Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

7 spôsobov, ako odpovedať na otázku „Čo robíte?“ bez toho, aby ste sa podceňovali

Žena a muž diskutujú za písacím stolom
Ilustračné foto: ambro, Stock photo
13. januára 2016 Zdroj mashable.com Tlačiť

Otázka „Čo robíte?“ sa prakticky stala synonymickou vo vzťahu k otázke „Kto ste?“. Je napokon dôvod, prečo zvykne v zdvorilej konverzácii nasledovať bezprostredne po otázke „Ako sa voláte?“. Je jednoducho nápomocná. Pomáha človeku, ktorý stojí oproti vám, narýchlo a v skratke zistiť, čo ste zač.

Jednoslovná odpoveď spravidla poslucháčovi umožňuje zakategorizovať si ľudí a vytvoriť si v mysli akúsi ich „vizitku“, ktorá prezrádza, kým a čím sú.

Toto skratkovité predstavovanie sa a zoznamovanie sa však môže mať aj výraznú slabinu – zlá „nálepka“ môže viesť k stereotypom. A pre to, ako vás budú vaši konverzační partneri vnímať, sa zrazu stanú dôležitejšími skôr nakumulované skúsenosti ľudí, s ktorými sa rozprávate, ako čohokoľvek, čo o vás osobne vedia alebo nevedia.

Napríklad:

Vy poviete: Som predajca.

Oni si myslia: Ste dotieravý, sladké rečičky hovoriaci „kúzelník“ s ostrými lakťami.

Vy poviete: Som právnik.

Oni si myslia: Ste typ, ktorý sa vyžíva v argumentácii.

Vy poviete: Som účtovník.

Oni si myslia: Ste podivín, ktorého vášňou sú čísla.

Ak nechcete, aby si vás niekto napríklad na networkingovom stretnutí nesprávne „zaškatuľkoval“ alebo si o vás vytvoril až príliš fragmentárny či deformovaný obraz, vyskúšajte byť pri odpovedaní na otázku „Čo robíte?“ inovatívnejší a pôsobivejší, a to aj pomocou týchto tipov:

1. Hovorte o tom, ako pomáhate ľuďom.

Môžete byť povedzme copywriter alebo niekto, kto pomáha spoločnostiam rozprávať presvedčivé príbehy o ich značkách. A neznie to druhé oveľa zaujímavejšie? Ak použijete takýto spôsob odpovede napríklad na nejakej party, dosiahnete skvelý efekt. Okamžite tak totiž zrúcate stereotypy viazané na názov vašej pracovnej pozície a osvetlíte hodnotu, ktorú vaša práca prináša. Začnite svoju nasledujúcu odpoveď slovami „Pomáham ľuďom…“ a uvidíte, kam konverzácia povedie.

2. Majte v talóne nejaké anekdoty o svojej práci a neváhajte ich použiť.

Príbeh je vždy presvedčivý. Pomáha nám nadväzovať vzťahy a „spojenia“. Jedna štúdia Princetonskej univerzity odhalila, že mozgové aktivity rozprávajúceho a poslucháča sa v skutočnosti začnú zrkadliť napriek faktu, že jeden hovorí a druhý načúva. Najlepšie na tomto druhu reakcie je to, že poslucháčovi poskytnete kontext namiesto toho, aby ste sa spoliehali na obraz, ktorý o vašej práci už má. Názov vašej pracovnej pozície jednoducho používajte ako východisko pre príbeh.

3. Urobte z toho poučný moment.

Premýšľajte nad svojou odpoveďou z tohto uhla: vzdelávate ostatných ľudí vo veci toho, kým a čím ste. Tak namiesto toho, aby ste iba uviedli svoju pracovnú pozíciu, osvetlite poslucháčovi niečo, čo o vašej profesii či o vašom odvetví s najväčšou pravdepodobnosťou nevie. Hovorte o medzere na trhu, ktorú zapĺňate. Hovorte o najnovších trendoch vo vašom odvetví. Hovorte o tom najzaujímavejšom, čo ste sa vďaka svojej práci v poslednom období naučili.

4. Buďte prístupný.

Nebojte sa byť osobný a hovoriť o svojej životnej (aj profesionálnej) ceste. Čo vás priviedlo k tomu, že ste dnes tam, kde ste? Aké sú vaše sny spojené s ďalšou fázou vašej kariéry? Každá konverzácia je budovaním vzťahu, preto to robte efektívne. Potrebujete zaviesť ľudí – hoci len letmo – aj za oponu, aby tak mohli pochopiť, odkiaľ prichádzate.

5. Hovorte – zohľadňujúc aj poslucháča – o relevantnostiach.

Nie je všetko – hoci sa to tak môže javiť – iba o vás. Uvádzajte v rámci rozhovoru detaily o vás a vašej práci, ktoré sú alebo by mohli byť relevantné pre vášho konverzačného partnera. Povedané inak, premýšľajte o tom, aké skúsenosti a zážitky máte, ktoré budú v danej situácii s danými ľuďmi rezonovať.

6. Neprezentuje sa ako „suchár“, ale ako unikátna individualita.

Nájdite niečo, čo vás v súvislosti s vašou prácou vyslovene napĺňa nadšením a sústreďte sa na to. Keď ukážete, aký entuziastický ohľadom niečoho ste, budete pôsobiť ako magnet. Ľudia totiž toto majú spravidla radi. A nenechajte sa nikdy od nikoho schladiť.

7. Propagujte sa.

Potrebujeme viac ľudí, ktorí dokážu hovoriť otvorene o dôležitosti svojho prínosu pre klientov a organizácie, s ktorými pracujú. Nebol by svet lepším miestom, ak by každý jednoducho stiahol pomyselný závoj a otvorene sa vyjadroval k tomu, čo mu ide najlepšie? Viac ľudí by robilo veci, ktoré milujú. A všetci by sme boli šťastnejší. Tak sa neostýchajte. V skutočnosti robíte ostatným láskavosť, keď sa v súvislosti s tým, čo vám ide dobre, prezentuje úprimnosťou a entuziazmom. A uvidíte, že je to lepšie ako jednoducho odpovedať, že pracujete povedzme ako účtovník.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Relax

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

28nov8:30Zákon o štátnej službe v praxi a zmeny súvisiace so zriadením centrálneho informačného systému – účinné od 1.6.20248:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

28nov8:30Aktuálne zmeny v správe registratúrnych záznamov a archíve organizácie8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony,Legislatíva, zákony,Samospráva,Verejná správa

28nov8:30Zákon o štátnej službe v praxi a zmeny súvisiace so zriadením centrálneho informačného systému – účinné od 1.6.20248:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X