- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Trendy a inovácie
- V tejto krajine je elektrina dostupnejšia ako benzín. Je to však výhoda?
V tejto krajine je elektrina dostupnejšia ako benzín. Je to však výhoda?
Patrí budúcnosť autám na elektrický pohon? V tejto zemi to tak vyzerá.
Japonsko bolo jednou z prvých krajín, ktoré myšlienku elektromobilov prijalo za svoju, preto nie je žiadnym prekvapení, že v súčasnosti má k dispozícii viac nabíjačiek pre autá na elektrinu ako benzínových čerpadiel.
Keď sa pozriete na mapu na dolnom obrázku, zistíte, že táto krajina je kompletne obsypaná elektrickými dobíjacími stanicami (vo svete známymi pod skratkou CHAdeMO – z anglického CHArge de MOve), od severu k juhu i z východu na západ, pri každej väčšej ceste v krajine.
Ešte minulý rok Japonci hlásili, že disponujú zhruba 40 tisícmi stanicami, pričom nové údaje hovoria o ďalšom dvojtisícovom prírastku. To je o šesť tisíc elektrických staníc viac, ako majú benzíniek. A samozrejme aj oveľa viac ako ich majú Európania, či v USA.
„Kontinuálne zvyšovanie počtu elektrických dobíjacích staníc hrá samozrejme v prerode japonského vozového parku zásadnú úlohu,“ tvrdí Joseph G. Peter, ekonomický riaditeľ japonskej motoristickej pýchy Nissanu. Japonský trh v súčasnosti ponúka dva plne elektrické modely – hatchback LEAF a minivan e-NV200. „Čím viac staníc bude stáť, tým viac áut sa predá.“
Všetko vyzerá ružovo, lenže to nie je tak celkom pravda.
Existujú totiž dva druhy CHAdeMO. Prvý je verejný, dostupný pre všetkých, a druhý súkromný, pre fyzické v osoby a súkromníkov. A práve tento druhý typ prevažuje nad prvým, čo je pochopiteľne problém. Bežní Japonci sa k nim totiž nemajú šancu dostať.
Buď sú zamknuté v privátnych garážach, alebo vo dvoroch firiem, a i keď niektorí majitelia ponúkajú svoje stanice volne k dispozícii pre všetkých vodičov, ktorým sa práve po ceste vybije batéria, prevažná skupina vlastníkov takýmto altruizmom rozhodne „netrpí“. Možnosť dobitia vozidla síce tiež radi poskytnú, ale za čiastku, ktorá často prevyšuje paradoxne i súčasné ceny benzínu.
Systém si zato vyslúžil kritiku verejnosti. „Samozrejme je to pochopiteľné,“ uznáva Joseph G. Peter a vzápätí dodáva, že je to mimochodom jeden z dôvodov, prečo sa Nissan a ďalšie automobilové koncerny na ostrove snažia zaviesť do povedomia aplikácie typu PlugShare.com, čo je americký server, na ktorom si môže každý užívateľ ľahko zistiť, ako ďaleko je najbližšie CHAdeMO a koľko ho bude dobitie stáť.