Audit marketingovej orientácie (otestujte sa)
Chceli by ste zistiť či je vaša firma marketingovo úspešná? Alebo sa porovnať s konkurenciou? Prinášame vám sériu článkov, ktorými sa k tomu krok za krokom dopracujete. Odpoveďami na otázky získate skutočne komplexný prehľad o vašej marketingovej orientácií, marketingovom mixe, zhromažďovaní vstupov, manažmente tovarov a služieb, cenovej politike, marketingovej komunikácií, distribúcií a logistike, manažmente predaja, marketingovom plánovaní a marketingovej kontrole, marketingovej organizácií, integrácií marketingu i podnikovej identite.
Každá otázka ponúka tri možnosti. Vyberte si vždy len jednu a odpovede si starostlivo zapisujte. Na konci článku vás čaká vyhodnotenie a na konci série zhodnotenie celého auditu. Odporúčame vám zodpovedať všetky otázky, aj keď je to časovo náročnejšie. Výsledok stojí za to. Zistíme mnoho vecí, ktoré ste možno doteraz prehliadali alebo ste ich nepovažovali za dôležité.
TEST – AUDIT MARKETINGOVEJ ORIENTÁCIE
- Uvedomuje si vrcholový manažment dôležitosť orientácie stratégie podniku na činnosti, ktoré by uspokojovali potreby zvolených trhov?A) Podnik nakupuje tovar bez znalostí požiadaviek trhu a jednoducho hľadá niekoho, kto by si ich chcel kúpiť.B) Úsilie marketingu je zamerané na zisťovanie potrieb. Podnik nevenuje prílišnú pozornosť zmenám na trhu.C) Podnik si uvedomuje potrebu riešiť problémy zákazníkov a uspokojuje ich potreby dynamickým spôsobom. Plne si uvedomuje potreby trhu a zaoberá sa nimi s predstihom a s dlhodobou perspektívou.
- Je popis poslania podniku v súlade s podstatou podnikania marketingovo orientovaným spôsobom alebo orientáciou na zákazníka?A) Vrcholový manažment popisuje podnikanie spôsobom, ktorý sa sústreďuje na tovar alebo technológie.B) Podnikanie sa sústreďuje na segmenty trhov, ale tie sú neurčité.C) Podnikanie sa sústreďuje na presne definované segmenty trhu a presne definovaný súbor potrieb cieľového segmentu.
- Je marketing zastúpený na úrovni vedenia podniku alebo je jeho funkcia sústredená iba na nižších úrovniach manažmentu?A) Marketing je chápaný ako odbyt a pôsobí len na nižšej úrovni riadenia.B) Marketing pôsobí v širokom spektre činností, ovplyvňuje rôzne oddelenia ale nie je zastúpený na vrcholovej úrovni riadenia.C) Marketing je považovaný za životne dôležitú činnosť na dosiahnutie úspechu a je pevnou súčasťou vrcholovej úrovne riadenia.
- Má plánovanie marketingu dôležité miesto v celkovom firemnom plánovacom mechanizme podnikania?A) Podnik nepripravuje marketingové plány. Plánuje iba podnikateľské plány, ktoré sú založené hlavne na finančných kalkuláciách.B) Podnikateľské plány zahŕňajú určité marketingové podklady.C) Marketingové plány sú základom, z ktorého podnik vychádza v celom plánovacom mechanizme.
- Pozná manažment podniku podrobnosti o konkurenčných silách, ktoré by mohli ovplyvniť účinnosť marketingu?A) Podnik si uvedomuje iba existenciu konkurentov v obore, ktorí ponúkajú rovnaký tovar pod inou značkou.B) Podnik pozná všetky podrobnosti o konkurentoch v obore, aj o tých, ktorí ponúkajú substitúty. (Substitučná konkurencia).C) Pracovníci marketingu vo firme dokonale poznajú celú konkurenčnú scénu, vrátane silných a slabých stránok všetkých typov konkurencie a potencionálnych konkurentov, ktorí sa chystajú vstúpiť do oboru. Podnik ”drží prst” na tepne konkurencie.
- Ponúka podnik tovary alebo sa snaží riešiť problémy zákazníkov?A) Podnik neustále pracuje na obchode alebo odbyte, bez ohľadu na to, kto ich kupuje a prečo ich kupuje.B) Zamestnanci podniku sa snažia reagovať na potreby trhu a ponúkať tovar a služby, ktoré uspokojujú tieto potreby.C) Filozofiou podniku je porozumieť problémom zákazníka a ponúknuť mu riešenie týchto problémov. Pracovníci marketingu v skutočnosti o svojich zákazníkoch vedia viac, ako vedia zákazníci samy o sebe.
- Vypracováva manažment štúdie trhu a marketingu?A) Podnik takéto štúdie nikdy nevypracováva.B) Prieskum trhu sa čas od času realizuje, ale bez jasne stanovených cieľov.C) Podnik sa snaží sústavne pochopiť dynamiku trhov. Sústavne a dynamicky o nich zhromažďuje informácie.
- Snaží sa manažment marketingu integrovať svoju činnosť s ostatnými oblasťami pôsobenia, napríklad s výskumom a vývojom, nákupom tovaru, ekonomickým úsekom a podobne?A) Zriedka alebo vôbec.B) Niekedy. Obvykle sa snaží navodiť spoluprácu vtedy, keď je potrebné vyriešiť nedorozumenia alebo hroziace konflikty.C) Podnik si význam integrácie plne uvedomuje a vždy ju presadzuje. Integrácia činností je súčasťou systému zdieľaných hodnôt v podniku.
- Snaží sa manažment marketingu merať efektívnosť nákladov vynaložených na rôzne položky marketingu?A) Zriedka a nedôsledne.B) Občas.C) Pravidelne.
- Ako účinne manažment predvída udalosti a ako reaguje na zmeny na trhu?A) Manažment zriedka kedy reaguje na očakávané udalosti a nerieši očakávané krízy.B) Manažment sa snaží predvídať udalosti, ale často sa mýli.C) Manažment strávi dosť času tvorbou vízií budúcnosti a pokúša sa odhadmi budúcich udalostí overovať v diskusiách s odborníkmi v tejto oblasti.
VYHODNOTENIE
Odpoveď A = 0 bodovOdpoveď B = 1 bodOdpoveď C = 2 body
Dosiahnutý počet bodov:
0 – 4 bodov, firma nevyužíva marketingové prostriedky, nástroje a postupy5 – 9 bodov, firma sa správa marketingovo, no je potrebné rozvíjať marketingové koncepcie10 – 14 bodov, firma pristupuje k marketingovej oblasti zodpovedne a zdokonaľuje svoju marketingovú činnosť15 – 20 bodov, firma je marketingovo úspešná
Zdroje:KOTLER, P.: Marketing podle Kotlere. Praha: Management press, 2000.Základy marketingu – študíjné materiály poskytnuté študentom Podnikovohospodárskej fakulty so sídlom v Košiciach, rok 2006
lm