- Podnikam.sk
- Články
- Rozhovory
- ROZHOVOR Podnikam.sk: Ako využiť sociálne siete pri podnikaní? Prezradí manažér Facebooku Andy Krasny
ROZHOVOR Podnikam.sk: Ako využiť sociálne siete pri podnikaní? Prezradí manažér Facebooku Andy Krasny
Na čo by sa mali zamerať začínajúci podnikatelia v oblasti komunikácie na sociálnych sieťach a aké trendy v súčasnosti prevládajú? Aj o tom sme sa v rámci konferencie “Boost your Business” rozprávali s SMB manažérom spoločnosti Facebook Andym Krasnym.
Ak sa pozriete na Facebook niekoľko rokov späť a porovnáte ho teraz, ako sa zmenil?
Dobrým príkladom je to, keď sme si adoptovali mobil za našu hlavnú platformu. Pred štyrmi rokmi sme urobili veľkú zmenu v našej stratégii, pretože sme videli, že zákazníci začínajú používať mobilné technológie.
A tým pádom sme všetky naše produkty, ktoré máme, začali smerovať touto cestou. To je dobrý príklad toho, ako zákazníci menia svoje očakávania a my, ako firma na ne reagujeme. Druhý súčasný príklad je video.
Aké je momentálne postavenie Facebooku na trhu v porovnaní s konkurenčnými sociálnymi sieťami?
To je jedna z vecí, neporovnávame s ostatnými sieťami. Všeobecne sa snažíme pomáhať našim zákazníkom, či sú to užívatelia alebo inzerenti, aby sa mohli spájať, aby svet bol otvorenejší. Snažíme sa vytvoriť lepší a nový produkt pre našich užívateľov.
Aké plány má pre najbližšie obdobie spoločnosť Facebook, kam sa bude uberať komunikácia, ale aj rady pre začínajúcich podnikateľov v oblasti sociálnych sietí, nájdete v uzamknutej časti:
Kde vidíte budúcnosť komunikácie?
Sú dva hlavné trendy. Prvým je mobilná komunikácia a tým druhým je potom video. Máme viac ako miliardu ľudí, ktorí používajú mobilné zariadenia na to, aby sa dostali na Facebook, boli vo všeobecnosti online.
Na druhú stranu video je podstatné, pretože prináša nové možnosti. Tam taktiež hodne inovujeme, či je to 360-stupňové video, ktoré máme asi rok. Prípadne live video, ktoré máme posledný polrok.
Je Facebook účinný nástroj na podporu biznisu?
Facebook je výhodný v tom, že máme hodne užívateľov, ľudia ho často používajú. Či ste veľký, alebo malý podnikateľ, máte možnosť nájsť nových zákazníkov a rovnako tak byť v kontakte so súčasnými zákazníkmi.
Pokiaľ máte nové produkty, služby, o ktorých chcete dať zákazníkom vedieť, Facebook môže byť tá platforma, ktorá to dobre zvládne. Firiem máme asi 60 miliónov po celom svete, pričom väčšina z nich sú malé a stredné. Na druhej strane máme 1,8 miliardy užívateľov. Takže to publikum, ktoré môžete osloviť, je veľmi veľké.
Aké odporúčania by ste dali začínajúcemu podnikateľovi v oblasti komunikácie na sociálnych sieťach?
Prvé odporúčanie je, buďte tam, kde je zákazník. Takže majte mobilnú stratégiu, buďte dostupný, rýchlo komunikujte so zákazníkom.
Druhá rada je, majte produkty, ktoré sú personalizované pre zákazníka. Vždy sa snažte byť relevantný. Výber, ktorý majú zákazníci, je ohromný, musíte osloviť zákazníka. Môžete to robiť formou príbehových vzťahov cez Instagram. Možností je hodne, ale tie fundamentálne odporúčania sú, byť na mobile a byť osobný, mať personalizované služby. Následne vytvárať príbehy, lojalitu, z ktorých benefituje zákazník.
Ak by chcel pracovať človek pre Facebook, čo musí spĺňať?
Hodne teraz prijímame. Ja osobne som robil mnoho pohovorov. Tie vlastnosti a schopnosti, ktoré úspešní kandidáti majú, je ich niekoľko. Sú ambiciózni, majú drive a sú flexibilní, neboja sa a sú analytickí. To sú niektoré zo schopností, ktoré keď vidíme v kandidátoch, tak často sú úspešní.
Ste človek priamo zo spoločnosti Facebook, ako často za deň si kontrolujete Váš profil?
Často. Rozhodne nadpriemerne.
Čo plánuje Facebook v najbližších rokoch?
Asi pred polrokom sme publikovali víziu na najbližších desať rokov. Rozdelili sme ju na tri časti. Počas troch rokov sa budeme hodne zameriavať na Facebook a na hlavnú platformu.
V budúcich piatich rokoch budeme viac vyvíjať tie produkty, ktoré máme a ešte nie sú tak populárne a používané ako Facebook, napríklad viac investícií pôjde do Instagramu.
Potom je tam dlhodobá stratégia na desať rokov, kde sa zameriavame na konektivitu. Či už je to cez solárne lietadlá, ktoré poskytujú konektivitu v miestach, kde nie je. Pôjde aj o virtuálnu realitu a podobné nové technológie, umelá inteligencia je ďalšie z tých odvetví, kde investujeme a vidíme budúcnosť.
Andy Krasny (Dublin, Írsko):
Andy vedie skupinu analytikov v oblasti SMB (malé a stredné podniky) v rámci regiónu Európa, Stredný východ a Afrika. Jeho tím má za úlohu pochopiť ako sa dajú ovládať tržby v celom regióne a formovať obchodné stratégie pre Facebook. Pred Facebookom Andy pracoval ako poradca pre manažment a ekonomiku v Deloitte v Londýne.