Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, na rozdiel od Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), napriek viacerým výhradám k nepriaznivým dopadom zmien v mýtnom systéme v súčasnosti neuvažuje o štrajku.
Platenie mýta na krajských cestách ohrozí regionálnu dopravu
O svojom ďalšom postupe rozhodne vedenie združenia ČESMAD Slovakia po stretnutí svojich regionálnych výborov a prezídia a následnom rokovaní s ministerstvom dopravy. „Vzhľadom k pokračujúcemu rokovaniu s ministerstvom, na ktoré pripravujeme podklady a monitorujeme situáciu, nepovažujeme momentálne za potrebné hroziť štrajkom,“ informoval agentúru SITA generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich.
Prezídium ČESMAD-u nedávno kritizovalo neúmerné zvýšenie mýtnych poplatkov najmä pre spoplatnenie prejazdov cez intravilány obcí a miest v celkovej dĺžke 980 kilometrov. Svoj nesúhlas so spoplatnením všetkých ciest v intravilánoch a s prípadným zavedením mýta na cestách II. a III. triedy, na ktorých pokračuje monitoring pohybu nákladných vozidiel, dalo najavo aj ministerstvu dopravy. Platenie mýta na krajských cestách by podľa združenia cestných dopravcov ohrozilo regionálnu dopravu.
„Pri rokovaniach s ministerstvom pred zavedením nových mýtnych podmienok sme hovorili o spoplatnení intravilánov, obchvatov veľkých miest v rámci diaľnic a rýchlostných komunikácií a o tomto budeme s ministerstvom rokovať v čo najkratšom čase,“ uviedol Reich. ČESMAD akceptoval sadzby mýta a zároveň k tomu nastavený zľavový systém, ako aj rozšírenie spoplatnenia ciest I. triedy v dĺžke 225 kilometrov. „V sadzbách sme jednoznačne podporovali zľavy pre ekologické vozidlá, čo sa aj odzrkadlilo v sadzbách pre vozidlá kategórie EURO V a vyššie. Jednoznačne potvrdzujeme, že nebol súhlas na spoplatnenie intravilánov v už spomínanej dĺžke 980 kilometrov,“ uzavrel Reich. Všetky tri regionálne výbory ČESMAD-u budú vo štvrtok rokovať vo Zvolene o dopadoch zmien v mýtnom systéme na autodopravcov.
Autodopravcovia z UNAS-u chcú ísť do veľkého štrajku po skončení zimnej olympiády v ruskom Soči. Zdôvodnili to tým, že zmeny v mýte výrazne zasiahli najmä malých živnostníkov a mýto je od začiatku tohto roka pre nich o 20 % drahšie, čo je pre mnohých z nich likvidačné. Podľa predsedu únie autodopravcov Milana Laurinca rokovanie na ministerstve dopravy v závere minulého týždňa neprinieslo očakávané výsledky. UNAS má celkovo sedemnásť požiadaviek, ktoré sa týkajú najmä fungovania mýtneho systému. Napríklad, žiada zrušiť platenie mýta v intravilánoch miest a obcí a rozsah spoplatnených ciest, znížiť sadzby mýta formou zliav či neúmerne vysoké pokuty, ktoré začali platiť od januára.