Letáky ako súčasť marketingového mixu v roku 2022
Hoci mnohí dnes už považujú reklamné letáky len za prežitok, pre mnoho firiem môžu stále predstavovať efektívnu súčasť marketingovej komunikácie. Pripravili sme pre vás stručný prehľad využitia letákov v rámci marketingu v roku 2022 a tipy, ako by mali vyzerať efektívne letáky.
Čo je to reklamný leták
Reklamné letáky sú považované za jedno z najstarších komunikačných médií. Napriek digitálnej dobe stále ide o jeden z najčastejšie objednaných produktov od tlačiarenských spoločností.
Výborným príkladom sú reklamné letáky rôznych obchodov, ktoré nám pravidelne pristanú v poštovej schránke. A keďže doba pokročila, reklamný leták už dávno nemusí predstavovať len ponuku vytlačenú na papier, ale môže byť vydávaný aj v elektronickej verzii.
Prečo sú letáky stále zaujímavé
Možno to znie neuveriteľne, ale letáky predstavujú nízkonákladový marketing. Cena za spracovanie, tlač a distribúciu letákov je rádovo nižšia, než cena za prenájom reklamnej plochy, reklamu v televízií alebo časopise či rôzne platené online reklamy. Navyše, ak letáky využívate len príležitostne, hravo si ich zvládnete navrhnúť podľa šablóny aj sami v bezplatnom online programe.
Dostať letáky pri vhodne premyslenej distribúcií k tým správnym ľuďom taktiež nevyžaduje väčšie úsilie a náklady. Kreatívne spracovaný leták si zákazníci navyše všimnú skôr, než reklamu na stránke, ktorá je nimi doslova zahltená. Určite ste už aj vy počuli o programoch na blokovanie reklám a reklamnej slepote. Tak práve týmto problémom sa vďaka letákom vyhnete.
Vďaka umiestneniu QR kódu môžete letáky prepojiť aj s online marketingom. Z letáku tak môžete potenciálnych klientov odkázať na stránku, kde nájdu viac informácií.
Ako na efektívne letáky
Predtým, ako sa pustíte do tvorby letákov, si tento proces dobre premyslite. Nevydávajte letáky len preto, že to robí vaša konkurencia. Takisto ani tisícový náklad nemusí znamenať väčší prínos, než stovky vydaných letákov. To, čo rozhoduje o úspešnosti, respektíve neúspechu reklamnej kampane prostredníctvom letákov, je premyslený účel, dizajn aj spôsob distribúcie letákov.
Určite si jasný cieľ, ktorý chcete letákmi dosiahnuť (napríklad budovanie povedomia o značke) a prispôsobne tomu celú stratégiu kampane. Nebojte sa byť kreatívni a myslite na prvý dojem. Práve ten rozhodne o tom, či skončí leták v odpadkovom koši alebo naopak upúta pozornosť príjemcu.
Ako pri každom grafickom produkte, aj pri letákoch platí, že vhodne zvolený dizajn toho spraví naozaj veľa. Reklamný leták by mal mať čistý dizajn a na prvý pohľad upútať pozornosť a odovzdať hlavné posolstvo. Pracujte pri jeho tvorbe s rôznymi veľkosťami písma, bielymi miestami či pútavou grafikou.
Pozor však, rozhodne tu platí, menej je viac. S návrhom zaujímavého letáku vám pomôže nasledujúci sprievodca. Ak si na tvorbu letáku netrúfate, nebojte sa využiť služby kvalitného grafika. Táto investícia sa rozhodne oplatí, nakoľko ako sme si už povedali, prvý dojem z letáku a schopnosť upútať pozornosť sú naozaj dôležité.
Distribúcia reklamných letákov
V minulosti reklamné letáky predstavovali najmä jeden z najrýchlejších spôsobov ako osloviť offline širšie publikum. Dobrým príkladom takejto komunikácie je Coop Jednota leták. Ten pristane v tlačenej podobe do schránky miliónom používateľom každý týždeň.
Mnohé spoločnosti sa však už dnes pri letákoch snažia o adresnejšiu komunikáciu a nešíria letáky bez rozmyslu všetkým používateľom. Robí tak napríklad Lidl, ktorý nedistribuje reklamné letáky masovo do schránok, ale tlačené letáky sú k dispozícií na predajni a elektronický dokument si môže ktokoľvek prelistovať na webe predajcu alebo na niektorej z webových stránok zameranej na distribúciu reklamných letákov.
Možnosti distribúcie letákov
Možnosti distribúcie letákov sú rôzne, medzi najviac používané patria:
- distribúcia do poštových schránok,
- súčasť faktúr či inej pravidelnej komunikácie so zíkazníkom,
- umiestnenie v novinách,
- rozdávanie priamo do rúk (na veľtrhoch, festivaloch, podujatiach…),
- zanechanie letákov vo firme, s ktorou spolupracujete.
To, či sa rozhodnete pre masovú distribúciu letákov do schránok, alebo naopak oslovenie užšieho publika offline alebo online, závisí najmä od účelu, za akým leták vydávate. Ak napríklad v rámci letáku informujete o akcii alebo podujatí pre špecifické publikum, stačí letáky distribuovať na mieste, kde sa zhromažďuje vaša cieľová skupina.
Reklamné letáky stále predstavujú efektívny marketingový nástroj. Stačí ich správne uchopiť a nepoužívať prvoplánovo, a bude z nich efektívna súčasť vášho marketingového mixu aj v čase, keď si mnohí myslia, že len online marketingové kanály sú to, čo má budúcnosť.
Informačný servis