Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Aká odmena patrí likvidátorovi od 1. 10. 2020 a čo všetko obsahuje zoznam majetku?

likvidácia
likvidácia Foto: Getty Images
15. júla 2020 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Od 1. 10. 2020 nastávajú zmeny v oblasti likvidácie spoločnosti, ktorým sme sa venovali už skôr. Ministerstvo spravodlivosti SR v súčasnosti vydalo vyhlášku, ktorou sa od októbra ustanovujú niektoré podrobnosti v rámci likvidácie spoločnosti. Vyhláškou č. 193/2020 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia Obchodného zákonníka o likvidácii sa vykonávajú ustanovenia § 75 ods. 4, § 75a ods. 3, § 75g a § 771a Obchodného zákonníka súvisiace s novou právnou úpravou zrušenia a zániku obchodnej spoločnosti (družstva) a ich prípadnou nadväzujúcou likvidáciou.

Významným nedostatkom právnej úpravy likvidácie obchodných spoločností (družstiev) bola neadekvátna motivácia pre zúčastnené osoby proces likvidácie úspešne iniciovať, viesť a efektívne ukončiť. Jedným z prvkov, ktoré majú významný vplyv na motiváciu, najmä v prípadoch tzv. núteného zrušenia obchodnej spoločnosti (družstva), kde je predpoklad absencie dohody na výške odmeny a náhrade nákladov likvidátora, je práve právna úprava určenia odmeny za výkon funkcie likvidátora, spôsob jej určenia ako aj určenie náhrady hotových výdavkov účelne vynaložených v súvislosti s vykonaním likvidácie obchodnej spoločnosti (družstva).

Vyhláška upravuje tiež povinnosť zloženia preddavku na likvidáciu, ktorý plní najmä funkciu zabezpečenia nevyhnutných prostriedkov pre vykonanie základných prvotných šetrení potrebných pre zistenie, či majetkové pomery spoločnosti vôbec umožňujú „otvoriť“ skutočný proces likvidácie.

Vo vyhláške sú určené tri druhy odmien. Paušálnou sumou sú odmeňované niektoré činnosti likvidátora, ktoré je potrebné počas likvidácie uskutočniť pri zachovaní postupu s odbornou starostlivosťou a takéto čiastkové odmeny by v zásade mali byť pokryté z preddavku na likvidáciu aj v prípadoch, ak by likvidačná podstata bola inak z hľadiska hodnoty majetku prázdna, resp. jej hodnota by spočívala len v hodnote majetku, o ktorý bola ukrátená napr. v dôsledku odporovateľných právnych úkonov. Druhý druh odmeny je odmena zo speňaženia. Tá je nastavená motivačne a z hľadiska výšky degresívne. Zásadne vyššie sú však odmeňované činnosti likvidátora, ktorý v prospech likvidačnej podstaty prinesie prospech uplatnením niektorých práv, a to najmä v prípadoch neekvivalentných transakcií s konfliktom záujmov. Značná časť odmeny likvidátora sa odvíja od jeho úspechu pri uspokojení veriteľov. Ide najmä o prejav snahy predkladateľa o nový prístup k riešeniu motivácie uspokojiť veriteľov likvidovanej spoločnosti čím skôr.

