Refakturácia cestovných nákladov z pohľadu DPH v roku 2023
Refakturácia nákladov predstavuje pojem zaužívaný v obchodnom styku, avšak žiadny právny predpis tento pojem striktne nedefinuje. Jedná sa o prípady, keď jedna osoba obstará tovar alebo službu vo svojom mene a na účet inej osoby. Obstaraný tovar alebo službu tak neobstaráva pre svoje potreby, ale postupuje ich druhej osobe, pričom za túto dodávku tovaru alebo poskytnutie služby požaduje úhradu.
S refakturáciou nákladov sa možno stretnúť v praxi v prípadoch, keď objednávateľ si objedná tovar alebo službu u dodávateľa. Tento dodávateľ však nie je priamym dodávateľom tovaru alebo služby pre objednávateľa, ale tento tovar alebo službu obstará od tzv. subdodávateľa a následne realizuje dodávku tohto tovaru alebo služby objednávateľovi. Z právneho hľadiska možno tento obchodný vzťah považovať za vzťah mandanta a mandatára resp. za vzťah komitenta a komisionára.
Refakturácia nákladov vynaložených hlavným dodávateľom na obstaranie tovaru alebo služby pre objednávateľa sa voči nemu realizuje v rovnakej výške, v akej ich hlavný dodávateľ vynaložil príp. v sume vyššej, než akú vynaložil hlavný dodávateľ na obstaranie predmetného tovaru alebo služby. V podnikateľskej praxi sa však z rôznych dôvodov možno stretnúť s prípadmi, keď hlavný dodávateľ refakturuje vynaložené náklady nie v plnej výške, tzn. že danú transakciu realizuje z jeho pohľadu so stratou.
Aspekt DPH
V prípade, že je refakturácia nákladov realizovaná platiteľom DPH, považuje sa za samostatný zdaniteľný obchod. Problematika DPH pri refakturácii nákladov vychádza zo špecifických ustanovení zákona o DPH v závislosti od toho, či ide o refakturáciu obstarania tovaru alebo služby.
Z ustanovenia § 8 ods.6 zákona č.222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (ďalej iba „zákon o DPH“) vyplýva, že ak zdaniteľná osoba na základe komisionárskej alebo inej podobnej zmluvy, podľa ktorej koná vo svojom mene na účet inej osoby, obstará kúpu tovaru alebo predaj tovaru, platí, že táto zdaniteľná osoba tovar kúpila a predala. To znamená, že obstarávateľ je kupujúcim a zároveň aj predávajúcim a svoju odmenu za obstaranie predaja alebo kúpy osobitne nezdaňuje, ale zahrnie ju do ceny predávaného tovaru. Ide práve predovšetkým o prípady obstarania predaja alebo kúpy tovaru na základe komisionárskej zmluvy, pričom komisionár na účely DPH koná tak, akoby bol vlastníkom tovaru. Má právo na odpočítanie dane pri prevzatí tovaru od predávajúceho a zároveň je povinný uplatniť daň pri predaji tovaru.
Pri dodaní tovaru na základe komisionárskej alebo inej podobnej zmluvy vzniká podľa § 19 ods. 5 zákona o DPH komitentovi (mandantovi) daňová povinnosť v ten istý deň, keď vzniká daňová povinnosť komisionárovi (mandatárovi).
V zmysle § 9 ods.4 zákona o DPH platí, že ak zdaniteľná osoba vo svojom mene pre inú osobu obstará dodanie služby, platí, že táto zdaniteľná osoba službu sama prijala a sama dodala. Obstarávateľ je tak prijímateľom a zároveň aj poskytovateľom obstaranej služby a svoju odmenu za obstaranie služby osobitne nezdaňuje, ale zahrnie ju do ceny obstaranej služby. Pri obstaraní služby od platiteľa dane obstarávateľ (platiteľ dane) má právo na odpočítanie dane z prijatej služby. Obstarané služby zahrnie v daňovom priznaní medzi svoje prijaté plnenia a zároveň aj medzi svoje uskutočnené plnenia.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Daňový režim refakturácie cestovných nákladov
- Praktické príklady
Daňový režim refakturácie cestovných nákladov
Pre správne uplatnenie dane z pridanej hodnoty pri refakturácii cestovných nákladov je potrebné v prvom rade určiť, kde je miesto dodania parciálnych služieb v rámci cestovných nákladov.
Zákon o DPH upravuje miesto dodania služby v § 15 a § 16, pričom v § 15 ustanovuje všeobecné pravidlo pri určení miesta dodania služby v závislosti od toho, či je služba dodaná zdaniteľnej osobe alebo osobe inej ako je zdaniteľná osoba, a v § 16 upravuje odchylné postupy určenia miesta dodania služby v prípade vybraných druhov služieb. Medzi tieto patria v rámci problematiky cestovných nákladov predovšetkým nasledujúce druhy služieb:
- Ubytovacie služby – pričom miestom dodania ubytovacích služieb je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza,
- Krátkodobý nájom dopravných prostriedkov – miestom dodania je miesto, kde sa dopravný prostriedok fyzicky dá k dispozícii zákazníkovi (krátkodobým nájmom sa rozumie nepretržité držanie alebo používanie dopravného prostriedku počas obdobia nepresahujúceho 30 dní alebo 90 dní, ak ide o nájom plavidiel),
- Doprava osôb – miestom dodania služby je miesto, kde sa doprava vykonáva, a ak sa vykonáva vo viac ako jednom štáte, považuje sa za vykonanú v týchto štátoch pomerne k prekonaným vzdialenostiam v týchto štátoch.
U ostatných službách sa miesto dodania určí podľa všeobecného pravidla v zmysle § 15 zákona o DPH. Problematika správneho určenia miesta dodania tovaru je obsiahnutá v rámci ustanovenia § 13 zákona o DPH.
