- Podnikam.sk
- Články
- Správy
- Zákaznícky servis je v malom meste osobnejší, hovorí franšízant McDonald’s
Zákaznícky servis je v malom meste osobnejší, hovorí franšízant McDonald’s
Celý svoj život nechal vo Švajčiarsku, aby viedol reštauráciu McDonald’s v Liptovskom Mikuláši. Andrej Tegel tam zanechal aj vlastný podnik. Vôbec však neľutuje, že sa presťahoval o 1 300 kilometrov východnejšie a franšízuje pobočku najznámejšej reštauračnej siete.
O sile konceptu franšízy sa Andrej Tegel na vlastnej koži presvedčil viackrát. Prvýkrát preňho nedopadol príliš šťastne. Vo Švajčiarsku viedol svoj Irish Pub, no oproti nemu postavili konkurenčný bar z veľkej franšízovej siete, ktorý mu prebral zákazníkov.
„Vtedy som sa dozvedel o tomto koncepte a zistil, že takéto podnikanie s dlhoročnými skúsenosťami má zmysel. Franšíza mala plán, myšlienku, marketing, takže za krátky čas ma to pohltilo. V tej chvíli som sa rozhodol, že aj ja chcem takto podnikať,“ spomína dnes už úspešný franšízant.
Hľadať začal najprv vo Švajčiarku, no pocítil túžbu vrátiť sa na Slovensko. Už predtým počul viacero pozitív o franšíze McDonald’s a to, že ich systém má zmysel. Zhodou okolností vtedy táto značka u nás ponúkala tréning pre záujemcov o licenciu. Šiel teda do toho.
Menšie mesto bolo skvelým rozhodnutím
Po absolvovaní tréningu dostávajú úspešní záujemcovia o pobočku od spoločnosti McDonald’s ponuku, ktorú reštauráciu by mohli prevziať. Jedno z hlavných kritérií Andreja Tegela bolo, že nechcel pobočku vo veľkom meste. Po rokoch života vo väčších zahraničných mestách ako Zürich, Bazilej, Londýn či Liverpool sa tešil na osobnejší kontakt s ľuďmi. Rodeného Nitrana tak osud zaviedol do zhruba 30-tisícového Liptovského Mikuláša.
„Keď sa na to pozerám spätne, ísť franšízovať do menšieho mesta bol asi najlepší z mojich nápadov,“ mieni podnikateľ. Zákazník v malom meste je podľa neho úplne iný. Jednak má Liptov akúsi dovolenkovú atmosféru a mnohí zákazníci sa zastavia počas lyžovačky či pobytu na horách, ale aj vzťah s domácimi zákazníkmi je bližší.
Mnohých pravidelných zákazníkov už pozná po mene aj vďaka tomu, že zvykne v okienku pomáhať zamestnancom. „Nie je to také, že odovzdám objednávku a už nikdy toho človeka neuvidím, ale v tomto meste som si istý, že ešte toho zákazníka stretnem na ulici. Nepotrebujem počúvať, že nedostal omáčku alebo, že mu nechutil náš sendvič. Aj z tohto pohľadu je tu zákaznícky servis úplne iný a osobnejší,“ hodnotí.
Výhodou je aj menšia fluktuácia personálu. V Bratislave je veľa pracovných možností, čo vedie k častému striedaniu zamestnávateľov. V regiónoch je to však iné. „Mám tu spokojných zamestnancov, ktorí pre McDonald’s pracujú od začiatku a dlhodobo,“ hovorí podnikateľ, ktorý v Liptovskom Mikuláši prevzal pobočku s desaťročnou históriou.
Pandémia priniesla zmeny…
Druhým dôkazom sily franšízy bolo pre Andreja Tegela podnikanie v gastro sektore počas pandémie. Pod krídlami značky McDonald’s sa reštaurácia vedela okamžite prispôsobiť zmenám, napríklad posilnili obsluhu na McDrive, zrýchlili platby či procesy v kuchyni. Od jesene 2021 pridali v Liptovskom Mikuláši aj rozvoz cez donáškovú službu McDelivery, ktorá pomáha najmä počas zákazov vychádzania.
Aj vďaka tomu nemusel znižovať úväzky ani nikoho prepustiť. Naopak, tím ešte o dvoch ľudí posilnil. Jeho reštaurácia tak aj v pandemických časoch zabezpečovala stabilnú prácu pre 85 ľudí. „Myslím si, že raketové a flexibilné reagovanie na situáciu nás dostalo do pozície bezkonkurenčnej jednotky na trhu – a špeciálne v malých mestách,“ hodnotí skúsenosti z uplynulého roka.
Druhá prevádzka za odmenu
Keď dostal Andrej Tegel ponuku prebrať pobočku v Liptovskom Mikuláši, najprv zaváhal. Už od začiatku ambiciózne dúfal, že v budúcnosti bude mať možnosť získať aj ďalšie pobočky, no v okolí mesta žiadne neboli. Na konci roka 2021 sa to však zmenilo a v Poprade sa otvorila nová reštaurácia pod jeho vedením.
Budovy reštaurácií vlastní alebo si prenajíma priamo McDonald’s. Franšízant sa môže spoľahnúť aj na centrálnu marketingovú podporu. Vyberá si však tím, ktorý v prevádzke bude pracovať. „Vybrať správnych ľudí na správne pozície, usmiatych a milých, je najdôležitejšia zložka. A je to náročné,“ vysvetľuje Andrej Tegel, ktorý do novej prevádzky potrebuje prijať na úvod 50 až 60 ľudí. Doteraz sa mu v tom darilo.
Doživotné manželstvo
Vedúci reštaurácie McDonald’s sa zvyčajne na svoju pozíciu dostane po približne desiatich rokoch aktívnej práce v prevádzke. V prípade franšízantov trvá tréning 9 až 14 mesiacov, takže je naozaj intenzívny a extrémne náročný. Podľa Andreja Tegela však má „hlavu a pätu“ a je nutný, aby si záujemca o licenciu uvedomil, či ju naozaj chce. Ak totiž aj McDonald’s vyhodnotí, že mu zverí svoju prevádzku, podpíšu spolu zmluvu na 20 rokov.
Andreja Tegela však takýto záväzok neľaká. Patrí k najmladším franšízantom McDonald’s v Európe, a keď v roku 2020 prebral svoju prvú reštauráciu, mal 33 rokov. Už teraz však dúfa, po tejto zmluve podpíše ešte jednu a so spoločnosťou to potiahne až do dôchodku. „Koncept McDonald’s je vyšperkovaný od roku 1955. Za tých 66 rokov prešli všetky postupy dlhú cestu. McDonald’s vám odovzdáva kľúče od zabehnutého systému, ktorý je odsúdený na úspech. Je to istota,“ uzatvára spokojný franšízant.
Informačný servis