Preddavok na likvidáciu

Preddavok na likvidáciu je novým inštitútom, ktorý priniesla novela Obchodného zákonníka. Cieľom zavedenia preddavku do zákona je snaha vyhýbať sa začatiu procesov likvidácie v prípadoch, ak nie sú pokryté aspoň základné náklady šetrení majetkových pomerov spoločnosti, ktoré umožňujú „otvoriť“ skutočný proces likvidácie. Preto sa zavádza univerzálne pravidlo, že v oboch prípadoch ustanovenia likvidátora (súdom, spoločníkmi)
bude musieť byť zložený preddavok na úhradu odmeny a náhrady výdavkov likvidátora určený vo výške 1.500,- €. Jeho výška je porovnateľná s preddavkom na úhradu odmeny a výdavkov predbežného správcu v konkurzných konaniach.
Takémuto preddavku je poskytnutá exekučná ochrana ako aj ochrana pred jeho prípadným zahrnutím do konkurznej podstaty a hodnota preddavku môže byť vyplatená likvidátorovi len v presne vymedzených prípadoch. Ten taký majetkový zdroj v zásade použije na úhradu svojej odmeny a prípadných nákladov likvidácie, a to aj v prípadoch, ak by nebol iný zdroj ich krytia. Skladaním preddavku aj v situáciách „dobrovoľných“ likvidácií sa predchádza situáciám, že spoločníci formálne ustanovia za likvidátora „nekontaktnú osobu“, ktorá sa potom prípadne vzdá svojej funkcie a celá likvidácia sa tak presunie na plecia súdu a osoby zo zoznamu správcov a bude hroziť riziko, že táto nebude mať pokryté ani základné náklady spojené s prípadom. Preddavok na likvidáciu tak plní aj funkciu istej garancie „minimálnej“ výšky celkovej odmeny za výkon funkcie a náhrady hotových výdavkov súvisiacich s vykonaním likvidácie. Zloženie preddavku na likvidáciu do notárskej úschovy sa bude v prípadoch tzv. dobrovoľného zrušenia spoločnosti s likvidáciou preukazovať priložením listiny, ktorou sa preukazuje zloženie preddavku na
likvidáciu (potvrdenie, resp. osvedčená kópia notárskej zápisnice o úschove peňazí) k návrhu na zápis zmeny zapísaných údajov v obchodnom registri voleného vždy v závislosti od konkrétnej právnej formy spoločnosti.
V prípade tzv. núteného zrušenia spoločnosti bude musieť uvedenú skutočnosť príslušnému súdu preukázať osoba rovnako predložením napr. osvedčenej kópie notárskej zápisnice o úschove peňazí podľa Notárskeho poriadku.

V prémiovej časti obsahu nájdete:

  • Odmena likvidátora
  • Paušálna odmena
  • Odmena za speňaženie
  • Odmena za uspokojenie veriteľov
  • Zoznam majetku

Odmena likvidátora

Všeobecne platí, tak ako v prípade doterajšej vyhlášky, že ustanovenia o odmene likvidátora sa budú aplikovať len na prípady určenia odmeny v likvidáciách, kde likvidátora ustanovil súd.
Technicky môže ísť o situáciu:

  • tzv. núteného zrušenia spoločnosti súdom podľa § 68 ods. 2 a 3 OBZ alebo
  • tzv. dobrovoľného zrušenia spoločnosti rozhodnutím spoločníkov alebo príslušného orgánu spoločnosti s následným zánikom funkcie ustanoveného likvidátora alebo následným vzdaním sa funkcie likvidátora.

Aj v prípadoch, ak sa odmena určí na základe zmluvy, nie je vylúčené, že táto vyhláška bude slúžiť ako súbor „mäkkých“ pravidiel, resp. ako štandard odmeňovania v bežných situáciách, keďže pri zmluvnej odmene môžu byť excesívne dojednané odmeny, ktoré by ukracovali uspokojenie pohľadávok veriteľov, považované minimálne za odporovateľné právne úkony.

Likvidátorovi za výkon likvidácie patrí
  • paušálna odmena za niektoré úkony vykonané v priebehu likvidácie (ďalej len „paušálna odmena“),
  • odmena za speňaženie likvidačného majetku tvoriaceho likvidačnú podstatu (ďalej len „odmena za speňaženie“),
  • odmena za uspokojenie pohľadávok veriteľov (ďalej len „odmena za uspokojenie veriteľov“).
Celková odmena likvidátora sa určí ako súčet jednotlivých odmien. Výška celkovej odmeny likvidátora je najviac 330 000 eur.

