Autobusári považujú vlaky zadarmo za nesystémový krok
Zväz odhaduje, že po zavedení vlakov zdarma môže počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave klesnúť o 8 % a tržby o 15,8 mil. eur.
Vlaky zadarmo sú klincom do rakvy integrovaných dopravných systémov
Zväz autobusovej dopravy (ZAD) považuje rozhodnutie vlády o zavedení bezplatnej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov vlakmi od 17. novembra za nesystémový krok. Nezohľadňuje totiž autobusovú dopravu, ktorá má dominantné postavenie v regionálnej verejnej doprave s podielom 85 % výkonov.
Ako v pondelok informoval prezident ZAD Peter Pobeha, verejnú autobusovú a vlakovú dopravu by mali koordinovať samosprávne kraje a nie centrálna inštitúcia, o ktorej vzniku uvažuje ministerstvo dopravy. Z tohto dôvodu podľa zväzu nie je potrebné vytvárať ďalšiu centrálnu organizáciu, ktorá by mala objednávať vlakovú a autobusovú dopravu. ZAD odhaduje, že po zavedení vlakov zdarma môže počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave klesnúť o 8 % a tržby o 15,8 mil. eur. ZAD žiadal o zľavy aj pre autobusy, resp. aby kraje dostali od štátu peniaze vo výške očakávaných výpadkov v tržbách.
„Mal by sa dokončiť proces, ako bol nastavený, to znamená s presunom kompetencií v regionálnej železničnej doprave na samosprávne kraje,“ povedal Pobeha s tým, že regionálnu autobusovú dopravu objednávajú kraje už desať rokov. „V prípade vytvorenia inštitúcie typu dopravnej autority, ktorá by mala ako centrálny štátny orgán objednávať výkony vo verejnej autobusovej doprave a v železničnej doprave v jednotlivých regiónoch, hrozí strata prvej komunikácie v regiónoch,“ uviedol Pobeha.
Násilné zmeny vo verejnej doprave môžu spôsobiť odklon k automobilizmu
Pripomenul, že tento systém tu už bol pred desiatimi rokmi a nebol ideálny, pretože z centra sa ťažko posudzujú podmienky v rôznych regiónoch. Objednávanie dopravy na úrovni regiónov má podľa neho väčší význam a efekt z pohľadu potrieb cestujúcich. Akékoľvek násilné zmeny vo verejnej doprave totiž môžu spôsobiť, že ľudia odídu k individuálnej automobilovej preprave.
Ministerstvo dopravy považuje za neprípustné, aby jedným smerom z jedného miesta prakticky v rovnakom čase vyrážali poloprázdny vlak aj autobus, ktoré si takto navzájom konkurujú, pričom sú oba tým či oným spôsobom dotované z daní občanov. „Preto je pre nás podstatné vytvoriť efektívny systém verejnej osobnej dopravy s ohľadom na územia tzv. funkčných regiónov. Hranice krajov nie sú vždy totožné s dlhodobo stabilizovanou sieťou železničných regionálnych spojov, a niektoré regionálne železničné spoje vedú aj cez tri kraje,“ zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.
O tejto téme ministerstvo a kraje dlhodobo rokujú a budú v tom pokračovať. „Forma, v akej by spomínaná dopravná autorita mala fungovať, nie je definitívne dohodnutá. Dôležité je, aby na jednom ucelenom území existoval jeden objednávateľ autobusovej i železničnej dopravy,“ dodal.
Súbehy vlakov a autobusov nevnímajú ako vzájomnú konkurenciu
Autobusári nesúhlasia s tvrdením, že spolu s krajmi nekoordinujú svoje cestovné poriadky s vlakmi. Súbehy vlakov a autobusov z hľadiska času a priestoru nevnímajú ako vzájomnú konkurenciu oboch druhov dopravy, ale ako ich dopĺňanie. „Železničná doprava je lacnejšia ako autobusová, ale autobusová aj železničná doprava má svojich zákazníkov a má svoje opodstatnenie v súbehoch,“ povedal Pobeha.
„Je to odborná téma, ktorú treba riešiť bez emócií a tam, kde sú potreby cestujúcich, to znamená v regiónoch,“ povedal viceprezident ZAD Peter Sádovský. „Jeden nástroj na to, aby sa vlaky a autobusy lepšie koordinovali, už je, a to integrovaná doprava, ktorá sa na Slovensku niekde viac, niekde menej rozbieha. Súčasné opatrenie – vlaky zadarmo – je klincom do rakvy integrovaných dopravných systémov na Slovensku,“ dodal. Ak v cenníku integrovanej dopravy nebude najatraktívnejší druh dopravy v regióne, tak po týchto zmenách to podľa Sádovského bude ešte horšie.