Poďakovanie, prejav úcty k zákazníkovi
Málokedy počujem od predajcov, že by sa po uskutočnenom predaji nejakým spôsobom pripomínali. Pritom by ľudia radi nakúpili často tam, kde už svoj nákup uskutočnili. Kupoval si počas posledného roku niečo drahé? Poďakoval ti za to niekto? Málokedy! Je to hrozný paradox. Keď dostaneme kávu, poďakujeme. V prípade, že ide o niečo väčšie, ľudia už nechcú ďakovať. Bohužiaľ, tak to v živote funguje.
Čím drahšiu vec kupuješ, tým ti menej ďakujú
Keď som si kupoval auto, v autosalóne ma obskakovali a zaplavili množstvom propagačných materiálov. Hneď ako som si to auto kúpil, predajcovia sa vrhli na ďalšiu potenciálnu korisť a na mňa okamžite zabudli. Čím viac peňazí je v hre, tým viac paradoxne kašleme na toho, kto nám ich dáva. Ak ide o tisícové položky, nepovieme nič. Ak ide o minerálku, veľmi pekne ďakujeme.
Už v prvom diele Stroja na peniaze som napísal, že keď človek vydáva z ruky nejakú sumu (nad 500 Kč), pochybuje už v tomto okamihu, či sa rozhodol správne. V podvedomí má pochybnosti: ,,Urobil som dobre? Neurobil som dobre? Nemal som za tie peniaze kúpiť niečo potrebnejšie?“ Aká je tu tvoja úloha ako predajcu? Upokojiť ho. A tiež ho uistiť, že sa na teba či tvoju firmu môže aj v budúcnosti spoľahnúť.
Všimol si si, že viac sleduješ reklamy tých firiem, od ktorých si už niečo kúpil, než iných, zatiaľ pre teba ľahostajných firiem? Bol si, alebo by si bol rád, ak by ti časom poďakovali? A ty sám si sa už nejakému svojmu klientovi poďakoval? Poďakovať môžeš osobne, telefonicky či písomne.
Poďakuj do 3 dní
Telefónom. A čo keď bolo obsadené? Zavolal si opäť? To ale znamená peňažné výdavky. A tiež čas, ak budeš každému telefonovať. Navyše ľudia nesedia celý deň pri telefóne a nečakajú, kým im zavoláš. Môžeš očakávať mnoho omylov a vyzváňania. Po akom čase po predaji zavolať? Čo najskôr – do troch dní od predaja. Výhodou telefonátu je, že sa môžeš spýtať na spokojnosť s tvojím produktom. Telefón má ale aj veľkú nevýhodu – nie každý telefonát nájde svoj cieľ. Po dodaní tovaru by si mal zavolať zákazníkovi, či všetko prebehlo tak, že bol spokojný, a či nemá ešte nejaké ďalšie otázky. Veľmi často je výsledkom ďalší nákup.
List poslaný poštou je najvhodnejší. Zatelefonovať môžeš v nevhodnú chvíľu, ale list si zákazník prečíta v momente, keď sám uzná za vhodné. Vždy poteší, že si niekto na neho spomenul. Pokojne si ďakovný list nakopíruj a posielaj ho každý mesiac. Zo začiatku na tom pravdepodobne budeš prerábať, no o pol roka to začne byť zaujímavé. Navyše k listu môžeš priložiť ponuku svojich iných produktov.
Je málo firiem, ktoré svojím zákazníkom poďakujú. Vďaka tomu sa im ale zvyšuje obrat. Prečo?
Vráťme sa na ruské koleso. Už vieš, že približne 20 % tých zákazníkov, ktorí sú na ruskom kolese ostáva, pokiaľ sa o nich postaráme, a 80 % sa jednoducho stratí. Môže ich získať konkurencia, alebo si jednoducho povedia, že už nemajú záujem. A niekto odíde len preto, pretože mu nikto nepovedal, že môže opäť prísť. Výrobky majú väčšinou obmedzenú životnosť. Keď sa zákazníkom pravidelne pripomína, že si ich môžu opäť zakúpiť tam, kde si ich už raz kúpili, veľmi často to aj tak urobia.
Nenechaj si len tak odísť svojho zákazníka
Mnoho firiem ale funguje tým spôsobom, že nejavia záujem o súčasných či bývalých zákazníkov a namiesto toho sa vrhajú na nových potenciálnych klientov. Pritom tí, ktorí už raz nakúpili, už tie potrebné pozitívne vnemy, rozhodujúce o nákupe majú. Na celom procese nákupu je najťažšie uskutočniť nákupné rozhodnutie. A oni to už minimálne raz urobili. A sú na tvojom ruskom kolese. Nenechaj ich len tak odísť. Na nich môžeš zarobiť viackrát.
Je to tak jednoduché a pritom aj lacnejšie ako stratiť väčšinu zákazníkov. Poštovné, obálky a letáky zahrnieš predsa do nákladov. Že to tak iní nerobia? Máš vôbec istotu, že to tak nerobia, alebo to len pred tebou taja? Je veľkým problémom rozmnožiť ďakovné listy? Určite nie. Pritom mnoho ľudí nedokáže prejaviť zákazníkom úctu aj po tom, čo už nakúpili. Čím viac peňazí ľudia dostávajú, tým menej chcú za ne druhým ďakovať. Za rohlík pritom poďakujeme vždy.
ms