Paušálnou sumou sú odmeňované niektoré činnosti likvidátora, ktoré je potrebné počas likvidácie uskutočniť pri zachovaní postupu s odbornou starostlivosťou a takéto čiastkové odmeny by v zásade mali byť pokryté z preddavku na likvidáciu aj v prípadoch, ak by likvidačná podstata bola inak z hľadiska hodnoty majetku prázdna. Druhý druh odmeny je odmena za speňaženie. V tej je zhmotnená snaha predkladateľa, aby bol likvidátor odmeňovaný len za to, čo reálne „speňaží“, a ako taká má pôsobiť motivačne. Zásadne vyššou sumou sú však odmeňované činnosti likvidátora, ktorý v prospech likvidačnej podstaty prinesie prospech uplatnením niektorých práv, a to najmä v prípadoch neekvivalentných transakcií s konfliktom záujmov. Tretí druh odmeny – odmena za uspokojenie veriteľov, ktorá by mala predstavovať značnú časť odmeny likvidátora – sa odvíja od jeho úspechu pri uspokojení veriteľov. V tomto prípade ide najmä o snahu vplývať na motiváciu likvidátorov uspokojiť veriteľov čím skôr.
V závislosti od konkrétnej situácie teda pôjde o súčet paušálnych odmien za jednotlivé úkony, jednotlivých druhov odmien za speňaženie a odmeny za „uspokojenie“ záväzkov spoločnosti.

Paušálna odmena

Likvidátorovi za výkon likvidácie patrí paušálna odmena
  • 250 eur za zverejnenie oznámenia o vstupe do likvidácie a výzvy na prihlásenie pohľadávok,
  • 5 eur za zapísanie prihlášky veriteľa do zoznamu pohľadávok,
  • 250 eur za vyhotovenie a uloženie základného zoznamu prihlásených pohľadávok do zbierky listín obchodného registra,
  • 250 eur za vyhotovenie a uloženie základného zoznamu majetku do zbierky listín obchodného registra,
  • 250 eur za zostavenie mimoriadnej účtovnej závierky,
  • 250 eur za zverejnenie oznámenia o zostavení účtovnej závierky, konečnej správy o priebehu likvidácie a návrhu na rozdelenie likvidačného zostatku,
  • 5 eur za spracovanie výzvy na plnenie dlžníkovi alebo osobe, ktorá je povinná splniť peňažný záväzok za dlžníka,
  • 40 eur za uplatnenie pohľadávky na súde alebo pred iným orgánom verejnej moci,
  • 20 eur za prípravu a podanie návrhu na vykonanie exekúcie.
Výška paušálnej odmeny za jednotlivé vykonané úkony je v súčte najviac 5 000 eur.

Paušálna odmena je v zásade odmenou za činnosti, resp. úkony, ktoré likvidátor pri likvidácii bežne vykonáva, resp. má vykonávať. Aj keď odmena je naviazaná vždy na nejakú udalosť (napr. konvokáciu veriteľov), zahŕňa aj odmenu za všetky činnosti, ktoré k tomuto úkonu vedú alebo ich je do tejto fázy možné rozumne predpokladať.

Odmena za speňaženie

Časť potenciálnej odmeny likvidátora je orientovaná na úspech likvidátora pri speňažení likvidačného majetku na dosiahnutie hlavného účelu likvidácie, a to uspokojenia veriteľov a fakticky uspokojenia veriteľov podriadených nárokov spoločníkov likvidovanej spoločnosti.

Odmena za speňaženie hnuteľnej veci, nehnuteľnosti vrátane bytu alebo nebytového priestoru,podniku alebo časti podniku

