- Podnikam.sk
- Články
- Účtovníctvo
- Registračné pokladne
- Virtuálna pokladnica bude môcť vydať viac bločkov
Virtuálna pokladnica bude môcť vydať viac bločkov
Virtuálna registračná pokladnica má za sebou zmeny. Jej potenciál sa zvyšuje až trojnásobne, keďže prostredníctvom virtuálnej registračnej pokladnice bude môcť podnikateľ vydať až 3 000 bločkov mesačne. Doteraz bol mesačný limit na úrovni 1 000 blokov. Zvýšená kapacita vstúpila do platnosti 1. júla.
„Takmer 23 000 podnikateľov v súčasnosti využíva elektronickú registračnú pokladnicu. Mesačne mohli vydať maximálne 1 000 blokov. Finančná správa tento limit automaticky zvýšila na 3 000 bločkov mesačne. Pre nových používateľov platí tiež automaticky zvýšený limit, upozornila Patrícia Macíková, hovorkyňa Finančnej správy SR.
Virtuálna pokladnica je lacnejšia a menej náročná
Virtuálna registračná pokladnica je nástroj, ktorý môže pomôcť predovšetkým začínajúcim, prípadne malým podnikateľom, ktorí sa počtom hotovostných operácií v pokladnici zmestia do nového limitu. „Používanie virtuálnej registračnej pokladnice nie je nijak spoplatnené. Potrebná je však registrácia na ktoromkoľvek daňovom úrade a pridelenie kódu virtuálnej registračnej pokladnice. Výhodou je, že najmä začínajúci, alebo malí podnikatelia nemusia kupovať klasické registračné pokladnice, ale môžu využiť virtuálnu registračnú pokladnicu,“ hovorí Macíková.
Inak povedané, podnikateľ si nemusí zaobstarať klasickú registračnú pokladnicu, stačia bežne dostupné technológie, ktoré budú spolupracovať s aplikáciou. „Aplikácia funguje na klasickom stolovom počítači, notebooku, tablete, alebo smartphone prepojeného s tlačiarňou. Ušetria za nákup pokladnice a tiež za každoročný servis,“ upozorňuje Macíková. Na druhej strane je na rozhodnutí podnikateľa, že akú pokladnicu sa rozhodne používať. Virtuálna pokladnica je možnosťou, nie povinnosťou.
Virtuálna registračná pokladnica znižuje náklady a taktiež administratívnu záťaž spojenú s podnikaním.
„Podnikatelia, ktorí sa rozhodli pre virtuálnu registračnú pokladnicu, nemusia napríklad vyhotovovať dennú uzávierku, či viesť knihu pokladnice. Okrem toho nemajú povinnosť vybrať si a zazmluvniť servisnú organizáciu, tak ako je to v prípade klasickej pokladnice,“ upozorňuje Macíková. Jednoduchšia a prehľadnejšia evidencia môže slúžiť aj na daňové a účtovné účely.
Konkrétne rozdiely
Administratívne zaťaženie pri klasických elektronických registračných pokladniciach je skutočne vyššie. Podnikatelia, ktorí ju používajú, si musia zakúpiť a viesť knihu elektronickej pokladnice. Pri zmene údajov musí podnikateľ daňovému úradu túto knihu predkladať. Keďže v prípade virtuálnej pokladnice sa kniha nevedie, podnikateľ úradu hlási iba zmenu predajného miesta.
Pri elektronickej registračnej pokladnici si musí podnikateľ zmluvne dohodnúť servis pokladnice. To zahŕňa uvedenie pokladnice do prevádzky, opravy do 48 hodín od nahlásenia poruchy a taktiež povinné údržby. Táto povinná údržba sa musí uskutočniť aspoň raz za päť rokov. Pri virtuálnej pokladnici dohoda so servisným miestom nie je povinná. Aj prevádzkovateľ virtuálnej pokladnice si však musí zabezpečiť opravu do 48 hodín od vzniku poruchy.
Pri elektronickej registračnej pokladnici podnikateľ žiada servisnú organizáciu o výmenu fiškálnej pamäte, ak je vyčerpaná jej kapacita, pri jej poruche alebo zmene taxatívne určených údajov v nej uložených. Túto fiškálnu pamäť musí podnikateľ na požiadanie predložiť daňovému, prípadne colnému úradu v elektronickej podobe. Virtuálna registračná pokladňa fiškálnu pamäť nemá.
Počas piatich rokov musí podnikateľ zostavovať dennú uzávierku a archivovať ju na rovnaký počet rokov.
S virtuálnou registračnou pokladnicou sa povinnosť vyhotovovať dennú uzávierku neviaže.
Rozdiely sú aj pri ukončení prevádzky pokladnice. V prípade elektronickej registračnej pokladnice musí podnikateľ požiadať servisnú organizáciu o ukončenie prevádzky pokladnice, tiež musí daňovému úradu predložiť knihu elektronickej registračnej pokladnice. S virtuálnou registračnou pokladnicou sa viaže iba povinnosť oznámiť daňovému úradu ukončenie používania.
Ako získať Virtuálnu registračnú pokladnicu?
Podnikateľ na stránke www.financnasprava.sk po vstupe do aplikácie pre virtuálnu registračnú pokladnicu v žiadosti o pridelenie kódu virtuálnej registračnej pokladnice vyplní požadované údaje. Žiadosť podnikateľ vytlačí, podpíše a následne doručí ktorémukoľvek daňovému úradu.
Ak podnikateľ vyplnenú žiadosť podáva elektronicky, je povinný dodržiavať podmienky pre elektronickú komunikáciu podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok), t. j. odošle naskenovanú žiadosť ako prílohu všeobecného podania. Daňový úrad po overení údajov podnikateľa zaregistruje a pridelí DKP. Podnikateľ obdrží prihlasovacie údaje na prístup do virtuálnej registračnej pokladnice v bezpečnostnej obálke poštou.
K virtuálnej pokladnici sa dá dostať cez webový prehliadač, dostupná je aplikácia pre Android, taktiež pre iOS. Všetky potrebné informácie poskytuje na svojom webovom sídle Finančná správa.