Cestovné v autobusoch podľa Moravčíka stúpne
Odchod časti cestujúcich z autobusov do vlakov prehĺbi straty autobusových dopravcov.
Vláda vraj zvýhodní regióny, ktoré majú železničnú trať
Ľudí čaká drahšie cestovanie v autobusoch. To je odvrátená strana vládneho zámeru, poskytnúť niektorým skupinám cestovanie vo vlakoch zadarmo, upozorňuje podpredseda KDH Miloš Moravčík. „Odchod časti cestujúcich z autobusov do vlakov totiž prehĺbi straty autobusových dopravcov a oni budú nútení navrhnúť zvýšenie cien prepravy. Dôkazom, že to takto funguje, je Prešovský kraj. Tam od začiatku roka zdvihli cestovné v priemere o sedem percent, pričom k hlavným dôvodom patril práve pokles počtu cestujúcich,“ argumentuje Moravčík.
Populistickým opatrením tak podľa neho vláda ublíži tým, ktorí sú už teraz znevýhodnení, lebo nemajú železnicu a sú odkázaní na cestovanie autobusmi. „Pre snahu zvýšiť svoju popularitu sa Robert Fico chystá rozdeliť ľudí na dve kategórie. Tých, ktorí majú vlak a tých, ktorí nemajú vlak. Prvým cestovné zníži a druhým ho zdraží. Pritom tí, ktorí nemajú vlak, môžu byť aj sociálne slabší a budú nútení sa skladať na cestovné sociálne silnejším. Toto nemá nič spoločné so sociálnou politikou, je to skôr vytĺkanie politického kapitálu na úkor ľudí,“ konštatuje podpredseda kresťanských demokratov.
Vláda svojim nesystémovým postupom podľa jeho slov zároveň zvýši regionálne rozdiely. Zvýhodní regióny, ktoré majú železničnú trať a znevýhodní ostatné. Pocítia to podľa Moravčíka na vlastnej koži aj ľudia, ktorí dochádzajú do práce. Napríklad na Orave tým, ktorí dochádzajú za prácou do Dolného Kubína zo smeru od Trstenej, cestovné zlacnie. Majú totiž možnosť chodiť vlakom a vláda im sľubuje zvýšenie zľavy na cestovné. „Naopak tým, ktorí dochádzajú do Kubína za prácou zo smeru od Námestova, cestovné zdražie, lebo nemajú vlakovú dopravu a musia chodiť autobusmi. Rovnako zle dopadnú aj tí, ktorí dochádzajú za prácou z priľahlých dediniek z opačného smeru,“ vysvetľuje podpredseda KDH.
Ak by bolo KDH vo vláde, tak by podľa neho presadzovalo komplexné a systémové riešenie. „Pomôcť s cenou cestovného treba tým, ktorí to potrebujú a bez ohľadu na to, či cestujú vlakom alebo autobusom. Smeru, žiaľ, zjavne nejde o ľudí, ale len o seba a svoje preferencie. A preto neváhajú navrhovať niečo, čo síce jedným pomôže, ale iným ublíži,“ uzatvára Moravčík.