
Refakturácia cestovných nákladov z pohľadu DPH v roku 2023

Refakturácia nákladov predstavuje pojem zaužívaný v obchodnom styku, avšak žiadny právny predpis tento pojem striktne nedefinuje. Jedná sa o prípady, keď jedna osoba obstará tovar alebo službu vo svojom mene a na účet inej osoby. Obstaraný tovar alebo službu tak neobstaráva pre svoje potreby, ale postupuje ich druhej osobe, pričom za túto dodávku tovaru alebo poskytnutie služby požaduje úhradu.
S refakturáciou nákladov sa možno stretnúť v praxi v prípadoch, keď objednávateľ si objedná tovar alebo službu u dodávateľa. Tento dodávateľ však nie je priamym dodávateľom tovaru alebo služby pre objednávateľa, ale tento tovar alebo službu obstará od tzv. subdodávateľa a následne realizuje dodávku tohto tovaru alebo služby objednávateľovi. Z právneho hľadiska možno tento obchodný vzťah považovať za vzťah mandanta a mandatára resp. za vzťah komitenta a komisionára.
Refakturácia nákladov vynaložených hlavným dodávateľom na obstaranie tovaru alebo služby pre objednávateľa sa voči nemu realizuje v rovnakej výške, v akej ich hlavný dodávateľ vynaložil príp. v sume vyššej, než akú vynaložil hlavný dodávateľ na obstaranie predmetného tovaru alebo služby. V podnikateľskej praxi sa však z rôznych dôvodov možno stretnúť s prípadmi, keď hlavný dodávateľ refakturuje vynaložené náklady nie v plnej výške, tzn. že danú transakciu realizuje z jeho pohľadu so stratou.
Aspekt DPH
V prípade, že je refakturácia nákladov realizovaná platiteľom DPH, považuje sa za samostatný zdaniteľný obchod. Problematika DPH pri refakturácii nákladov vychádza zo špecifických ustanovení zákona o DPH v závislosti od toho, či ide o refakturáciu obstarania tovaru alebo služby.
Z ustanovenia § 8 ods.6 zákona č.222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (ďalej iba „zákon o DPH“) vyplýva, že ak zdaniteľná osoba na základe komisionárskej alebo inej podobnej zmluvy, podľa ktorej koná vo svojom mene na účet inej osoby, obstará kúpu tovaru alebo predaj tovaru, platí, že táto zdaniteľná osoba tovar kúpila a predala. To znamená, že obstarávateľ je kupujúcim a zároveň aj predávajúcim a svoju odmenu za obstaranie predaja alebo kúpy osobitne nezdaňuje, ale zahrnie ju do ceny predávaného tovaru. Ide práve predovšetkým o prípady obstarania predaja alebo kúpy tovaru na základe komisionárskej zmluvy, pričom komisionár na účely DPH koná tak, akoby bol vlastníkom tovaru. Má právo na odpočítanie dane pri prevzatí tovaru od predávajúceho a zároveň je povinný uplatniť daň pri predaji tovaru.
Pri dodaní tovaru na základe komisionárskej alebo inej podobnej zmluvy vzniká podľa § 19 ods. 5 zákona o DPH komitentovi (mandantovi) daňová povinnosť v ten istý deň, keď vzniká daňová povinnosť komisionárovi (mandatárovi).
V zmysle § 9 ods.4 zákona o DPH platí, že ak zdaniteľná osoba vo svojom mene pre inú osobu obstará dodanie služby, platí, že táto zdaniteľná osoba službu sama prijala a sama dodala. Obstarávateľ je tak prijímateľom a zároveň aj poskytovateľom obstaranej služby a svoju odmenu za obstaranie služby osobitne nezdaňuje, ale zahrnie ju do ceny obstaranej služby. Pri obstaraní služby od platiteľa dane obstarávateľ (platiteľ dane) má právo na odpočítanie dane z prijatej služby. Obstarané služby zahrnie v daňovom priznaní medzi svoje prijaté plnenia a zároveň aj medzi svoje uskutočnené plnenia.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Daňový režim refakturácie cestovných nákladov
- Praktické príklady
Daňový režim refakturácie cestovných nákladov
Pre správne uplatnenie dane z pridanej hodnoty pri refakturácii cestovných nákladov je potrebné v prvom rade určiť, kde je miesto dodania parciálnych služieb v rámci cestovných nákladov.
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.