- Podnikam.sk
- Články
- Relax
- 7 spôsobov, ako odpovedať na otázku „Čo robíte?“ bez toho, aby ste sa podceňovali
7 spôsobov, ako odpovedať na otázku „Čo robíte?“ bez toho, aby ste sa podceňovali
Otázka „Čo robíte?“ sa prakticky stala synonymickou vo vzťahu k otázke „Kto ste?“. Je napokon dôvod, prečo zvykne v zdvorilej konverzácii nasledovať bezprostredne po otázke „Ako sa voláte?“. Je jednoducho nápomocná. Pomáha človeku, ktorý stojí oproti vám, narýchlo a v skratke zistiť, čo ste zač.
Jednoslovná odpoveď spravidla poslucháčovi umožňuje zakategorizovať si ľudí a vytvoriť si v mysli akúsi ich „vizitku“, ktorá prezrádza, kým a čím sú.
Toto skratkovité predstavovanie sa a zoznamovanie sa však môže mať aj výraznú slabinu – zlá „nálepka“ môže viesť k stereotypom. A pre to, ako vás budú vaši konverzační partneri vnímať, sa zrazu stanú dôležitejšími skôr nakumulované skúsenosti ľudí, s ktorými sa rozprávate, ako čohokoľvek, čo o vás osobne vedia alebo nevedia.
Napríklad:
Vy poviete: Som predajca.
Oni si myslia: Ste dotieravý, sladké rečičky hovoriaci „kúzelník“ s ostrými lakťami.
Vy poviete: Som právnik.
Oni si myslia: Ste typ, ktorý sa vyžíva v argumentácii.
Vy poviete: Som účtovník.
Oni si myslia: Ste podivín, ktorého vášňou sú čísla.
Ak nechcete, aby si vás niekto napríklad na networkingovom stretnutí nesprávne „zaškatuľkoval“ alebo si o vás vytvoril až príliš fragmentárny či deformovaný obraz, vyskúšajte byť pri odpovedaní na otázku „Čo robíte?“ inovatívnejší a pôsobivejší, a to aj pomocou týchto tipov:
1. Hovorte o tom, ako pomáhate ľuďom.
Môžete byť povedzme copywriter alebo niekto, kto pomáha spoločnostiam rozprávať presvedčivé príbehy o ich značkách. A neznie to druhé oveľa zaujímavejšie? Ak použijete takýto spôsob odpovede napríklad na nejakej party, dosiahnete skvelý efekt. Okamžite tak totiž zrúcate stereotypy viazané na názov vašej pracovnej pozície a osvetlíte hodnotu, ktorú vaša práca prináša. Začnite svoju nasledujúcu odpoveď slovami „Pomáham ľuďom…“ a uvidíte, kam konverzácia povedie.
2. Majte v talóne nejaké anekdoty o svojej práci a neváhajte ich použiť.
Príbeh je vždy presvedčivý. Pomáha nám nadväzovať vzťahy a „spojenia“. Jedna štúdia Princetonskej univerzity odhalila, že mozgové aktivity rozprávajúceho a poslucháča sa v skutočnosti začnú zrkadliť napriek faktu, že jeden hovorí a druhý načúva. Najlepšie na tomto druhu reakcie je to, že poslucháčovi poskytnete kontext namiesto toho, aby ste sa spoliehali na obraz, ktorý o vašej práci už má. Názov vašej pracovnej pozície jednoducho používajte ako východisko pre príbeh.
3. Urobte z toho poučný moment.
Premýšľajte nad svojou odpoveďou z tohto uhla: vzdelávate ostatných ľudí vo veci toho, kým a čím ste. Tak namiesto toho, aby ste iba uviedli svoju pracovnú pozíciu, osvetlite poslucháčovi niečo, čo o vašej profesii či o vašom odvetví s najväčšou pravdepodobnosťou nevie. Hovorte o medzere na trhu, ktorú zapĺňate. Hovorte o najnovších trendoch vo vašom odvetví. Hovorte o tom najzaujímavejšom, čo ste sa vďaka svojej práci v poslednom období naučili.
4. Buďte prístupný.
Nebojte sa byť osobný a hovoriť o svojej životnej (aj profesionálnej) ceste. Čo vás priviedlo k tomu, že ste dnes tam, kde ste? Aké sú vaše sny spojené s ďalšou fázou vašej kariéry? Každá konverzácia je budovaním vzťahu, preto to robte efektívne. Potrebujete zaviesť ľudí – hoci len letmo – aj za oponu, aby tak mohli pochopiť, odkiaľ prichádzate.
5. Hovorte – zohľadňujúc aj poslucháča – o relevantnostiach.
Nie je všetko – hoci sa to tak môže javiť – iba o vás. Uvádzajte v rámci rozhovoru detaily o vás a vašej práci, ktoré sú alebo by mohli byť relevantné pre vášho konverzačného partnera. Povedané inak, premýšľajte o tom, aké skúsenosti a zážitky máte, ktoré budú v danej situácii s danými ľuďmi rezonovať.
6. Neprezentuje sa ako „suchár“, ale ako unikátna individualita.
Nájdite niečo, čo vás v súvislosti s vašou prácou vyslovene napĺňa nadšením a sústreďte sa na to. Keď ukážete, aký entuziastický ohľadom niečoho ste, budete pôsobiť ako magnet. Ľudia totiž toto majú spravidla radi. A nenechajte sa nikdy od nikoho schladiť.
7. Propagujte sa.
Potrebujeme viac ľudí, ktorí dokážu hovoriť otvorene o dôležitosti svojho prínosu pre klientov a organizácie, s ktorými pracujú. Nebol by svet lepším miestom, ak by každý jednoducho stiahol pomyselný závoj a otvorene sa vyjadroval k tomu, čo mu ide najlepšie? Viac ľudí by robilo veci, ktoré milujú. A všetci by sme boli šťastnejší. Tak sa neostýchajte. V skutočnosti robíte ostatným láskavosť, keď sa v súvislosti s tým, čo vám ide dobre, prezentuje úprimnosťou a entuziazmom. A uvidíte, že je to lepšie ako jednoducho odpovedať, že pracujete povedzme ako účtovník.