Ako správne hodnotiť zamestnancov v roku 2025?
Mnohí zamestnávatelia sa pri riadení ľudských zdrojov stretávajú s problémom hodnotenia výkonu svojich zamestnancov. Ak chce zamestnávateľ udržať vysokú výkonnosť svojich pracovníkov, nestačí už iba ich motivácia prostredníctvom finančného ohodnotenia, či iných benefitov, ale je potrebné aj pravidelne hodnotiť ich výkon. Ako teda adekvátne hodnotiť svojich zamestnancov?
Hodnotenie zamestnancov je súčasťou riadenia ľudských zdrojov a malo by byť bežnou súčasťou riadenia spoločnosti. Zamestnávateľ by mal priebežne zisťovať, ako zamestnanec vykonáva svoju prácu,či má na ňu tie správne predpoklady, či aký má potenciál na rozvoj. Na základe zistených skutočností môže potom prostredníctvom hodnotiaceho rozhovoru so zamestnancom prediskutovať možnosti jeho rozvoja a motivovať ho k zlepšeniu výkonu, alebo sa rozhodnúť či by nebol zamestnanec vhodný pre inú pracovnú pozíciu.
Hodnotenie zamestnancov by malo vychádzať z vopred stanovených cieľov. Zamestnávateľ by mal so svojimi zamestnancami komunikovať, hodnotiť dosahovanie stanovených cieľov a za dosiahnuté výsledky udeliť odmeny, alebo vyvodiť dôsledky.
Hodnotenie zamestnancov pomáha zamestnávateľovi zvýšiť produktivitu práce, ako aj robiť personálne rozhodnutia, napríklad povýšiť zamestnanca, alebo ho preradiť na inú pozíciu. Taktiež umožňuje zamestnancov objektívne hodnotiť a udeľovať im odmeny, či naopak postihy za neplnenie pracovných povinností.
Zamestnanci sa zas prostredníctvom hodnotenia dozvedia viac o svojom výkone, ako aj o tom, kde majú ešte rezervy a o tom, čo od nich zamestnávateľ očakáva. Zistia tiež, ako vidí zamestnávateľ ich prínos pre podnik a čo od nich očakáva a vedia tieto vedomosti využiť napríklad pri žiadosti o zvýšenie mzdy, či povýšenie. Hodnotenie zamestnancov prispieva aj k zlepšeniu vzťahov medzi manažérmi a zamestnancami.
Metódy hodnotenia zamestnancov
Hodnotenie zamestnancov je možné vykonávať viacerými spôsobmi. K tým najčastejšie využívaným patria:
Porovnávacie metódy – porovnávajú výkon jedného zamestnanca s iným zamestnancom. Využiť môžete bodovacie metódy, či matematicko-štatistické nástroje.
Neporovnávacie metódy – vopred sa stanovia merateľné kritériá pre konkrétneho zamestnanca či pracovný tím. Patria sem rôzne metódy testov a merania.
Ako hodnotiť?
Hodnotenie zamestnancov musí byť predovšetkým objektívne a spravodlivé, inak by bolo pre zamestnanca demotivujúce. Ako prvé je pri hodnotení potrebné stanoviť úlohy a povinnosti daného zamestnanca a určiť diele, ktoré je potrebné dosiahnuť. Vhodné je do tohto procesu zapojiť aj zamestnancov, aby vedeli aké sú ich úlohy pri dosahovaní cieľov. Následne je potrebné stanoviť si čiastkové ciele a vysvetliť zamestnancom, ako môžu prispieť k ich dosahovaniu. Manažér by sa mal stretnúť samostatne s každým podriadeným zamestnancom a prediskutovať ciele, na ktoré sa daný zamestnanec zameria ako aj čas potrebný na ich dosiahnutie. Manažér by sa mal so zamestnancami stretávať pravidelne a komunikovať s nimi o tom, ako sa im darí ciele dosahovať alebo, či sa nevyskytli pri ich dosahovaní nepredvídané prekážky. NA konci časového obdobia vytýčeného na dosiahnutie cieľa by mal nasledovať hodnotiaci rozhovor.
Správne hodnotenie dokáže zamestnancov motivovať k dosahovaniu cieľov, keďže pomáhali s ich nastavením a vedia, že ich výkonnosť je sledovaná. Manažér taktiež dokáže prostredníctvom hodnotenia zamestnancov usmerniť a pomôcť im určiť si dôležitosť úloh pre splnenie cieľa.
Hodnotiaci dotazník
Jednou z možností hodnotenia zamestnancov je aj hodnotiaci dotazník. čo sa v ňom pýtať? Tu je zoznam niekoľkých najčastejšie kladených otázok v dotazníkoch, ktoré vám pomôžu ohodnotiť výkon vašich zamestnancov.
Aký pracovitý je zamestnanec?
Ako efektívne zvláda zamestnanec svoju prácu?
Stíha zamestnanec plniť termíny?
Zvláda zamestnanec prácu v tíme?
Pokiaľ ide o skupinový projekt, ako sa zamestnanec podieľa na výsledku?
Ako rýchlo reaguje zamestnanec na požiadavky?
Dokáže sa zamestnanec prispôsobiť požadovaným zmenám?
Zvláda zamestnanec kritiku svojej práce? Dokáže sa z nej poučiť?
Je zamestnanec stotožnený s cieľmi spoločnosti?
Čo by bolo potrebné zlepšiť na výkone zamestnanca?
Čo by pomohlo k dosiahnutiu vyššej produktivity?
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.