Základom pre určenie odmeny za speňaženie hnuteľnej veci, nehnuteľnosti vrátane bytu alebo nebytového priestoru, podniku alebo časti podniku je čistý likvidačný výťažok. Výťažok zo speňaženia sa určí z hrubej hodnoty výťažku po odpočítaní nákladov na speňaženie priraditeľných k speňaženiu konkrétnej majetkovej hodnoty.Samotná odmena je následne určená ako kombinácia (súčet) dvoch zložiek odmeny, a to pevnej sumy a sumy, určenej v dôsledku použitia degresívnej sadzby tak, aby bol zachovaný princíp proporcionality. Za speňaženie hnuteľnej veci, nehnuteľnosti, vrátane bytu alebo nebytového priestoru, podniku alebo časti podniku patrí likvidátorovi odmena zo sumy základu pre určenie
a) do 30 000 eur v sadzbe 5 %,
b) nad 30 000 eur vo výške 1 500 eur a v sadzbe 3 % zo sumy presahujúcej 30 000 eur a nepresahujúcej 300 000 eur,
c) nad 300 000 eur vo výške 9 600 eur a v sadzbe 1 % zo sumy presahujúcej 300 000 eur a nepresahujúcej 3 000 000 eur,
d) nad 3 000 000 eur vo výške 36 600 eur a v sadzbe 0,1 % zo sumy presahujúcej 3 000 000 eur.

Odmena za speňaženie inej súčasti likvidačného majetku

Základom pre určenie odmeny za speňaženie inej súčasti likvidačného majetku je čistý likvidačný výťažok. Za speňaženie inej súčasti likvidačného majetku, ktorý sa má na dosiahnutie účelu likvidácie speňažiť, patrí likvidátorovi odmena za speňaženie v sadzbe 1 % zo sumy základu na určenie odmeny. Ide najmä o speňaženie práv a iných majetkových hodnôt.

Odmena za speňaženie pri prevádzke podniku alebo časti podniku

V niektorých prípadoch môže prevádzka podniku alebo časti podniku byť významnou pre „zabezpečenie“ vyššej miery uspokojenia veriteľov, alebo v prípadoch, kedy jej ukončenie by mohlo viesť ku škodám, ktoré by mohli mať významný vplyv, prípadne by mohli úplne ohroziť na dosiahnutie cieľa likvidácie. Naďalej všeobecne platí, že likvidácia spoločnosti má smerovať k útlmu jej podnikateľskej činnosti, je však nesporné, že rozhodnutie o tom, či sa bude ďalej pokračovať vo výkone podnikateľskej činnosti je rozhodnutím spadajúcim do pôsobnosti likvidátora samozrejme pri zachovaní podmienok konania s odbornou starostlivosťou v súlade so záujmami spoločnosti a všetkých jej spoločníkov. Na účely určenia odmeny za speňaženie pri prevádzke podniku alebo časti podniku sa za základ odmeny za speňaženie považuje čistý zisk dosiahnutý pri prevádzkovaní podniku alebo časti podniku v priebehu likvidácie spoločnosti. Za prevádzku podniku alebo časti podniku patrí likvidátorovi odmena za speňaženie v sadzbe 1 % zo sumy základu odmeny za speňaženie.

Zvýšenie percentuálnej sadzby odmeny za speňaženie pri uplatnení niektorých práv

Percentuálna sadzba na určenie odmeny sa zvyšuje o 19 percentuálnych bodov, ak k dosiahnutiu likvidačného výťažku došlo v súvislosti s
  • uplatnením práva odporovať právnemu úkonu ukracujúcemu uspokojenie pohľadávky spoločnosti,
  • uplatnením práva pri porušení zákazu vrátenia vkladu,
  • uplatnením práva pri porušení zákazu vrátenia plnenia nahradzujúceho vlastné zdroje,
  • náhradou škody vzniknutou spoločnosti z porušenia povinnosti štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu spoločnosti, členom dozorného orgánu spoločnosti podľa osobitného zákona.
Ak likvidáciu vykonávalo postupne viacero likvidátorov, nárok na odmenu za speňaženie má ten likvidátor, ktorý prijal alebo zabezpečil likvidačný výťažok. Ak sa likvidačný výťažok dosiahol v čase, keď likvidátor nebol ustanovený, odmena za speňaženie nepatrí žiadnemu likvidátorovi. Nárok na odmenu za speňaženie pri prevádzke podniku alebo časti podniku má ten likvidátor, ktorý vykonával funkciu v čase prevádzkovania podniku alebo jeho časti. Ak funkciu vykonávali viacerí likvidátori, odmena za speňaženie sa medzi nich pomerne rozdelí podľa dĺžky výkonu ich funkcie v čase prevádzkovania podniku alebo jeho časti.
Ak sa dosiahne likvidačný výťažok v cudzej mene, pre určenie odmeny za speňaženie je rozhodujúci prepočet podľa referenčného výmenného kurzu určeného a vyhláseného Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska ku dňu dosiahnutia likvidačného výťažku.

