. Zo Slovenska sa ľahko môže stať vrakovisko starých áut s vysokým výkonom,“ tvrdí.