Viete, aké parametre sú pre užívateľov reklamných predmetov dôležité a ktoré bezvýznamné? Prečo sa pri objednávaní reklamných predmetov neoplatí šetriť?
Zákazníci na darčekoch oceňujú ich bezproblémovú jednoduchú manipuláciu a kvalitu umožňujúcu ich opakované používanie.
Aké reklamné predmety sú „IN“?
Dá sa povedať, že všetky druhy reklamných alebo darčekových produktov sú rovnako aktuálne. Podľa vyjadrení odborníkov z tejto oblasti sa najlepšie sa predávajú perá, dáždniky, čiapky, kľúčenky, prívesky. Záujem zo strany objednávateľov je predovšetkým o lacnejšie kategórie, ktoré sa potom masovo rozdávajú. Avšak klasika by rozhodne nestačila, kupujúci hľadajú novinky.
Čína valcuje
Zákazníci pritom žiadajú stále vyššiu kvalitu a súčasne nižšiu cenu. Nebažia po lacnom tovare. Skôr vyhľadávajú luxusnejší sortiment za prijateľnú cenu. Preto väčšina reklamných spoločností dováža reklamné predmety z Číny a blízkych ázijských krajín. V tuzemsku sa spravidla len finalizujú niektorou z foriem brandingu. Takýmto postupom je možné dodať pomerne kvalitné predmety za čo možno najnižšie ceny.
Hľadajte v katalógoch
Ponuka produktov reklamných agentúr je spravidla členená do viacerých katalógov. Hlavný katalóg obsahuje kompletný produktový sortiment a zostavuje sa na základe skúseností a požiadaviek zákazníkov. Tovar býva dôsledne a prehľadne rozdelený do jednotlivých kategórií, aby orientácia v ňom bola čo najjednoduchšia. Popri hlavnom katalógu vydávajú reklamné spoločnosti aj sezónne bulletiny, napríklad Vianočný a novoročný katalóg alebo katalógy so špecifickou ponukou, napríklad s luxusným tovarom a podobne.
Aké parametre oceňujú používatelia reklamných predmetov?
Podľa prieskumu realizovaného nezávislým združením zaoberajúcim sa podnikaním v oblasti reklamy (GWW Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft e.V. Düsseldorf) spotrebitelia obľubujú praktické a osožné propagačné predmety. Oceňujú ich bezproblémovú jednoduchú manipuláciu a kvalitu umožňujúcu ich opakované (nie jednorázové) používanie. Prekvapujúco pre obdarovaných vôbec nie je podstatné, či reklamný predmet patrí alebo nepatrí medzi značkový tovar.
Obrázok graficky znázorňuje výsledky odpovedí na otázku: Aké parametre oceňujú používatelia reklamných predmetov?
Prieskum bol realizovaný nezávislým združením zaoberajúcim sa podnikaním v oblasti reklamy (úplný názov spolku: ,
GWW Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft e.V. Düsseldorf) na vzorke 2002 respondentov v období od 27.07.2011
do 12.08.2011 formou online dotazníka. Kompletná štúdia s názvom „Werbewirkung von Werbeartikeln“ je zverejnená na
internetovej stránke zväzu (www.gww.de). Zdroj údajov: www.gww.de
Na reklamných predmetoch nešetrite
Cena reklamného by však nemala byť prvoradým alebo jediným kritériom pri jeho výbere. Súčasný trh ponúka nespočetné množstvo produktov v rôznych cenových kategóriách a nim zodpovedajúcich kvalitatívnych úrovniach. Ak sa pri výbere budete rozhodovať len na základe ceny a neprihliadnete na iné podstatné okolnosti, riskujete, že nekvalitnými reklamnými predmetmi si klientov viac odlákate, ako sa im zavďačíte. Tak ako vaši zamestnanci, aj reklamné predmety sú priamou vizitkou vašej firmy. Reprezentujú predsa vašu spoločnosť. Či už existujúci alebo nový zákazníci by si úroveň rozdávaných reklamných predmetov mohli dať do súvisu s kvalitou vami poskytovaných produktov alebo služieb.