Odmena za uspokojenie veriteľov

Odmena za uspokojenie veriteľov má zabezpečiť optimálne vyváženie motivácií jednotlivých osôb „zúčastnených“ na danom procese tento viesť efektívne a hospodárne. Keďže cieľom likvidácie je (medzi iným) riadne a včasné uspokojenie veriteľov, rozhodným kritériom pre výpočet odmeny za uspokojenie, bude konečná suma, ktorá bola v súčte jednotlivým veriteľom v rámci splnenia záväzku vyplatená, pričom táto musí byť znížená o prípadné sankcie za poručenie povinnosti splniť riadne a včas. Teda dôjde k zníženiu základu pre výpočet odmeny o prípadné príslušenstvo (úroky z omeškania, poplatok z omeškania), zmluvné pokuty a obdobné sankcie za porušenie
povinnosti, ktorá vznikla alebo trvala počas likvidácie.

Základom pre určenie odmeny za uspokojenie veriteľov je suma peňažných prostriedkov v eurách poskytnutá veriteľom počas likvidácie z likvidačnej podstaty na uspokojenie peňažných záväzkov, ktoré vznikli pred vstupom spoločnosti do likvidácie, po odpočítaní príslušenstva, zmluvných pokút a obdobných sankcií za porušenie povinnosti, ktoré vzniklo alebo trvalo počas likvidácie.Likvidátorovi patrí odmena za uspokojenie veriteľov v sadzbe 10% zo sumy základu pre určenie odmeny za uspokojenie veriteľov.

Náhrada výdavkov likvidátora

Likvidátorovi popri odmene za výkon funkcie môže patriť aj náhrada výdavkov, ktoré sú určené paušálnou sumou (paušálna náhrada) a/alebo náhrady hotových výdavkov podľa jednotlivých položiek (náhrada hotových výdavkov).

Paušálna náhrada bude patriť likvidátorovi vždy, pričom je určená sumou 30,-€ za každý ukončený kalendárny mesiac likvidácie. Táto suma má likvidátorovi kompenzovať náklady spojené s administratívnym vedením „veci“, treba teda naň nahliadať ako na tzv. manipulačný poplatok a kompenzácie napr. za náklady súvisiace s nákupom kancelárskych potrieb, čistiacich a dezinfekčných prípravkov, nájmom kancelárskych priestorov a pod. Hlavným
dôvodom pre zavedenie takejto paušálnej náhrady je snaha o primeranú kompenzáciu nákladov, keďže v prípadoch núteného zrušenia spoločnosti s následnou likvidáciou bude likvidátor vždy ustanovovaný náhodným výberom z osôb, ktoré by mohli byť pre prípad vyhlásenia konkurzu na majetok spoločnosti ustanovené za správcu konkurznej podstaty (a to aj bez ich súhlasu).

Likvidátorovi patrí paušálna náhrada výdavkov v sume 30 eur za každý ukončený kalendárny mesiac likvidácie. Paušálna náhrada výdavkov zahŕňa najmä náklady na administratívne vedenie likvidácie, náklady spojené s užívaním priestorov kancelárie likvidátora, náklady spojené s materiálnym a technickým vybavením kancelárie likvidátora, iné náklady svojou povahou a účelom obdobné týmto nákladom.
Likvidátorovi patrí tiež náhrada hotových výdavkov preukázateľne, odôvodnene a účelne vynaložených pri konaní s odbornou starostlivosťou v súvislosti s vykonaním likvidácie. Hotovými výdavkami sú súdne poplatky a iné poplatky, cestovné náhrady, náklady na znalecké posudky a odborné stanoviská, preklady, výpisy a odpisy. Výška cestovných náhrad sa určuje podľa osobitného predpisu.

