- Podnikam.sk
- Články
- Odvody
- Odvody do zdravotnej poisťovne
- Ako sa nestať dlžníkom v zdravotnej poisťovni?
Ako sa nestať dlžníkom v zdravotnej poisťovni?
BRATISLAVA 3. februára (Podnikam.sk) – Život na dlh je symptomatickým momentom modernej spoločnosti. Rozhodne sa však nejedná o zdravý jav. Užívanie si života vysoko nad reálne možnosti s absolútnym dešpektom voči stanoveným pravidlám spoločnosti pomaly ale isto roztáča nebezpečnú špirálu. Dlhy sa látajú požičanými peniazmi, takže vznikajú stále nové a nové dlhy a tak stále dokola…
Dlžoby sa dajú narobiť až nebezpečne rýchlo a jednoducho. Veľmi často sa jedná o dlžoby voči zdravotnej poisťovni. Nešťastník si povie: „Veď nezaplatím len tento mesiac, maximálne aj ten budúci. Potom sa karta otočí a platiť začnem, dokonca aj všetko doplatím“. Realita však býva krutá, podobne ako dôsledky, ktoré neplatiteľa poistného skôr či neskôr dobehnú. Dlžník sa postupne dostane do zoznamu dlžníkov, na základe čoho bude mať sťažený prístup k úverom či rôznym dotáciám a nárok na neodkladnú zdravotnú starostlivosť.
Ako sa nestať dlžníkom poisťovne?
Nikto, ani dobrovoľne nezamestnaná osoba – samoplatiteľ, sa nemôže vyhovárať na to, že sa stal dlžníkom len kvôli nejasnému a zložitému systému platenia preddavkov poistného. Každý platiteľ je včas informovaný o výške poistného a tiež termínoch splatnosti. Stačí tieto údaje akurát rešpektovať a príslušnú sumu poslať v správny čas na správne miesto, teda na príslušný účet. Spolu so správnym číslom účtu je potrebné uvádzať aj správne identifikačné údaje platby – variabilný a špecifický symbol. Informácie k úhrade dostane každý platiteľ v čase, keď sa prihlasuje do zdravotnej poisťovne.
Prípadné otázky a nejasnosti je potrebne odkomunikovať priamo s inštitúciou. Kto pri riešení problémov preferuje osobný styk, môže navštíviť ktorúkoľvek pobočku poisťovne, prípadne využiť služby call-centra. V rámci elektronickej komunikácie sú už štandardne k dispozícii elektronické formuláre, e-amilové adresy či takzvané e-pobočky, kde si platiteľ môže odsledovať všetky potrebné údaje. V rámci plnenia oznamovacej povinnosti musí platiteľ včas oznámiť skutočnosti vedúce ku zmene poistného, vzniku či zániku povinnosti platiť poistné a podobne.
Som dlžníkom – čo teraz?
Človek sa môže stať dlžníkom poisťovne z rôznych, často i veľmi nešťastných dôvodov. Každá situácia však má svoje riešenie, na ktorého začiatku väčšinou stojí ochota komunikovať. Pre obe strany je prospešné, ak dlžník s poisťovňou komunikuje a vyvíja snahu dohodnúť sa na podmienkach odstránenia dlhu (napríklad formou splátkového kalendára). V rámci komunikácie je potrebné reagovať na akékoľvek výzvy, preberať zásielky – výzvy na úhradu nedoplatku, predexekučné výzvy a pod. Ku vzniku a navyšovaniu dlhu môže dôjsť aj na základe uvádzania neplatných kontaktných údajov alebo nesprávneho čísla účtu. Dlhy vzniknuté nedopatrením sa väčšinou podarí vyriešiť pomerne rýchlo a ku spokojnosti dlžníka i samotnej inštitúcie. Poisťovne v takýchto prípadoch nezriedka pristupujú k ústretovému kroku a dlžníkovi dajú šancu ako ušetriť tým, že mu odpustia platbu úrokov z omeškania platby.
Výhody splátkového kalendára
Ak dlžník nemôže svoj dlh uhradiť naraz a chce sa s poisťovňou rozumne dohodnúť, malo by mu byť umožnené zvoliť úhradu formou splátkového kalendára. Podmienky, za akých možno pristúpiť k riešeniu dlhu pomocou splátkového kalendára, si každá poisťovňa nastavuje sama. Platí však, že ak si dlžník dohodne úhradu svojho dlhu formou splátok, od toho momentu má poistenec nárok na plnú zdravotnú starostlivosť.
Inzercia