Dbajte na výber primeranej kvality
Reklamné firmy ponúkajú aj tovar strednej kvality. Ten predstavuje kompromis medzi lacnými brakmi a predraženými značkami. Výrobky primeranej úrovne splnia svoj účel a zároveň vás nezahanbia pred okolím. Myslite na to, že ak obchodnému partnerovi venujete napríklad pero, ktoré tenko píše, ľahko sa zapína a dobre sadne do ruky, zvykne si naň.
Najbližšie, keď bude chcieť niečo napísať, siahne práve po pere od vás. Ktoré pero si bude chrániť ako oko v hlave? A od koho si ho bude najbližšie znova pýtať? Myslíte, že by si ho pýtal, pokiaľ u vás ešte neobjednal? To isté platí aj pre iné výrobky. Ak darujete klientovi neforemné tričko, ktoré sa pri prvom praní rozťahá alebo zbehne, bude ho používať možno na spanie alebo pri práci v záhrade. Ak však zvolíte kvalitné a nápadité tričko, rád sa s ním prejde aj po námestí a zoberie si ho aj na dovolenku k moru. A poznáte lepší spôsob reklamy vašej firmy?
Ako posudzovať nákup reklamných predmetov z daňového hľadiska?
Iba zopakujeme, že výdavky na reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 16,60 eura za jeden predmet z pohľadu zákona o dani z príjmov sú považované za daňové.
Druh výdavku | Výdavky na reklamu | Výdavky na reklamné predmety | Výdavky na prezentáciu |
daňový náklad z pohľadu zákona o dani z príjmov | áno | áno | nie |
ustanovenie zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov | § 19 ods. 2 písm. k) | §19, § 21 | § 21 ods. 1 písm.h) |
znenie ustanovenia | Daňové výdavky, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone, sú výdavky (náklady) na reklamu vynaložené na účel prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka. | Daňovými výdavkami sú výdavky na reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 16,60 eura za jeden predmet. | Daňovými výdavkami nie sú výdavky (náklady), ktoré nesúvisia so zdaniteľným príjmom, aj keď tieto výdavky (náklady) daňovník účtoval, výdavky (náklady), ktorých vynaloženie na daňové účely nie je dostatočne preukázané, a ďalej výdavky na reprezentáciu okrem výdavkov na reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 16,60 eura za jeden predmet. |
Z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty platiteľ pri nákupe reklamných predmetov má nárok na odpočítanie dane. Zároveň platí, že dodanie reklamných predmetov v hodnote neprevyšujúcej 16,60 eura za každý predmet sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu.
Laicky povedané, ak podnikateľ zadarmo odovzdá napríklad zákazníkovi alebo obchodnému partnerovi reklamný produkt, ktorého hodnota nepresiahne 16,60 eura bez dane, nie je povinný z jeho hodnoty odviesť daň.
Druh výdavku | Výdavky na reklamné predmety |
Na odpočítanie dane pri nákupe reklamných predmetov sa vzťahuje predovšetkým ustanovenie § 49 – § 51 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty vznení neskorších predpisov . | Platiteľ môže odpočítať od dane, ktorú je povinný platiť, daň z tovarov a služieb, ktoré použije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ. |
Na dodanie reklamných predmetov sa vzťahuje okrem iných aj ustanovenie § 8 ods. 3 ustanovenie zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov . | Bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ak jeho hodnota nepresiahne 16,60 eura bez dane za jeden kus, a bezodplatné dodanie obchodných vzoriek sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu. |
Pri výbere darčkov želáme šťastnú ruku…
Autori a zdroj: Vladislav Klajban, výkonný riaditeľ Anatex, s.r.o., Podnikam.SK, DJ