Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako si urobiť prieskum trhu a zvoliť stratégiu?

Muž píšuci fixkou na sklenenú tabuľu
Fotobanka Pixmac
22. decembra 2011 Autor Podnikam.SK, SITA Tlačiť

Na to, aby sme úspešne mohli predať svoj výrobok, či svoju službu, aby sme čo najlepšie poznali svojho zákazníka, slúži prieskum trhu. Aké sú základné zásady prieskumu trhu? Na čo všetko by sme sa mali zamerať? Ako zhodnotiť výsledky prieskumu? Ako sa na základe výsledkov takéhoto výskumu rozhodnúť pre správnu marketingovú stratégiu?

Odpovede nájdete v nasledujúcom článku.

Ako na prieskum trhu?

Na stanovenie správnej stratégie nám slúži prieskum trhu, teda získanie čo najväčšieho množstva informácií. Prieskum môžeme vykonávať aj od písacieho stola a hľadať informácie na internete, v časopisoch atď.

Druhý spôsob získavania informácií je získavanie informácií pozorovaním alebo pýtaním sa, napríklad telefonicky alebo dotazníkmi. Ak chceme zistiť informácie, musíme si vybrať vzorku, z ktorej budeme informácie získavať. Môžeme na to využiť metódu náhodného výberu alebo metódu cieleného výberu respondentov. To znamená, že sa budeme pýtať buď rôznych ľudí, alebo naopak presne špecifikovanej skupiny.

Ako získať odpovede na otázky?

Jednou z možností je telefonický alebo osobný rozhovor so zákazníkom. Môžeme mu klásť otvorené aj uzavreté otázky. To znamená, že nám môže odpovedať na otázku len áno-nie alebo nám odpovie na otázku vlastnými slovami, celou vetou.

Veľmi obľúbeným prostriedkom sú aj dotazníky. Dotazníky by mali byť krátke, stručné, zrozumiteľné, mali by mať jasný cieľ, mali by požadovať od respondenta základné informácie o veku, pohlaví, vzdelaní, aby sme si vedeli vyhodnotiť záujmy a preferencie zákazníka aj na základe týchto informácií. Ak potrebujeme získať informácie od rôznych vekových kategórií, pohlaví, etník atď. rozdáme dotazníky rôznym ľuďom. Ak sú naopak našimi potenciálnymi zákazníkmi len ženy, alebo len študenti, rozdáme dotazníky len tejto skupine.

Na analýzu dotazníkov sa používajú rôzne štatistické metódy. Ak však nechceme na analýzu utratiť veľa peňazí, stačí, ak si dotazníky vyhodnotíme sami. Na základe výsledkov prieskumu potom zvolíme správnu stratégiu.

Identifikácia trhu

Pred tým, než sa rozhodneme kam umiestnime náš produkt, mali by sme identifikovať a zhodnotiť trh, na ktorom sa bude výrobok, resp. služba predávať. Je potrebné zhodnotiť silné a slabé stránky tohto trhu a príležitosti a hrozby, ktoré tu vznikajú.

Napríklad slabá stránka oblasti plnej starších ľudí je, že títo ľudia majú nižšie príjmy, a teda nižšiu kúpyschopnosť. Ak je na trhu viacero konkurenčných spoločností, ktoré ponúkajú podobný výrobok alebo službu ako my, predstavuje to pre nás hrozby.<

Pri hodnotení trhu by sme si mali zodpovedať tieto otázky:

  • Aký je počet zákazníkov na trhu?
  • Pokryje kúpna sila trhu náklady podniku?
  • Dosiahne podnik na tomto trhu zisk?
  • Aká je na trhu konkurencia?
  • Kde sú trhové medzery (trhové štrbiny), t.j. neobsadené pozície na trhu a aké sú veľké?
  • Akí konkurenti na trhu existujú, a aká je ich sila?
  • S ktorými firmami by sme mohli spolupracovať? Akých dodávateľov si zvolíme, kde sú umiestnení?
  • Aká je politická stabilita trhu?
  • Aká je demografická štruktúra trhu, aký vývoj môžeme ďalej očakávať?
  • Aké etnické, vekové skupiny tu žijú?

Jednou z možností, kam umiestniť náš produkt, je trhová medzera. Tvorí ju skupina ľudí, ktorej potreby doteraz neboli uspokojené vôbec alebo len čiastočne. Ak nájdeme túto medzeru máme šancu na úspech, pretože tento trh ešte nie je obsadený. Aj tu si musíme trh preskúmať a zhodnotiť.

Základom úspechu je umiestniť správny produkt, správnemu zákazníkovi, na správne miesto, za správnu cenu a použiť pri tom správne propagačné prostriedky.

Aký výrobok alebo službu chceme poskytovať?

Pri rozhodovaní o tom, aký výrobok alebo službu chceme poskytovať, sa rozhodujeme najmä o funkčnosti výrobku, o tom, aký bude mať výrobok obal, aký servis budeme poskytovať. Ak predávame viacero výrobkov, musíme sa rozhodnúť, aké príbuzné výrobky alebo služby môžeme ešte ponúkať.

Pred tým, než začneme produkt resp. službu ponúkať, musíme sa rozhodnúť, akú cenu by sme mohli stanoviť. Cena sa stanovuje buď podľa nákladov, podľa konkurencie, podľa očakávaných tržieb, podľa očakávaného vývoja na trhu, podľa celkovej ekonomickej situácie na trhu. V niektorých prípadoch je potrebné ceny upravovať, ide napríklad o zľavy, množstevné rabaty alebo aj rozdielne ceny pre rôzne regióny, rôznych zákazníkov, rôzne miesta.

Ako zvoliť správnu podporu predaja?

Pred tým než umiestnime výrobok, určujeme aj stratégiu podpory predaja výrobkov. Teda definujeme, akú reklamu použijeme, či budeme využívať aj nejaké podporné prostriedky na propagovanie výrobkov. Reklamu môžeme umiestniť do médií, ako je rozhlas, televízia, časopisy, môžeme použiť letáky, plagáty, reklamné tabule, svetelné reklamy, reklamy na dopravných prostriedkoch.

Medzi ďalšie prostriedky patria vzorky, kupóny, multibalenia, prémie za vernosť, súťaže, hry. Zákazník si môže náš produkt všimnúť aj napríklad, ak sa zúčastňujeme rôznych kultúrnych či športových podujatí, prípadne charitatívnych podujatí.

Svoj výrobok alebo službu môžeme ponúkať pomocou rôznych distribučných ciest. Napríklad si otvoríme malú predajňu, zriadime e-shop alebo budeme ponúkať výrobok alebo službu cez veľké reťazce. Jedným zo spôsobov je napríklad aj predaj cez katalógy, pomocou obchodných zástupcov.

ph

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Marketing

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X