
- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Slovensko
- Zmena trvalého pobytu – Aký je postup pri zmene trvalého bydliska v roku 2023?
Zmena trvalého pobytu – Aký je postup pri zmene trvalého bydliska v roku 2023?

Nielen v podnikateľskom, ale aj v súkromnom živote často dochádza k rôznym zmenám a jednou z nich je aj zmena trvalého bydliska. Keďže sa v praxi človek s takouto zmenou až nestretáva tak často, prinášame vám postup pri zmene trvalého pobytu, ako sa prihlásiť trvalý pobyt a aké sú oznamovacie povinnosti pri zmene bydliska.
Nahlásenie zmeny trvalého pobytu
Ako prvé je zmenu trvalého pobytu potrebné nahlásiť buď osobne v ohlasovni pobytu (na miestnom/obecnom úrade) nového trvalého pobytu (teda tam, kam sa sťahujete), ktorý zabezpečí odhlásenie z pôvodného trvalého bydliska a prihlásenie novej adresy. Zmenu trvalého pobytu môžete ohlásiť aj elektronicky v Centrálnej ohlasovni, kde získate potvrdenie o novom trvalom pobyte.
Aby ste mohli využiť elektronické služby Centrálnej ohlasovne potrebujete:
- Občiansky preukaz s čipom a bezpečnostný osobný kód (BOK), ktorými sa prihlasujete sa k službe a čítačku kariet.
- Podpisové certifikáty na čipe občianskeho preukazu, cez ktoré vytvoríte kvalifikovaný elektronický podpis (ZEP).
- Aplikácie na prihlasovanie, podpisovanie a softvér k čítačke kariet.
Pri osobnom ohlásení budete potrebovať:
- občiansky preukaz,
- v prípade neúčasti vlastníka bytu je potrebný písomný súhlas vlastníka/vlastníkov s prihlásením sa na trvalý pobyt (s úradne overenými podpismi)
- v prípade dieťaťa do 15 rokov je potrebné predložiť rodný list a prítomnosť 1 rodiča,
- pri návrate zo zahraničia cestovný doklad alebo osvedčenie o štátnom občianstve.
Od 1. septembra 2018 nie je potrebné ho dokladať list vlastníctva (v praxi sme sa však stretli s tým, že ho niektoré úrady aj napriek tomu vyžadovali). Tento si vyhľadajú priamo zamestnanci úradu.
Po prihlásení sa na trvalý pobyt, ktoré je bezplatné, môžete požiadať o vydanie potvrdenia o trvalom pobyte. Za vydanie potvrdenia zaplatíte správny poplatok vo výške 5 eur, ak o potvrdenie požiadate elektronicky, zaplatíte iba 2,50 eura. Potvrdenie vám vydajú v príslušnej ohlasovni pobytov v mieste hláseného trvalého pobytu alebo si ho môžete vyžiadať prostredníctvom elektronickej služby Centrálnej ohlasovne elektronicky.
Nový občiansky preukaz
Po zmene trvalého pobytu je občan povinný požiadať o vydanie nového občianskeho preukazu do 30 dní od tejto udalosti. O nový občiansky preukaz je potrebné požiadať na okresnom riaditeľstve Policajného zboru. Ak tak spravíte pomocou elektronickej služby (len v prípade, že ste už občiansky preukaz s čipom mali), tak bude váš starý občiansky preukaz platný, a to vďaka certifikátom, ktoré vám naň nahrali.
Používať ho pritom môžete dovtedy, kým nedostanete nový. V prípade, že je ohlasovňa pobytu prepojená s príslušným okresným riaditeľstvom Policajného zboru, nie je potrebné na vybavenie občianskeho preukazu priniesť potvrdenie o trvalom pobyte (zmene pobytu). Túto skutočnosť si však radšej overte vopred priamo na príslušnom okresnom riaditeľstve Policajného zboru. Je tiež pritom potrebné priniesť aj svoj starý občiansky preukaz. Lehota na vydanie dokladu je 30 dní. Poplatok za vydanie nového občianskeho preukazu je 4,50 eura. Ak v žiadosti o nový preukaz uvediete svoju e-mailovú adresu alebo číslo mobilného telefónu, bude vám zaslaná správa o tom, že občiansky preukaz je pripravený na prevzatie.
Nahlásenie zmeny trvalého pobytu zamestnávateľovi
Zmenu trvalého pobytu je potrebné nahlásiť aj svojmu zamestnávateľovi. Pokiaľ ste evidovaní na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny SR, musíte nahlásiť túto zmenu aj na príslušnom úrade.
Nahlásenie zmeny trvalého pobytu v zdravotnej a Sociálnej poisťovni
Zdravotnej poisťovni zmenu trvalého pobytu hlásiť nemusíte, ak ste štátnym občanom Slovenskej republiky s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky. V opačnom prípade musíte zdravotnej poisťovni zmenu nahlásiť do 8 dní, osobne, emailom alebo telefonicky.
S účinnosťou od 1.1. 2021 nadobudla platnosť novela zákona o sociálnom poistení 461/2003 Z. z., podľa ktorej už nie je povinné ohlasovať Sociálnej poisťovni zmenu trvalého pobytu. Táto zmena sa týka poistencov a zamestnávateľov, ktorí boli povinní hlásiť zmenu údajov za svojich zamestnancov. Po novom si zmenu údajov bude zisťovať Sociálna poisťovňa iba z Registra fyzických osôb.
Odbor živnostenského podnikania, daňový úrad, banka, poisťovňa
Podnikatelia musia zmenu nahlásiť navyše aj na Odbore Živnostenského podnikania. Zmenu nahláste aj v pobočke daňového úradu, banky a poisťovne.
Ostatné inštitúcie
Zmenu trvalého bydliska je nutné nahlásiť všetkým, od koho by vám mohla prísť listová zásielka. Napríklad dodávatelia energií, mobilní operátori, poskytovatelia televízie a internetu a podobne. Zmeny je najlepšie oznamovať už s novým občianskym preukazom.