Volkswagen zrejme už vlani vedel o hroziacich problémoch s emisiami
Kalifornský majitelia niektorých automobilov značky Audi s naftovými motormi boli už začiatkom tohto roka upozornení na možné komplikácie súvisiace s emisiami, ktoré by mohli ovplyvniť ich vozidlá.
Volkswagen tušil o hroziacom megaprobléme už vlani
V liste z apríla 2015 od spoločnosti Volkswagen v USA boli títo majitelia vyzvaní, aby priniesli svoje automobily do príslušných autorizovaných servisov za účelom inštalácie nového softvéru, ktorý by mal zabezpečiť lepšiu optimalizáciu emisií z výfukových plynov na ich vozidlách. Automobilka im však v predmetnej výzve už ďalej podrobnejšie neobjasňovala, že túto akciu podniká práve s cieľom uspokojiť tamojšie vládne regulačné orgány. Tým sa pritom už v uvedenom období stále viac nepozdávali rozdiely medzi výsledkami laboratórnych testov emisií a skutočným znečisťovaním ovzdušia naftovými vozidlami tohto nemeckého automobilového giganta.
Oficiálni predstavitelia kalifornskej Agentúry pre čisté ovzdušie (CARB) a Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA) sa ešte v decembri minulého roka dohodli na tom, že povolia dobrovoľnú kontrolu automobilov koncernu Volkswagen. Spoločnosť v tom čase uvedeným inštitúciám deklarovala, že v prípade spomínaných kontrol sa jedná len o jednoducho riešiteľnú technickú záležitosť. Kontrola sťahovaných vozidiel sa následne uskutočňovala na celonárodnej úrovni a trvala niekoľko mesiacov. Hovorca CARB Dave Clegern však v tejto súvislosti len nedávno oficiálne potvrdil, že spomínané listy zasielané zákazníkom v americkom štáte Kalifornia, boli tiež súčasťou týchto dobrovoľných kontrol. Vzhľadom na skutočnosť, že automobilka nemala v čase prebiehajúcich dobrovoľných kontrol žiadnu povinnosť zverejňovať informácie o tom, čo presne ju viedlo k realizácii takejto akcie, odmietla preto informácie súvisiace so zasielanými listami akokoľvek komentovať.
Problém fabriky zarezonoval v povedomí verejnosti minulý týždeň po tom, ako samotný Volkswagen pripustil, že úmyselne zavádzal úrady v súvislosti s množstvom emisií vypúšťaných do ovzdušia niektorými jeho automobilmi s naftovým pohonom. Spoločnosť zároveň s tým oznámila, že až 11 miliónov automobilov po celom svete môže byť ovplyvnených týmto škandálom. Americká justícia už v tejto súvislosti začala vyšetrovanie na podklade najmenej 25-tich hromadných žalôb podaných v siedmych amerických štátoch poškodenými zákazníkmi.
Volkswagen obvinený z manipulácie s emisnými testami
V nadväznosti na tento škandál, EPA obvinila nemeckú automobilku z podvádzania v súvislosti s emisnými testami na jej naftou poháňaných automobiloch. Agentúra pritom obviňuje Volkswagen z toho, že do vyrábaných vozidiel inštaloval softvér, ktorý je schopný odhaliť emisné testy oxidu dusíka a ktorý v prípade potreby automobil prepne do čistého módu skresľujúceho množstvo vypúšťaných emisií. Automobilka následne pripustila inštaláciu uvedených zariadení do niektorých jej vozidiel s naftovými motormi a hovorí, že s agentúrou pri prebiehajúcom vyšetrovaní aktívne spolupracuje.
Volkswagen však v súčasnosti čelí aj ďalším trestom na viacerých frontoch. Na jednej strane bude musieť znášať nemalé náklady súvisiace s kontrolami sťahovaných poškodených vozidiel a zároveň s tým mu hrozí pokuta od americkej Agentúry pre životné prostredie až do výšky 18 biliónov USD. Je veľmi pravdepodobné, že EPA napokon neuvalí na nemeckú automobilku pokutu v maximálnej možnej výške, avšak aj napriek tomu bude spoločnosť povinná znášať značné sankcie.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.