Neplánované opravy rušňov ZSSK Cargo môžu stáť milión eur
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) plánuje vynaložiť na vykonanie neplánovaných opráv a prevádzkových ošetrení na rušňoch rôznych typov maximálne 900 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty (1,08 mil. eur vrátane dane). Štátny vlakový nákladný dopravca zadal zákazku cez rokovacie konanie bez zverejnenia partnerskej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) zabezpečujúcej osobnú prepravu. Ako vyplýva z výsledku verejného obstarávania, ZSSK Cargo zvolila spomínaný postup výberu poskytovateľa služieb z technických dôvodov. Predpokladaná cena bola 900 tis. eur bez dane.
„Vzhľadom na to, že ZSSK Cargo potrebuje zabezpečovať prevádzkyschopnosť všetkých rušňov 24 hodín denne, ZSSK je jediná spoločnosť, ktorá disponuje potrebným technickým, technologickým, personálnym a dokumentačným vybavením v odpredaných pracoviskách s prístupom na dopravné koľaje. Žiadny iný dopravca nedokáže z technických dôvodov pokryť potrebu ZSSK Cargo na zabezpečenie opráv a prevádzkového ošetrenia všetkých hnacích dráhových vozidiel, len ZSSK,“ oznámil nákladný prepravca.
Ministerstvo dopravy na základe uznesenia vlády zo 16. marca 2011 k programu revitalizácie železničných spoločností rozhodlo o odpredaji niektorých pracovísk ZSSK Cargo (rušňové depo Bratislava hlavné, Prievidza, Nové Zámky, Košice, Humenné a Brezno) ZSSK. Predaj časti podniku sa uskutočnil k 1. februáru 2012. Jedným z cieľov tohto projektu s predpokladaným finančným objemom 70 mil. eur bola revitalizácia železničných spoločnosti.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) si zas chcú prenajať hnacie dráhové vozidlá s obsluhou na dva roky za predpokladanú cenu 850 tis. eur bez dane (1,02 mil. eur s daňou). Počet rušňov na prenájom nekonkretizovali. Vyhlásili už verejnú súťaž a určili lehotu na predkladanie ponúk 14. marca. Rozhodovať bude ekonomicky najvýhodnejšia ponuka podľa piatich kritérií.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu, má základné imanie 212,441 mil. eur. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla ako nákladný dopravca začiatkom roka 2005. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom oboch z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Podnik má základné imanie 800,17 mil. eur.