Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Trápia vás dlžníci? Zatočte s nimi!

Ako možno riešiť dlžníkov?
Fotobanka Pixmac
21. októbra 2011 Tlačiť

Každý, kto nejaký ten piatok podniká, určite zažil situáciu, keď ho svrbeli dlžníci. A čím viac sa v tej veci škriabal, tým to svrbenie bolo nepríjemnejšie. A vôbec – dá sa dosiahnuť, aby finančné toky vo firme nenarážali na prekážky v podobe insolventnosti zákazníkov alebo na nepoctivcov, ktorí  na úkor iného rozvíjajú svoj podnik?

Problém s neplatičmi má dve dimenzie – preventívnu a represívnu

Pri prevencii ide o to, ako si počínať, aby sa riziko nezaplatenia za tovar alebo služby minimalizovalo. Spôsobov ako predísť plytvaniu energiou i zdrojmi je viac. Úplne na začiatku si však treba vyriešiť základnú dilemu – a to, či chcem urobiť obchod za každú cenu, alebo sa radšej vzdám vidiny dobrého zárobku a poohliadnem sa po partnerovi, pri ktorom sa cítim komfortne.

Ako sa teda vyhnúť neplatičom?

  1. Vytvorte si prístup na Celntrálny register dlžníkov a pred každou dôležitou zmluvou si preverte budúceho obchodného partnera, či nie je na zozname dlžníkov.
  2. V Centrálnom registri dlžníkov SR si vyžiadajte potvrdenie o vlastnej bezdlžnosti (poštou to vyjde na desať euro, elektronicky zaplatíte polovicu). Toto potvrdenie používajte ako ústretový krok voči zmluvným partnerom spôsobom – „pozri sa kamarát, ja som čistý a chcem, aby sme si naliali čistého vína obaja“ (napríklad takéto potvrdenie môžete štandardne používať/vyžadovať ako prílohu obchodnej zmluvy).
  3. Prirodzene, nie vždy sa dá vyrukovať s požiadavkou doložiť k zmluve potvrdenie o bezdlžnosti. V takom prípade treba postupovať podľa zásady – dobré zmluvy robia dobrých partnerov.

A tu je niekoľko tipov na dobrú zmluvu

  1. zákon umožňuje dodať tovar a ponechať si k nemu vlastnícky vzťah až do zaplatenia. Zakotvite v obchodnej zmluve ustanovenie o tom, že tovar sa stáva vlastníctvom odberateľa (kupujúceho) dňom zaplatenia; zmení sa tým status dlžníka v tom, že už nepôjde o dlh, ale o spreneveru, alebo
  2. dohodnite si zabezpečenie záväzkov, buď zmenkou alebo inými finančnými derivátmi – napríklad formou factoringu alebo forfaitingu;
  3. vypracujte si novú cenovú stratégiu, ktorá bude zohľadňovať bonitu zákazníka/klienta (čím vyššie záruky zaplatenia klient poskytne, tým výhodnejšiu cenu získa);
  4. zaveďte si evidenciu platobnej disciplíny zákazníkov/klientov a tzv. black list, čiernu listinu s údajmi o rizikových klientoch/zákazníkoch.

Stará múdrosť – dôveruj, ale preveruj – nabáda k tomu, aby bol podnikateľ opatrný už pri uzatváraní objednávky/obchodnej zmluvy a vždy korektne a diplomatickým jazykom dospel k tomu, že budúci partner mu doloží svoju reálnu schopnosť dodržať záväzky. Inak radšej oplakať nádej na obchod – lepšie slzy horkosti, ako prázdne dlane a exekútor na krku.

Represívna dimenzia

Represívna dimenzia, čiže situácia, kedy dochádza k vymáhaniu dlhu, je tá tienistejšia stránka podnikania a prax neraz potvrdila, že veriteľ je ten, kto ťahá za kratší koniec. Navyše dlžník je chránený tvor. Veriteľ musí dbať, aby na dlžníka nevyvíjal nátlak, aby rešpektoval dôvernosť jeho osobných údajov, aby ho neobťažoval, aby nezneužíval jeho tiesnivú situáciu a je ešte mnoho ďalších úskalí, s ktorými sa musí veriteľ vyrovnať, aby sa dostal aspoň k časti svojich peňazí – ak bude mať to šťastie a k nejakým peniazom sa vôbec dostane.

Ako postupovať voči dlžníkom a pritom zachovať zákonné obmedzenia?

  1. Úplne na začiatku všetkého si stanovte stratégiu správy pohľadávok, ktorá bude obsahovať postup pri sledovaní správania sa vašich klientov. Ide o to, aby ste ich kontaktovali hneď po uplynutí splatnosti vašej pohľadávky. Najskôr empaticky a postupne asertívne s dôrazom na splnenie záväzkov.
  2. Postupnosť krokov pri správe pohľadávok:a) zopár dní po splatnosti pohľadávky slušne treba pripomenúť, že „ pri plnení iných naliehavých povinností ste zrejme nestihli dodržať termín splatnosti…“;b) neskôr – telefonát, v ktorom navrhnete osobné stretnutie z dôvodu dohody o termíne a spôsobe splatnosti pohľadávky. Na osobnom stretnutí treba nekompromisne trvať, pretože akékoľvek iné riešenie (okrem úhrady pohľadávky) je len novou obštrukciou a zakrývaním si očí pred skutočnosťou. Výsledkom stretnutia musí byť písomný zápis o tom, čo ste prebrali, aké boli dôvody nedodržania splatnosti pohľadávky a ako sa vec vyrieši resp. čo bude nasledovať, ak sa termín opäť nedodrží; no najmä treba v dohode uviesť, že dlžník dlh uznáva v celej výške i s príslušenstvom;c) po osobnom stretnutí, ak problém zotrvá, treba okamžite podať návrh na súd na vydanie platobného rozkazu a monitorovať na súde ako rýchlo sa koná; dohodu, ktorú ste uzavreli v záujme vyrovnania dlhu treba priložiť súdu ako dôkaz;d) ak by súd pridlho vo veci konal, môžete podať sťažnosť na prieťahy v súdnom konaní. Aj súd má lehoty, a ak ich nedodrží, zodpovedá za škodu, ktorá následne vznikne.
  3. Veľmi účinne tiež zapôsobí napríklad inzerát, v ktorom veriteľ „za účelom ochrany svojich práv hľadá ďalších veriteľov podnikateľa XY, aby mohol podať návrh na konkurz a vyrovnanie“.
  4. Všetka agenda, ktorú ste získali pri vymáhaní dlhu vám dáva vyššiu právnu istotu pri ďalšom postupe – najmä môže zakladať trestnú zodpovednosť dlžníka a najmä významne posilní dôkaznú istotu veriteľa.
  5. Sú aj možnosti využiť inštitút mediátora alebo spoločnosti, ktoré sa špecializujú na vymáhanie pohľadávok, napríklad http://www.ccv.sk/.
  6. Mimosúdnou cestou sa môže dlh vymáhať aj za asistencie exekútora.

Základná zásada však je neobchodovať na dobré slovo, čo neznamená a priori nedôverovať, ale pristupovať k obchodu asertívne. Veď, kto by protiargumentoval argumentu, že zmluvné garancie a postihy sú iba formálno-právna vec, pretože – vy, pán klient, predsa máte čisté úmysly, a preto vás takéto veci nemôžu ani zneistiť, ani odradiť od dobrého obchodu.

tj

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ako investovať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X