Zoznam majetku

Ustanovením 75g Obchodného zákonníka bola formulovaná povinnosť likvidátora vyhotoviť zoznam majetku, podobne ako je tomu v prípade vyhlásenia konkurzu. Základný zoznam majetku je správca povinný vyhotoviť a uložiť do zbierky listín spoločnosti spolu so základným zoznamom pohľadávok.V zozname majetku spoločnosti sa uvádza všetok majetok patriaci spoločnosti ku dňu uloženia zoznamu majetku alebo ku dňu jeho doplnenia vrátane sporného majetku, ku ktorému niekto iný uplatňuje vlastnícke právo alebo iné majetkové právo, do zbierky listín obchodného registra.
Zoznam majetku sa vyhotovuje v prehľadnej písomnej forme a uvádzajú sa v ňom
  • pri pozemku číslo parcely, druh pozemku, výmera, údaj o parcelnom registri „C“ alebo „E“, číslo listu vlastníctva a katastrálne územie,
  • pri stavbe popis stavby, súpisné číslo, číslo listu vlastníctva a katastrálne územie vrátane adresy spolu s orientačným číslom, pri rozostavanej stavbe popis stavby, stavebné povolenie, číslo parcely, na ktorej rozostavaná stavba stojí, číslo listu vlastníctva a katastrálne územie, v prípade dokončených a skolaudovaných stavieb nezapísaných na liste vlastníctva aj kolaudačné rozhodnutie,
  • pri byte alebo nebytovom priestore súpisné číslo stavby, vchod, poschodie a číslo bytu alebo nebytového priestoru, spoluvlastnícky podiel na spoločných častiach a zariadeniach domu a spoluvlastnícky podiel na pozemku, číslo listu vlastníctva a katastrálne územie vrátane adresy spolu s orientačným číslom, pri rozostavanom byte alebo nebytovom priestore stavebné povolenie, poschodie, číslo parcely, na ktorej stavba s rozostavaným bytom alebo nebytovým priestorom stojí, číslo listu vlastníctva a katastrálne územie; v prípade dokončených a skolaudovaných stavieb s bytmi alebo nebytovými priestormi nezapísanými na liste vlastníctva aj kolaudačné rozhodnutie,
  • pri hnuteľnej veci popis hnuteľnej veci, výrobné číslo a evidenčné číslo, ak sú známe, ako aj adresa miesta, kde sa hnuteľná vec nachádza,
  • pri cennom papieri druh, podoba a forma cenného papiera, počet kusov alebo objem vydaných cenných papierov, mena, na ktorú znie, menovitá hodnota, poradové číslo, ak je k dispozícii, ISIN, ak bol pridelený, označenie emitenta, ako aj označenie evidencie, v ktorej je zaknihovaný cenný papier vedený, alebo adresa miesta, kde sa nachádza, ak ide o listinný cenný papier,
  • pri peňažnej pohľadávke označenie dlžníka, suma pohľadávky s rozdelením na istinu a príslušenstvo a právny dôvod vzniku pohľadávky spolu s číslom faktúry, ak bola vystavená,
  • pri pohľadávke z účtu číslo účtu, mena, na ktorú znie, zostatok na účte a označenie banky, zahraničnej banky, pobočky zahraničnej banky alebo inej finančnej inštitúcie, ktorá ho vedie, názov a forma vkladu, ak ide o vklad,
  • pri inej majetkovej hodnote popis inej majetkovej hodnoty, prípadne verejný register, v ktorom je iná majetková hodnota evidovaná spolu s jej označením v tomto registri, ak je pridelené.
Pri každej položke sa v zozname majetku uvedie jej hodnota vyjadrená v eurách, za ktorú by položku bolo možné predať v danom mieste ku dňu uloženia zoznamu majetku do zbierky listín obchodného registra alebo ku dňu uloženia jeho doplnenia do zbierky listín obchodného registra. Ak sa k položke vzťahuje zabezpečovacie právo, v zozname majetku sa uvedie druh a poradie zabezpečovacieho práva, ako aj pohľadávka, ktorú zabezpečuje, s uvedením veriteľa, zabezpečenej sumy a právneho dôvodu vzniku zabezpečovacieho práva. Ak je položka predmetom súdneho sporu alebo iného sporu, v zozname majetku sa uvedú skutočnosti súvisiace s týmto sporom. Ak je položka predmetom podielového spoluvlastníctva, v zozname majetku sa uvedú podieloví spoluvlastníci a podiely jednotlivých podielových spoluvlastníkov vyjadrené v zlomkoch. Hodnota majetku v zozname by sa mala v prevažnej miere určovať na podklade kvalifikovaného odhadu likvidátora (pri súčasnom zohľadnení účtovnej evidencie), ktorý tento vykoná samozrejme pri dodržaní princípu náležitej odbornej starostlivosti, v tejto súvislosti to najmä znamená, že si likvidátor za týmto účelom zaobstará a zohľadní všetky dostupné informácie a prehľady napr. ohľadne vývoja cien nehnuteľností v danej oblasti. Ak to vzhľadom na povahu likvidovaného majetku pri dodržaní zásady náležitej odbornej starostlivosti bude nevyhnutné, je samozrejme v kompetencii likvidátora na určenie hodnoty majetku využiť prípadne aj určenie hodnoty majetku znaleckým posudkom.
Vzor zoznamu majetku nájdete tu: Zoznam majetku

