- Podnikam.sk
- Články
- Jednoduché účtovníctvo
- Účtovníctvo
- Ako účtovať
- Jednoduché účtovníctvo
- Reklama, propagácia a nákup reklamných predmetov v jednoduchom účtovníctve
Reklama, propagácia a nákup reklamných predmetov v jednoduchom účtovníctve
Je možné v jednoduchom účtovníctve dať do nákladov, náklady na reklamu a reklamné predmety? Aj uznateľnosť výdavkov na reklamu je podmienená vecnosťou, preukázateľnosťou a správnym zaúčtovaním.
Prinášame ďalšiu časť z nášho seriálu Jednoduché účtovníctvo za rok 2014 zvládnem sám
Výdavky na reklamu musia vecne súvisieť s podnikaním
Pri posudzovaní každého výdavku, ale pri výdavkoch na reklamu zvlášť, je uznateľnosť výdavku podmienená súčasne troma bodmi:
- Vecnosť – výdavky musia vecne súvisieť s podnikanímČo sa týka výdavkov na reklamu, musí byť predpoklad, ale najlepšie priamo preukázané zvýšenie predaja tovaru alebo služieb,
- Preukázateľnosť – okrem dokladov o nákupe reklamných predmetov alebo služieb je veľmi vhodné uschovať aspoň fotodokumentáciu predmetov, inzercie, letákov, výtlačok novín a pod.,
- Správne zaúčtovanie.
Nákup reklamných predmetov
Reklamné predmety sú daňovo uznateľné, ak cena za jeden kus nepresiahne 16,60 €. O tejto problematike sa viac dočítate v článku Reklamné predmety pod drobnohľadom.
POZOR! Zmena od 1. januára 2015:
toto však neplatí pre výrobcov tabakových výrobkov a alkoholických nápojov, ak cena za jeden kus nepresiahne 17 €. |
---|
Pán Sklár sa rozhodol, že si objedná kalendáre na rok 2015 s vlastnou potlačou v cene 3,50 € za kus. Objednal si 100 ks, ktoré má v úmysle darovať zákazníkom.
Tento výdavok spĺňa všetky tri podmienky
- súvisí s podnikaním pána Statočného – propaguje jeho podnikanie, pretože na kalendári je zverejnené jeho meno a adresa a tiež kontaktné údaje – email a telefón a tiež sú v ňom fotky ponúkaného tovaru,
- je preukázateľný – spolu s faktúrou a úhradou založí pán Sklár aj jeden výtlačok kalendára,
- tento výdavok náš živnostník zaúčtuje ako faktúru do knihy záväzkov a úhradu do peňažného denníka ako výdavok ovplyvňujúci základ dane do stĺpca ZÁSOBY.
Podobným spôsobom je možné zaúčtovať ceny alebo vzorky použité ako ceny v súťažiach, reklamné oblečenie, kancelárske potreby a iné predmety. Z legislatívy pritom už vypadla podmienka, že tieto predmety musia byť označené logom alebo názvom firmy. Je však na zvážení každého podnikateľa, ako preukáže vecnosť výdavku a súvislosť s jeho podnikaním a zvýšením obratu. |
---|
Tlač propagačných letákov
Aby mal živnostník Sklár príjem aj počas začiatku nasledujúceho roka, kedy je vo všetkých podnikateľských oblastiach útlm, dal si natlačiť propagačné letáky, ktoré oznamujú cenovú akciu na tovar a služby prebiehajúcu v tomto období.
Tento výdavok tiež môže považovať za výdavok ovplyvňujúci základ dane a zaúčtuje podobne ako v predošlom prípade faktúru do knihy záväzkov, ale úhradu do peňažného denníka do stĺpca SLUŽBY.
Sponzorský príspevok – sponzorovanie a reklama
Pán Sklár aj jeho zamestnanec Vladko Snaživý sú veľkými fanúšikmi miestneho futbalového klubu. Chceli by ho nejako podporiť a zároveň optimalizovať základ dane. Sponzorský dar – peňažný, vecný alebo služba daňový zákon nepovažuje za výdavok ovplyvňujúci základ dane.
Riešením by bolo, ak by klub potreboval tovar alebo služby od živnostníka Statočného, ktoré im on urobí a vyfakturuje. Futbalový klub na oplátku zverejní na svojich bilboardoch alebo mantineloch reklamu nášho živnostníka, ktorú mu tiež vyfakturuje.
Tieto fakturácie si môžu započítať alebo zaplatiť. Pán Sklár si síce nezníži základ dane, ale pomôže futbalovému klubu a je predpoklad, že na základe zverejnenej reklamy získa ďalších zákazníkov a neskôr bude môcť venovať klubu aj finančný príspevok zo zisku.