Príklad
Česká obchodná spoločnosť je registrovaná ako platiteľ DPH v Českej republike. Pre svojich zamestnancov v kontexte so zahraničnou pracovnou cestou si u slovenského podnikateľa (platieľ DPH registrovaný v SR) objednala ubytovanie v SR v Bratislave. Tento slovenský podnikateľ požadovanú službu ubytovania obstaral u slovenskej spoločnosti XY, s.r.o., ktorá vlastní hotel v Bratislave. Ako bude z pohľadu DPH prebiehať fakturácia medzi všetkými zúčastnenými stranami?
Vychádzajúc z ustanovenia § 9 ods. 4 zákona o DPH platí, že ak zdaniteľná osoba vo svojom mene pre inú osobu obstará dodanie služby, platí, že táto zdaniteľná osoba službu sama prijala a sama dodala. To sa samozrejme dotýka aj služieb charakteru ubytovania. Z uvedeného vyplýva, že slovenský podnikateľ, ktorý ubytovanie sprostredkoval pre českú spoločnosť, bude postupovať tak, ako keby službu sám dodal. Miesto dodania pri službe ubytovania bude podľa § 16 ods.1 zákona o DPH tam, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Nakoľko hotel sa nachádza na území Slovenskej republiky, spoločnosť XY, s.r.o. vystaví slovenskému podnikateľovi faktúru so slovenskou DPH. Následne slovenský podnikateľ (sprostredkovateľ) vystaví faktúru českej obchodnej spoločnosti rovnako so slovenskou DPH (aj v tomto prípade totiž platí pravidlo umiestnenia nehnuteľnosti na území SR).
Príklad
Slovenská spoločnosť ABC, a.s. vyslala na služobnú cestu do iného slovenského mesta svojich troch zamestnancov, pričom jej vznikli náklady v podobe krátkodobého prenájmu osobného auta, nákupu pohonných látok, parkovného, dopravy osôb a ubytovania. Spoločnosť ABC, a.s. bude v zmysle dohody prefakturovávať všetky tieto náklady svojmu slovenskému odberateľovi – platiteľovi DPH. Akému režimu DPH bude táto refakturácia podliehať?
Zo znenia otázky možno predpokladať, že spoločnosť ABC, a.s. – platiteľ dane z pridanej hodnoty pri obstaraní predmetných služieb a tovaru konal vo vlastnom mene a na účet slovenského podnikateľa, a preto ho z pohľadu DPH je potrebné považovať za osobu, ktorá predmetné plnenia prijala a ďalej poskytla.
Refakturácia spomínaných nákladov a režim uplatnenia dane z pridanej hodnoty pri fakturácii inému slovenskému podnikateľovi sa bude odvíjať zo zmluvného vzťahu medzi týmito osobami. Ak predmetom zmluvy je dodávka prenájmu osobného automobilu, nákupu pohonných látok, ubytovania ako aj refakturácia parkovného a dopravy osôb, je potrebné pri každom tomto plnení určiť miesto dodania a daňový režim.
Miestom dodania krátkodobého nájmu osobného automobilu je tuzemsko, preto toto plnenie vyúčtuje spoločnosť ABC, a.s. aj so slovenskou DPH. Miestom dodania pohonných hmôt (tovaru) je miesto, kde boli pohonné hmoty nakúpené, pričom, ak je týmto miestom Slovenská republika, podlieha táto dodávka slovenskej DPH. Miestom dodania služby ubytovania je to miesto, kde sa nachádza nehnuteľnosť, v ktorej bolo ubytovanie poskytnuté (ak išlo o nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území Slovenskej republiky, bude preúčtovávané so slovenskou DPH). Rovnako aj refakturácia dopravy osôb a parkovného budú podliehať slovenskej DPH za predpokladu, že tieto služby boli prijaté na území Slovenskej republiky.
Príklad
Podnikateľka vykonávajúca činnosť tlmočníctva je platiteľom DPH. Refakturuje presnú sumu cestovných nákladov spojených s pracovnou cestou do Maďarska, ktorú vykonala pre slovenskú spoločnosť ALFA, a.s. – platiteľa DPH. Konkrétne ide o služby ubytovania v hoteli v Maďarsku a služby osobnej dopravy ako aj taxislužby. Tieto náklady bude v zmysle dohody refakturovať bez navýšenia. Aký režim DPH má pri fakturácii voči spoločnosti ALFA, a.s. uplatniť?
V zmysle § 9 ods.4 zákona o DPH platí, že ak zdaniteľná osoba vo svojom mene pre inú osobu obstará dodanie služby, platí, že táto zdaniteľná osoba službu sama prijala a sama dodala.
Miestom dodania ubytovacích služieb je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Miestom dodania služby dopravy osôb je miesto, kde sa doprava vykonáva, pričom za službu charakteru dopravy osôb je potrebné považovať aj taxislužbu.
Miestom dodania sprostredkovateľskej služby je to isté miesto, ako miesto dodania ubytovacej služby, t.j. Maďarsko (t.j. miesto kde sa nachádza nehnuteľnosť). Pre účely zistenia registračných povinností a daňových povinností je potrebné, aby sa platiteľ dane oboznámil s maďarskou legislatívou platnou v oblasti DPH.
Keďže miesto dodania pri ubytovaní sa posúdi podľa § 16 ods.1 zákona o DPH a miesto dodania osobnej dopravy podľa § 16 ods.4 zákona o DPH, určí slovenská podnikateľka miesto dodania uvedených služieb v Maďarsku. Z dôvodu jej správneho postupu bude potrebné sa informovať o prípadnej registrácii v Maďarsku (bude službu fakturovať v súlade s legislatívou o DPH platnou v Maďarsku).