- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Podnikateľský plán
- Ako zostaviť marketingový plán podniku v roku 2024?
Ako zostaviť marketingový plán podniku v roku 2024?
V každom podnikaní bez výnimky platí, že bez zákazníkov neprežije žiadny biznis. Ak chcete osloviť nových a udržať si existujúcich zákazníkov, je dôležité porozumieť skutočnej hodnote marketingových aktivít pre váš biznis. Väčšina podnikateľov a manažérov si uvedomuje potrebu vytvorenia podnikateľského plánu. Len niektorí z nich však považujú za rovnako dôležitú aj tvorbu marketingového plánu podniku, či už pre kaderníctvo, hotel, alebo reštauráciu. Mnohí podnikatelia zároveň podliehajú mylnému presvedčeniu, že marketingový plán podniku je pre nich len stratou času a celý marketing im zbytočne odčerpáva finančné zdroje a čas. Odpoveď na otázku, prečo je marketing dôležitý a prečo by si mal každý podnikateľ vypracovať marketingový plán, budeme spoločne hľadať aj v nasledujúcich riadkoch.
Čo je marketingový plán podniku?
Marketingový plán je strategický dokument, ktorý v sebe zahŕňa prehľad o dostupných zdrojoch a obsahuje ciele pre budúci rast vášho podnikania. Na rozdiel od podnikateľského plánu sa však jeho pozornosť zameriava na získanie nových a udržanie existujúcich zákazníkov. Samotný plánovací proces je dôležitý najmä z toho pohľadu, že vám pomáha porozumieť rôznym faktorom ovplyvňujúcim vaše podnikanie. Kvalitný marketingový plán obsahuje konkrétnu víziu, ktorá robí vybrané podnikanie unikátnym a nájdete v ňom aj zásadné faktory, ktoré ho odlišujú od konkurencie. Tieto sa následne stávajú základnými piliermi, na ktorých možno ďalej stavať.
Budovanie korporátnej značky je dôležité bez ohľadu na veľkosť príslušnej organizácie alebo podnikania. V tomto procese je potrebné hľadať odpovede na otázky, kto je vaša cieľová skupina, ako splniť požiadavky vašich zákazníkov a ako im pomôcť porozumieť tomu, v čom sú vaše produkty a služby lepšie v porovnaní s konkurenčnými. Správne nastavený marketingový plán, zahŕňajúci napríklad online reklamu, e-mailové kampane, reklamné predmety, televízne spoty či tlačové reklamy, vám pomáha nájsť odpovede na to, ako premeniť oslovených zákazníkov na lojálnych, teda takých, ktorých ktorí sa k vám budú pravidelne vracať, budú u vás nakupovať a budú ďalej šíriť pozitívne povedomie o vašej značke.
Čo všetko by mal obsahovať marketingový plán?
Správne vypracovaný marketingový plán je cestovnou mapou, ktorá vás bude presne navigovať do stanoveného cieľa. Kvalitný marketingový plán by mal obsahovať tieto základné informácie – KTO, ČO, KEDY, KDE a AKO bude robiť, aby sa dosiahli stanovené ciele. Môže byť vytvorený z viacerých menších marketingových plánov týkajúcich sa jednotlivých výrobkov alebo geografických oblastí. Takto vytvorený dokument vám pomôže priebežne kontrolovať stav vášho podnikania, narábanie s dostupnými zdrojmi, merať výkonnosť pracovného tímu a motivovať pracovníkov k lepším výkonom.
V aktuálnom článku sme zvolili praktický prístup s takým množstvom teórie, ktoré je potrebné na pochopenie základného plánovacieho procesu v podniku. Po každej časti nasledujú aj konkrétne príklady v podobe priložených tabuliek, ktoré vám pomôžu zostaviť kostru svojho vlastného marketingového plánu, prípadne vám poslúžia ako užitočná inšpirácia.
V súčasnosti môže s mnohými otázkami, s ktorými sa v rámci zostavovania marketingového plánu stretnete pomôcť aj umelá inteligencia (AI). Existuje množstvo nástrojov, ktoré vám pomôžu ujasniť si smerovanie vášho podnikania aj to, ako správne nastaviť svoj marketing.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Základné definície
- Etapy prípravy marketingového plánu
- Význam marketingového plánovania
- Analýza situácie – marketingový audit
- Marketingové prostredie a marketingový výskum
- Situačná analýza
- Stanovenie marketingovej stratégie
- Akčné plány
- Marketing v odvetví priemyslu a remesiel v roku 2023
- Marketing v odvetví veľkoobchodu v roku 2023
- Marketing v odvetví služieb v roku 2023
- Marketing v odvetví hotelových a stravovacích služieb v roku 2023
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.