Obe opatrenia, tak úprava uloženia zoznamu majetku spoločnosti ako aj úprava zoznamu pohľadávok v zbierke listín obchodného registra a ich následné zverejnenie (prostredníctvom oznamu o uložení listiny v zbierke listín v Obchodnom vestníku), majú zabezpečiť verejnosť a dostupnosť uvedených dokumentov tak, aby tieto boli k dispozícii veriteľom a iným zainteresovaným osobám, a teda bola umožnená prípadne aj následná kontrola a transparentný dohľad nad plnením povinností likvidátora a priebehom likvidácie. Ich rýchla a riadna príprava a spracovanie v lehotách upravených Obchodným zákonníkom totiž likvidátorovi umožní zodpovedným spôsobom a s náležitou odbornou starostlivosťou vykonať test prípadného úpadku likvidovanej spoločnosti, a tak je spôsobilá viesť k včasnému podaniu návrhu na vyhlásenie konkurzu a v konečnom dôsledku môže minimalizovať škody plynúce z prípadnej neskoršej nižšej miery výťažnosti v konkurze. Z uvedeného dôvodu sú preto tieto dve opatrenia aj osobitne honorované.

Základ na určenie odmeny podľa vyhlášky sa zaokrúhľuje na celé eurá nahor a vypočítaná odmena na najbližších 50 eurocentov nahor. Ak je likvidátor platiteľom dane z pridanej hodnoty, odmena podľa vyhlášky sa zvyšuje o daň z pridanej hodnoty. Táto vyhláška sa vzťahuje na určenie výšky výdavkov a odmeny za výkon funkcie likvidátorov, ktorí boli do obchodného registra zapísaní podľa predpisov účinných od 1. októbra 2020.
277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

likvidácialikvidátorPrémiový obsahzoznam majetku

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ukončenie podnikania

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

december

08jan8:30Špecialista pracovného práva v štátnej správe, vo verejnom záujme a samospráve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

08jan8:30Špecialista pracovného práva v štátnej správe, vo verejnom záujme a samospráve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

08jan8:30Uhlíkové clo – CBAM8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Clo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X