Veľké obchodné reťazce sa spojili v novom združení
Zakladajúci členovia sú Billa, Kaufland, Lidl, Tesco a veľkoobchod Metro.
Reťazce vytvorili Slovenskú alianciu moderného obchodu
Veľké obchodné reťazce sa združili v novom odvetvovom združení obchodu na Slovensku. Jeho názov je Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) a jej zakladajúci členovia sú Billa, Kaufland, Lidl, Tesco a veľkoobchod Metro. Cieľom združenia je aktívne sa podieľať na vývoji obchodu na Slovensku. Zároveň má byť platformou na odbornú diskusiu, ktorej cieľom majú byť dobre nastavené a trvalo udržateľné vzťahy obchodu a výroby, vyvážený regulačný rámec a primeraná ochrana spotrebiteľa.
Združenie formálne pôsobí v rámci Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory ako samostatný pracovný výbor. Ako na utorňajšej tlačovej konferencii povedal výkonný člen predstavenstva komory Guido Glania, dôležitým faktorom tejto iniciatívy je fakt, že sa veľké obchodné spoločnosti spojili a vystúpili na verejnosť s ponukou diskutovať so spotrebiteľmi ale aj politikmi o obchode, ale nielen o ňom. Pripomínať chcú aj význam obchodu ako takého v ekonomike krajiny, kde spoločnosti investujú bez nároku na investičné stimuly do všetkých regiónov a zamestnávajú tisíce ľudí.
Predstavitelia združenia sa už stretli aj s ministrom pôdohospodárstva Ľubomírom Jahnátkom, ktorý podľa ich vyjadrení vznik takejto platformy na dialóg privítal. Vedúci predstavitelia zakladajúcich členov s ministrom diskutovali aj o konkrétnych otázkach, týkajúcich sa napríklad zastúpenia slovenských produktov na pultoch predajní. Konkrétnejšie sa chce však SAMO otvoreným témam v obchode venovať v nasledujúcich týždňoch. Ako naznačil šéf spoločnosti Tesco Martin Dlouhý, jednou z tém by mali byť aj pracovnoprávne vzťahy, ich väčšia flexibilita, čo by podľa neho pomohlo celej slovenskej ekonomike.
Založenie združenia pritom podľa jeho predstaviteľov neznamená, že ukončujú svoje pôsobenie v rámci Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR. Členovia, ktorí boli vo zväze združení, v ňom naďalej zostávajú a témy, na ktoré budú mať spoločné stanovisko, chcú komunikovať jednotne. Zároveň tvrdia, že ich združenie je otvorené a vstúpiť môžu ďalší obchodníci, ktorí zdieľajú rovnaké priority.
SAMO združuje obchodné spoločnosti, ktoré na Slovensku prevádzkujú 449 maloobchodných a šesť veľkoobchodných prevádzok. Členovia združenia od začiatku svojho pôsobenia na slovenskom trhu doteraz preinvestovali spolu takmer 2,5 mld. eur a zamestnávajú viac ako 23 tis. ľudí.