Dodávatelia, Odberatelia – obchodné vzťahy
Vzťahy medzi dodávateľmi a odberateľmi tvoria základný vzťah v procese obchodovania. Práve sila a pevnosť týchto vzťahov sú v mnohých prípadoch kľúčovými prvkami pre úspech oboch strán. Riadenie týchto vzťahov preto v sebe zahŕňa všetky činnosti počnúc tokom tovarov a služieb od dodávateľov k zákazníkom až po koordináciu a riadenie prislúchajúcich informácií.
Dodávateľstko – odberateľské vzťahy a ich druhy
Záväzky
V podnikateľskej činnosti prichádza podnikateľ do styku s dodávateľmi (inými firmami) od ktorých nakupuje rôzne tovary, materiál, služby. Ide o záväzkový vzťah, kde podnikateľ vystupuje ako dlžník, ktorý musí zaplatiť za dodaný tovar, materiál alebo služby.
Pohľadávky
V opačnom prípade, kde podnikateľ predáva svoje tovary, materiál, služby ďalej (firmám, alebo konečný spotrebiteľom) ide o odberateľský vzťah, kde podnikateľovi vzniká pohľadávka, ktorú musí odberateľ zaplatiť.
Pohľadávku možno definovať ako právo veriteľa požadovať určité plnenie od dlžníka, vzniknuté na základe záväzkového vzťahu.
Pohľadávky vznikajú podnikateľovi aj z iného dôvodu, ako napríklad:
- z finančného investovania do iných obchodných spoločností
- z poskytnutia preddavkov na pracovnú cestu, na drobný nákup
- z poskytnutia pôžičiek iným právnym subjektom
- z poskytnutia preddavkov dodávateľom
- z reklamácií voči dodávateľom
- zo zákonných platieb daní a poistného voči finančnému orgánu a poisťovniam
Preddavky
Preddavok je finančná platba, ktorú podnikateľ zaplatil vopred pred splnením dodávky tovaru alebo služby na základe dohody zmluvných strán. V súčasnosti je táto forma zábezpeky úhrady záväzku veľmi populárna, nakoľko firma disponuje finančnými prostriedkami ešte pred skutočnom dodávkou tovaru, alebo služieb. Pre nového odberateľa tu existuje určité riziko, či dodávateľská firma, skutočne zrealizuje dohodnuté služby (dodá tovar), alebo nie.