Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Od júla sa uplatňuje veľká novela verejného obstarávania

Od júla sa uplatňuje veľká novela verejného obstarávania
Fotobanka Pixmac
30. júna 2013 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť
Od začiatku júla sa začne v praxi uplatňovať veľká novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorú parlament schválil v marci tohto roka. Výnimkou je časť o certifikácii elektronických zariadení, ktorá začne platiť od roku 2014.
 
Vo verejnom obstarávaní sa posilní princíp ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. Zavedie sa centrálne obstarávanie pre bežné tovary, služby a práce.
 

Obstarávatelia budú povinní vyhotovovať referencie na dodané tovary, služby a práce

Vznikne Rada Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorá bude napríklad posudzovať rozhodnutia úradu o námietkach. Neskôr vznikne aj štátne elektronické trhovisko.
 
Predsedníčka ÚVO Zita Táborská považuje v novele verejného obstarávania za najvýznamnejšiu zmenu v postupoch, kedy podlimitné zákazky budú realizované podprahovým postupom. Upravené sú podľa nej aj limity pre jednotlivé postupy. „Zásadná zmena bude v zriadení elektronického trhoviska, ktoré bude zriadené a teda ho bude možné využívať až v budúcom roku. Keďže obstarávatelia zatiaľ nepripravovali súťažné podklady podľa nových pravidiel, je ťažké definovať, čo tento proces ovplyvní najviac,“ uviedla pre agentúru SITA Táborská. 
 

 
Veľká novela verejného obstarávania prináša pre ÚVO aj nárast administratívy. Úrad zároveň potrebuje nové softvéry pre vytvorenie napríklad portálov, prípadne evidovanie referencií a právneho postavenia jednotlivých záujemcov o účasť v obstarávaní. „Z dôvodu nárastu agendy posilňuje úrad personálne kapacity. Okrem toho sa v súčasnosti pripravuje zriadenie rady, ktorej musí úrad pripraviť zázemie a servis pre rýchle a dobré rozhodovanie,“ dodala Táborská. Deväťčlennú Radu ÚVO zriaďuje Úrad vlády SR. Celkový počet zamestnancov ÚVO by sa mal podľa rozhodnutia vlády zvýšiť na 156, v súčasnosti je na úrade 131 zamestnancov. 
 

Kontroly, usmernenia, metodika

„Úrad už eviduje niekoľko námietok, ktoré sa budú riešiť novým spôsobom,“ informovala Táborská v spojitosti so zrýchlenou malou novelou verejného obstarávania, ktorá platí už od 18. februára. „Okrem toho nám prichádzajú žiadostí o metodické usmernenia a odbor kontroly eviduje celkovo 30 žiadostí o ex ante kontrolu,“ dodala šéfka úradu. 
 

Výnimky bude mať pod palcom Úrad vlády

Podľa veľkej novely výnimky z pravidiel verejného obstarávania pre menšie podlimitné zákazky bude udeľovať vláda namiesto uvažovaného ministerstva financií. Ďalšou zmenou sú referencie kvality a rating dodávateľov. Verejní obstarávatelia a obstarávatelia budú povinní vyhotovovať referencie na dodané tovary, služby a práce z hľadiska dodržania zmluvných povinností, omeškania a reklamácií. 
 
Negatívne referencie môžu viesť k zákazu účasti na obstarávaní na jeden rok a v prípade odstúpenia od zmluvy, či výpovede zmluvy pre neplnenie povinností dodávateľa, ako aj podvádzania pri preukazovaní podmienok účasti až na tri roky. Referencie dodávateľov bude môcť posudzovať ÚVO. Splnenie podmienok účasti na základe čestného vyhlásenia sa bude skúmať nielen u víťaza súťaže, ale aj v prípade ďalších dvoch uchádzačov. 
 

Priebeh zákazky, zmluvy aj plnenie budú zverejnené

Vznikne jeden profil pre každého verejného obstarávateľa a obstarávateľa na jednom mieste a celý priebeh zákazky, ako aj zmlúv a ich plnenia bude zverejnený. Zavedie sa zákaz dodatkov o cene plnenia a princíp znižovania ceny pri opakovaných dodaniach. Dodatky o zvýšení ceny alebo ekonomickom zvýhodnení dodávateľa budú možné len so súhlasom Rady ÚVO.
 
Rozhodnutie o dodatkoch sa bude dať napadnúť na súde. Účastníci tendrov budú môcť spochybniť podmienky pre diskrimináciu aj v prípade, že do súťaže sa zapojí najmenej päť uchádzačov. Rámcové dohody alebo zmluvy na opakované plnenie budú musieť obsahovať dohodnutý spôsob znižovania ceny podľa vývoja na trhu.
 

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

28nov8:30Od rozhodnutia o umiestnení stavby po kolaudáciu8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Nehnuteľnosti,Stavebníctvo

28nov8:30Od rozhodnutia o umiestnení stavby po kolaudáciu8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Nehnuteľnosti,Stavebníctvo

28nov8:30ESG reporting pre účtovníkov – nové povinnosti od 1.1.20258:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Účtovníctvo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X