Land Rover: Vždy o krok vpred v triede 4×4
BRATISLAVA 15. marca 2016 (P/PR)
Land Rover je už od svojho vzniku lídrom na poli pohonu všetkých štyroch kolies a s modelmi Evoque a Discovery Sport si túto pozíciu ďalej upevňuje.
História značky Land Rover sa začala písať v roku 1948 a hneď od počiatku sa špecializovala na automobily s pohonom všetkých štyroch kolies. Už aj prvý model o označením Series I mal permanentný pohon všetkých štyroch kolies, avšak s voľnobežkou, ktorá pri nútenom voľnobehu automaticky odpájala pohon prednej nápravy. To bolo vo vtedajších časoch unikátne. Vodič mohol v prípade potreby voľnobežku uzamknúť. Dnes sú systémy pohonu všetkých štyroch kolies, prirodzene, omnoho vyspelejšie, Land Rover je však naďalej technologickým lídrom v tejto oblasti. Modely Discovery, Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover a Range Rover Evoque definujú triedu 4×4 na celom svete.
Efficient Driveline
Práve modely Evoque a Discovery Sport sú žiarivým príkladom vedúceho postavenia Land Rover na poli pohonu všetkých štyroch kolies. Inteligentný systém stáleho pohonu 4×4 Efficient Driveline pracuje s najnovšou generáciou elektrohydraulicky ovládanej medzinápravovej lamelovej spojky Haldex. Tá kontinuálne upravuje rozdelenie krútiaceho momentu motora medzi kolesá prednej a zadnej nápravy v závislosti od aktuálnych podmienok. Okrem toho pomocou pribrzďovania príslušných kolies dokáže riadiaca jednotka presúvať hnaciu silu na náprave z ľavej na pravú stranu a naopak. Tým zabezpečuje nielen vysokú prejazdnosť v teréne, ale aj agilné jazdné vlastnosti na ceste. Riadiaca jednotka takto dokáže napríklad potlačiť tendenciu k nedotáčavosti ešte predtým, než by bol potrebný zásah klasického elektronického stabilizačného systému.
Terrain Response
Samozrejmosťou je systém Terrain Response, ktorý okrem štandardného jazdného režimu umožňuje zvoliť ďalšie štyri špecifické programy (blato a vyjazdené koľaje; tráva, štrk a sneh; piesok; špeciálne režimy vypnuté), v ktorých sa mení charakteristika motora, prevodovky a pohonu všetkých štyroch kolies. Nechýba ani asistent zjazdu kopca HDC (Hill Descent Control), ktorý pri schádzaní strmého kopca udrží rýchlosť vozidla bez toho, aby vodič musel brzdiť. Namiesto toho sa môže plne sústrediť na riadenie. Na displeji informačno-zábavného systému InControl Touch Pro môžete priebežne sledovať činnosť pohonu 4×4.
Active Driveline
Oba modely môžu mať v opcii systém Active Driveline, za ktorého vývojom stála snaha o ďalšie zníženie spotreby paliva, avšak bez toho, aby utrpeli tradičné off-roadové schopnosti značky. Pri ustálenej jazde rýchlosťou nad 35 km/h riadiaca jednotka automaticky odpojí pohon zadných kolies, čím zníži straty v hnacom reťazci a v konečnom dôsledku aj spotrebu paliva. Elektronika však naďalej nepretržite monitoruje adhézne podmienky na vozovke a tiež požiadavky vodiča. V prípade potreby dokáže v priebehu 350 milisekúnd opäť pripojiť pohon zadných kolies a obnoviť tak pohon 4×4 so všetkými jeho výhodami. Vodič tak má istotu pohonu 4×4 za každých okolností. Systém má, navyše, po oboch stranách zadného diferenciálu elektrohydraulicky ovládané lamelové spojky, ktoré dokážu presmerovať hnaciu silu na ľavú alebo pravú stranu. Táto funkcia sa v odbornej terminológii nazýva Active Torque Vectoring. Ak jedno z kolies danej nápravy stratí trakciu, bežný systém 4×4 pribrzdí pretáčajúce sa koleso a hnacia sila na koleso s lepšou trakciou sa dostáva cez otvorený diferenciál – takpovediac pasívne. S tým ale súvisia straty – časové aj výkonové. Podobne sa správa predná náprava Land Roveru, ale zadná s lamelovými spojkami pracuje aktívne. Ak elektronika zaregistruje tendenciu k pretáčaniu sa niektorého z kolies (napríklad pri odľahčení kolesa) okamžite zopne príslušnú spojku, aby časť hnacej sily aktívne presunula na koleso s lepším záberom. Takýto spôsob presúvania hnacej sily medzi ľavým a pravým kolesom je rýchlejší a efektívnejší. Active Torque Vectoring funguje aj pri jazde na ceste. Elektronika pomocou cieleného presúvania adekvátnej časti hnacej sily na koleso na vonkajšom oblúku zákruty zvyšuje stabilitu a zároveň podporuje agilitu vozidla v zákrute. Vodič cíti akoby mu do zákruty pomáhala nejaká neviditeľná sila. Auto ochotnejšie zabáča, pôžitok z jazdy je neporovnateľne vyšší.
All-Terrain Progress Control
Zaujímavosťou je inovatívny systém All-Terrain Progress Control (ATPC). Ide o akýsi off-roadový tempomat, ktorý udrží rýchlosť jazdy v teréne (pri jazde dopredu aj dozadu) v rozmedzí 1,8 – 30 km/h, vďaka čomu sa vodič môže plne sústrediť na jazdu a zdolávanie náročných terénnych prekážok.