Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Čo je to segmentácia trhu?

segmentácia trhu
segmentácia trhu Foto: Getty Images
10. augusta 2020 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Firmy často využívajú pri voľbe trhových segmentov cielený marketing, ktorý zahrňuje identifikáciu hlavných trhových segmentov, voľbu jedného alebo niekoľkých príťažlivých segmentov, vývoj vhodného produktu a marketingových programov odpovedajúcich špecifickým zákazníckym potrebám a prianí v danom trhovom segmente. Pod segmentáciou trhu rozumieme rozdelenie celkového trhu na viac menších trhových segmentov. Ide o metódu marketingového riadenia podniku, kedy marketingový pracovník analyzuje trh, na ktorom chce podnik pôsobiť. Cieľom analýzy trhu je spoznať štruktúru konkrétneho trhu a identifikovať potenciálnych zákazníkov, ktorí majú podobné požiadavky. Jednotlivé skupiny zákazníkov môže potom spoločnosť účelnejšie cielene marketingovo osloviť svojimi produktami, či službami. Namiesto širokého výrobného a marketingového programu spoločnosť prispôsobí produktu a marketingu požiadavkám cieľových zákazníkov. Pri väčšine produktov či služieb totiž nie je možné zamerať sa  na uspokojenie požiadaviek všetkých zákazníkov. Marketingová segmentácia zoskupí zákazníkov, ktorých potreby následne spoločnosť uspokojuje svojimi produktami a oslovuje ich svojim marketingom.

Ako segmentovať trh v praxi?

Segmentácia trhu zahŕňa niekoľko krokov.

  1. Prieskum trhu a vytvorenie kritérií pre segmentáciu
  2. Profilovanie zákazníkov na základe segmentačných kritérií do relatívne homogénnych skupín, určenie veľkosti segmentov a vytvorenie ich profilov
  3. Výber cieľového segmentu spoločnosti, na ktorý sa bude zameriavať

Kritériá segmentácie

Spoločnosť si môže pri segmentácii vyberať z veľkého množstva rôznych kritérií. Najčastejšie spoločnosti rozlišujú tieto kritériá:

  • Geografické – priestorové rozdelenie zákazníkov(štáty, kraje, mestá)
  • Demografické – delenie podľa veku, pohlavia, etnika, náboženstva, rodinného stavu, atď.
  • Socioekonomické – delenie podľa ekonomického statusu, vzdelania, povolania, príjmu, atď.
  • Psychologické – delenie podľa psychologického profilu (životné záujmy, postoje, hodnoty)
  • Nákupné správanie – delenie podľa frekvencie a rozsahu nákupov, lojality, atď.

Najčastejšie využívanými segmentačnými kritériami sú psychologické kritériá a nákupné správanie, keďže účelom segmentácie trhu je zvyčajne práve snaha identifikovať nákupné zvyklosti a predpoklady správania budúcich zákazníkov spoločnosti. Zákazníci s rozdielnymi psychologickými charakteristikami alebo životným štýlom majú zvyčajne rozdielne preferencie ohľadne produktov či služieb.
Vytvorené trhové segmenty musia zoskupovať zákazníkov s čo najpodobnejšou charakteristikou, aby boli čo možno najhomogénnejšie a zároveň by sa mali jednotlivé segmenty od seba čo najviac odlišovať, aby nedochádzalo k prekryvu zákazníkov v jednotlivých segmentoch.

Prínos segmentácie

Prínosom segmentácie trhu pre spoločnosť je, že sa vie sústrediť na konkrétny cieľový trh a tak lepšie pripraviť cielenú marketingovú stratégiu, čím môže získať väčší výnos pri nižších nákladoch, ako pri cielení stratégie na celý trh. Taktiež môže spoločnosť diferencovať svoje produkty podľa požiadaviek konkrétnych segmentov a vylepšiť tak svoje produkty oproti konkurencii.

Segmentácia tiež môže spoločnosti pomôcť pri rozlišovaní príležitostí a hrozieb na trhu a vyvinúť nový produkt, ktorý by bol pre trh zaujímavý. Takto môže spoločnosť získať výhodu rýchlejšej reakcie na požiadavky trhu oproti konkurencii.

K téme

Témy

segmentácia trhu

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Podpora predaja

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

september

21sep6:30Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 20206:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

21sep8:30Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 20208:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

21sep8:30Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 20208:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
X