Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Čo je coworking a aké má výhody a nevýhody?

Sideview of coworking office toning
Thinkstock
17. apríla 2024 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Digitálnych nomádov, copywriterov, grafikov, programátorov, ľudí, ktorí dokážu pracovať z pohodlia gauča, neustále pribúda. Sociálna izolácia od kolektívu však nemusí na každého vplývať rovnako dobre. Tak isto sa v mnohých prípadoch hodí aj istota kancelárie. Pre tých, čo potrebujú ruch a formálny pracovný priestor, je coworking ideálnou formou, ktorá prináša viacero benefitov. Rozhodne to nekončí len spoločným zdieľaním priestoru.

Coworking je na vzostupe

História coworkingu nie je dlhá. Samotné slovo bolo prvýkrát použité v roku 1999. Autorom je Bernie DeKovena a pomenoval ním spoločnú prácu na počítačoch a moderných zariadeniach. To však nebola ešte pravá tvár coworkingu. Tá prišla v roku 2005, keď v San Franciscu Brad Neuberg vytvoril priestor pre pracovnú skupinu, kde nezávisle na sebe pracovali samostatní odborníci. Už rok na to sa priestory začali rozširovať po celých Spojených štátoch a čoskoro prekonali hranice kontinentu. V Európe sa coworking presadil v roku 2012 a jeho centrom sa stal Londýn. Dnes sú coworkingové priestory prakticky na celom svete, využíva ich množstvo samostatných profesií a štatisticky je vek ľudí využívajúcich spoločné kancelárie je priemerne od 22 do 47 rokov.

Alternatíva k práci na doma

Aj tí najdisciplinovanejší pracovníci, ktorí radi pracujú na voľnej nohe a potrpia si na nezávislosť a pohodlie domova, často pocítia akútnu potrebu coworkingu v čase, keď sa zmenia domáce pomery. Najčastejším dôvodom býva zmena sociálneho postavenia. Keď je napríklad potrebné, aby v byte bol niekto iný, prípadne príde dieťa, ktoré s partnerkou na materskej vedia narušiť aj tú najlepšiu pracovnú morálku. Náklady na kanceláriu sú vysoké a coworking prichádza ako zdravá alternatíva.

Dokonalý nástroj na psychohygienu

Psychológovia si často všímajú, že ľudia pracujúci z domu omnoho viac pociťujú úzkosť a osamelosť. Zároveň len veľmi ťažko vedia oddeliť pracovné prostredie od osobného a tým aj vyhradiť čas na prácu, seba, rodinu a relax. Pritom sú omnoho viac vyčerpaní a môžu sa prepracovať k vyhoreniu. Aj z tohto problému môže byť coworking riešením. Iní pracujúci ľudia vás dokážu motivovať a prinášajú aj sociálne kontakty.

Pomoc pre začínajúcich podnikateľov

Spoločnosti poskytujúce coworkingové priestory nie sú charita, ale cena za priestor v zdieľanej kancelárii je podstatne priaznivejšia ako platiť si vlastné priestory. To umožňuje začínajúcim podnikateľom šetriť náklady a investovať do vybavenia. Základom je pracovné miesto, stolička a pripojenie do internetu. Všetko, čo freelancer potrebuje. Väčšina súčasných centier coworkingu v rámci mesačných paušálov, alebo za prijateľné poplatky, ponúka aj zasadačky, rokovacie miestnosti, asistentku, služby tlačiarne,  dataprojektor, ale aj rôzne workshopy, školenia a vzdelávacie programy. Zároveň máte istotu, že s poplatkom za prenájom nie sú spojené žiadne ďalšie poplatky za prenesené dáta, kúrenie, plyn a klimatizáciu, či upratovanie.

Samostatná kancelária síce predstavuje istú mieru súkromia, no je potrebné počítať s výrazne vyššími nákladmi. Zároveň nerieši problém sociálneho začlenenia. Ceny za coworkingové priestory sa pohybujú už od 8 eur za deň. Centrá obvykle umožňujú platbu za hodinu, deň, alebo predplatené hodiny, či mesačné paušály.

Ideálne pri cestovaní

Väčšina coworkingových centier na Slovensku, ale napríklad aj v Prahe, Viedni a iných mestách na svete je situovaná do centier mesta, na rýchly a dobrý dosah s občianskou vybavenosťou. Aj to je jeden z benefitov práce, ale rovnako výhoda pri cestovaní. Kancelárie sú na dosah priamymi spojmi, či taxíkmi z letiska a stanice, blízkosť centra poskytujú nemalé výhody aj pri stretnutiach s klientmi.

Zároveň pri porovnaní ceny vlastných priestorov a zdieľaných na rovnakej adrese, je rozdiel často priepastný. Pracovať na dobrej adrese je pre niekoho rovnako stimulujúci parameter k pracovnému výkonu. Ak máte radi cestovanie a potrebujete pracovať, alebo si na služobnej ceste nájsť na pár hodín pracovný azyl, coworkingové priestory sú skutočne výhodnou alternatívou v porovnaní napríklad s kaviarňou.

Obchodné kontakty

Osamelé práce je často možné kombinovať a tak môžu vznikať priamo v centrách zaujímavé formy spolupráce. V jednej miestnosti plnej pracovitých freelancerov je možné nájsť mnoho ponúk na uplatnenie vášho talentu. Výmena skúseností, rady, neformálne rozhovory o biznise a dobré tipy sú klasickými rozhovormi pri varení si kávy. Takisto je možné využiť aktivity centier, alebo si usporiadať spoločné biznis raňajky, či obedy.

Nie je to priestor pre každého

Coworking je vo svojej podstate open space, kde sa stretávajú ľudia, ktorí pracujú na rozličných projektoch. To samozrejme nemusí lahodiť každému, je to priestor pre viac extrovertné typy. Kto potrebuje na prácu maximálne sústredenie, pre neho je takýto zdieľaný priestor stratou času a peňazí. Zároveň nebudete obľúbený v kolektíve, ak prídete na osemhodinové vybavovanie telefonátov. Netreba zabúdať, že coworking je predovšetkým miesto na osobné stretnutie, nakopnutie motivácie, zlepšenie sociálnych aspektov pri osamelej práci a málokedy sa využíva na pobyt počas plnohodnotnej pracovnej doby. Najčastejším modelom je využitie zariadenia počas nevyhnutnej kancelárskej práce, ďalšia časť práce sa tvorí v súkromí home office.

277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Chcem začať podnikaťcoworkingfreelancerikanceláriepodnikaniePrémiový obsah

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Startupy

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

21nov8:30Ako využiť potenciál vašej značky na maximum - pomocou brand archetypov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X