Používanie registračnej pokladnice od 1.1.2011
Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ERP“) upravuje podmienky používania elektronickej registračnej pokladnice (ďalej len „pokladnica“) na evidenciu tržieb na území Slovenskej republiky, postavenie a činnosť servisnej organizácie súvisiace s používaním pokladnice.V súlade s prechodným ustanovením zákona o ERP podnikateľ, ktorý má povinnosť používať pokladnicu na evidenciu tržieb, môže ju používať podľa vyhlášky č. 55/1994 Z.z. o spôsobe vedenia tržieb ERP v znení neskorších predpisov najneskôr do 31. decembra 2010, pričom pri používaní takejto pokladnice podnikateľ postupuje podľa citovanej vyhlášky najneskôr do 31. decembra 2010.Zmeny vyplývajúce zo zákona o ERPOproti doterajšiemu právnemu predpisu – vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení neskorších predpisov zákonom o ERP došlo k týmto najdôležitejším zmenám:
- na pokladnici sa evidujú nielen tržby prijaté v hotovosti, ale aj platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby,
- pokladnice musia byť vybavené fiskálnou pamäťou,
- pokladnica musí byť zaplombovaná,
- pokladnica musí vyhotovovať pokladničné – fiskálne doklady a aj nefiskálne doklady, tzv. „NEPLATNÝ DOKLAD“, „VKLAD“ a „SKÚŠKA POKLADNICE“,
- zaviedla sa povinnosť vykonávať pravidelnú údržbu pokladnice zameranú na preverenie jej technického stavu a neporušenosti plomb,
- kontrolné pásky sú nahradené elektronickým kontrolným záznamom,
- nie je povinnosť vyhotovovať výkazy obratov,
- nie je povinnosť vyhotovovať mesačnú uzávierku, ale okrem dennej uzávierky sa vyhotovujú, tzv. intervalová a prehľadová uzávierka.
Povinnosť používať pokladnicu, ktorá spĺňa technické požiadavky a parametre podľa zákona o ERP má podnikateľ od 1. januára 2011. Podnikateľ môže používať pokladnicu, ktorou je elektronické registračné zariadenie vybavené ustanovenými technickými časťami podľa zákona o ERP, alebo počítač s vlastným registračným programom a so samostatnou fiskálnou tlačiarňou.Podľa zákona o ERP podnikateľ môže používať len takú pokladnicu, na ktorú akreditovaná osoba vydala certifikát, daňový úrad jej pridelil daňový kód pokladnice, je označená plombou a spĺňa technické požiadavky ustanovené osobitnými predpismi.Podnikateľ, ktorý má povinnosť používať pokladnicu na evidenciu tržieb, by si mal u svojej servisnej organizácii zistiť, či sa jeho súčasná pokladnica dá prispôsobiť na nové podmienky, alebo bude musieť kúpiť novú pokladnicu, ktorá spĺňa požiadavky ustanovené zákonom o ERP.> Elektronický register servisných organizáciíPodrobnejšie informácie k používaniu pokladníc podľa zákona o ERP sú uvedené v materiáloch, ktoré sú k dispozícii na internetovej stránke Ministerstva financií SR.