Širokorozchodná trať má rozšíriť ruský vplyv v Európe
Realizáciu projektu širokorozchodnej železnice cez Slovensko navyše aktuálne ohrozuje zhoršenie ukrajinsko-ruských vzťahov pre ozbrojený konflikt na východe Ukrajiny a vojenskú podporu separatistov z Ruska.
Dve doterajšie štúdie spochybnili návratnosť projektu bez dotácií z verejných zdrojov
Uvažované predĺženie širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne je od začiatku v prvom rade politickým projektom na rozšírenie ruského vplyvu v západnej Európe. Tvrdí to odborníčka na železničnú dopravu a šéfredaktorka časopisu Železničná revue Desana Mertinková. „Dve doterajšie štúdie spochybnili návratnosť projektu bez dotácií z verejných zdrojov. Najlepšie o tom svedčí doterajší nezáujem súkromných investorov o jeho realizáciu formou verejno-súkromného partnerstva,“ uviedla pre agentúru SITA Mertinková.
„Aj keď sa nová štúdia realizovateľnosti vypracuje, neznamená to, že potvrdí niečo iné. Skôr možno očakávať, že dospeje ešte k horším ukazovateľom efektívnosti. V Európe a v Ázii totiž vzniká niekoľko konkurenčných dopravno-logistických projektov,“ dodala.
Štúdiu realizovateľnosti projektu širokorozchodnej trate by malo pripraviť medzinárodné konzorcium, v ktorom má zastúpenie aj slovenská firma Valbek, s.r.o. Bratislava, člen skupiny Valbek – EU so sídlom v českom Liberci. V združení projektových a inžinierskych spoločností sú aj rakúsky Bernard a nemecký Obermeyer. Firmy uspeli v tendri s cenovou ponukou takmer 6 mil. eur.
Ukrajinské železnice potvrdili záujem pokračovať v tomto projekte
Realizáciu projektu širokorozchodnej železnice cez Slovensko navyše aktuálne ohrozuje zhoršenie ukrajinsko-ruských vzťahov pre ozbrojený konflikt na východe Ukrajiny a vojenskú podporu separatistov z Ruska, ako aj nedávnu ruskú anexiu polostrova Krym. Ukrajinské železnice napriek tomu nedávno potvrdili záujem pokračovať v tomto projekte spolu s Ruskými železničnými dráhami (RZD), Rakúskymi spolkovými železnicami ÖBB Holding AG a Železnicami Slovenskej republiky.
„Naposledy odhadovaná cena projektu 6 mld. eur je na úrovni roku 2010. Skutočné náklady sa môžu vyšplhať až na 9 mld. eur,“ odhaduje odborníčka. Slovensko by malo postaviť asi 400 kilometrov nových tratí a Rakúsko dvadsať kilometrov. „Výstavba a prevádzka novej železničnej infraštruktúry však bude bez dotácií stratová. Poukázala na to už predbežná štúdia realizovateľnosti vypracovaná spoločnosťou Roland Berger v roku 2011,“ upozornila Mertinková. Zisková by podľa nej bola len prekládka tovarov, tá by sa však presunula z Čiernej nad Tisou do Rakúska do blízkosti Viedne.
Posilniť treba prekládkové kapacity v Čiernej nad Tisou
Za dobrú správu expertka považuje, že slovenské železnice už v súčasnosti disponujú dostatočnou kapacitou na vyšší objem tranzitu kontajnerov do Európy. Posilniť podľa nej treba prekládkové kapacity v Čiernej nad Tisou. „Modernizácia tohto železničného uzla, ktorá by mohla byť financovaná z eurofondov, sa však niekoľko rokov odkladá,“ uviedla Mertinková.
Ruské železničné dráhy medzitým pripravujú ďalší konkurenčný projekt. Do konca tohto roku plánujú s bieloruskými a kazašskými železnicami založiť spoločnú dopravno-logistickú spoločnosť OTLK. „Posilnia ňou tranzit ázijských kontajnerov cez Poľsko. RZD chcú do OTLK vložiť svoje akcie v TransContaineri, ktorý sa uchádzal o kúpu podielu v ZSSK Cargo Intermodal, a.s. (dcérska firma Železničnej spoločnosti Slovensko),“ dodala Mertinková.
Čína sa zas významne investične angažuje pri dobudovaní nového železničného tranzitného koridoru v trase historickej obchodnej Hodvábnej cesty. „Uvažuje s viacerými cestami cez Irán, Turecko, Bulharsko, Rumunsko a Maďarsko až do Rotterdamu. Prílev kontajnerov z juhu Európy podporuje aj rozhodnutie Číny vytvoriť v gréckom prístave Pireus hlavnú vstupnú bránu pre svoje tovary do Európy,“ priblížila Mertinková. Aj preto sa RZD v súčasnosti angažujú pri privatizácii gréckych železníc Trainose, gréckeho prístavu v Solúne a zapojili sa aj do modernizácie železníc v Srbsku.