
- Podnikam.sk
- Články
- Účtovníctvo
- Registračné pokladne
- Elektronické registračné pokladnice – systém e-kasa od 1.7.2019
Elektronické registračné pokladnice – systém e-kasa od 1.7.2019

S účinnosťou od 01.07.2019 sa zavádza plošná povinnosť používania elektronickej registračnej pokladne pre všetkých podnikateľov. Túto povinnosť upravuje zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o elektronickej registračnej pokladnici“). Zákon o elektronickej registračnej pokladnici s účinnosťou od 01.01.2019 zavádza v ustanovení § 2 pojem „pokladnica e-kasa klient“ ako systém evidencie pokladničných dokladov. Pod tzv. e-kasu môžeme zaradiť jednak on-line registračnú pokladnicu, ako aj virtuálnu registračnú pokladnicu. Podstatou systému e-kasa je prepojenie registračných pokladníc a virtuálnych pokladníc na databázu finančnej správy. Každý podnikateľ bude mať k dispozícii on-line tzv. e-kasa zónu na webovom sídle finančnej správy, kde budú evidované informácie o prijatých tržbách. Zákon o elektronickej registračnej pokladnici stanovuje v ustanovení § 3 povinnosti podnikateľa pri evidencii tržby. Viac sa dočítate v článku spracovanom advokátskou kanceláriou A|K|M|V (www.akmv.sk).
Úhradu musíte zaevidovať bezodkladne
Základnou povinnosťou podnikateľa je evidovať príjem bez zbytočného odkladu po jeho prijatí. Ak ide o podnikateľa, ktorý je v likvidácii alebo na ktorého bol vyhlásený konkurz a nepokračuje v prevádzkovaní podniku, táto povinnosť sa na neho nevzťahuje. Ak podnikateľ nemôže z dôvodu prekročenia hraničnej doby odozvy, ktorá je stanovená na dve sekundy zaregistrovať tržbu v online systéme kasy, musí následne uložiť dátovú správu v on-line registračnej pokladnici. Hraničná doba odozvy je časový úsek, ktorého začiatok je vymedzený prvým pokusom o odoslanie dátovej správy. Počas tohto časového úseku podnikateľ čaká na pridelenie unikátneho identifikátora, ktorý generuje systém e-kasa. Následne je podnikateľ povinný zaslať uloženú dátovú správu do systému e-kasa v časovom limite 48 hodín od prvého pokusu o jej zaslanie. V prípade technickej poruchy finančného riaditeľstva lehota počas trvania poruchy spočíva.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- V ktorých prípadoch sa e-kasa nevyžaduje?
- Pridelenie kódu od daňového úradu
- Ktoré údaje treba nahrať do online registračnej pokladne
- Požiadavky e-kasa
V ktorých prípadoch sa e-kasa nevyžaduje?
Zákon o elektronickej registračnej pokladnici obsahuje v ustanovení § 3 ods. 2 výpočet prípadov, na ktoré sa povinnosť evidovať príjem nevzťahuje napr. predaj tovaru na dobierku, predaj tovaru vyrobeného v rámci praktického vyučovania, služby poskytované ZŤP osobou, služby poskytované vo vysokohorských zariadeniach atď. Tieto subjekty sú povinné na predajnom mieste uverejniť oznámenie, že nie sú podľa zákona povinní používať či už elektronickú registračnú pokladnicu alebo pokladnicu e-kasa klient.
Ďalšou povinnosťou podnikateľa je používať pokladnicu e-kasa alebo elektronickú registračnú pokladnicu na všetkých predajných miestach.
Podnikateľ, ktorý používa e-kasu, je povinný evidovať doklady, ktoré sú označené slovami „neplatný doklad“, t.j. doklady, ktoré boli vytlačené v rámci skúšobnej prevádzky, zaškoľovania fyzickej osoby a podobne.
Pridelenie kódu od daňového úradu
V ustanovení § 4a Zákona o elektronickej registračnej pokladnici stanovuje požiadavky na pokladnicu e-kasa, a to jednak požiadavky na virtuálnu registračnú pokladnicu, ale aj na on-line registračnú pokladnicu. Virtuálna registračná pokladnica musí mať od daňového úradu pridelený kód podľa ustanovenia § 7a Zákona o elektronickej registračnej pokladnici, o ktorý môže podnikateľ požiadať ktorýkoľvek daňový úrad. Žiadosť sa podáva elektronickým formulárom na to príslušným, ktorý je zverejnený na stránke finančného riaditeľstva. V prípade, ak je na jednom mieste viac ako jedna pokladnica e-kasa, pridelí sa kód každej z týchto pokladníc. Následne finančné riaditeľstvo sprístupní podnikateľovi spolu s kódom aj autentifikačné údaje on-line registračnej pokladnice s identifikačnými údajmi podnikateľa a doručí mu prihlasovacie údaje.
Ktoré údaje treba nahrať do online registračnej pokladne
Pred prvým použitím je podnikateľ povinný nahrať do online registračnej pokladne údaje v nasledovnom rozsahu ak ide o fyzickú osobu:
- obchodné meno,
- miesto podnikania,
- predajné miesto,
- identifikačné číslo organizácie,
- daňové identifikačné číslo,
- identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty,
- pred prvým použitím je podnikateľ povinný nahrať do online registračnej pokladne údaje v nasledovnom rozsahu ak ide o právnickú osobu:
- obchodné meno,
- sídlo podnikateľa,
- predajné miesto,
- identifikačné číslo,
- daňové identifikačné číslo,
- identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty, ak je platiteľom DPH
Všetky zmeny vo vyššie uvedených údajoch je podnikateľ povinný nahlásiť v lehote 30 dní ktorémukoľvek daňovému úradu.
Po zaevidovaní tržby v elektronickej registračnej pokladnici alebo v pokladnici e-kasa musí podnikateľ odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad. Pokladničný doklad je možné zaslať alebo sprístupniť aj v elektronickej podobe, iba ak s tým kupujúci súhlasí a požiada o to ešte pred vytlačením dokladu.
V prípade on-line registračnej pokladnice sa taktiež vyžaduje splnenie podmienok podľa ustanovenia § 7a Zákon o elektronickej registračnej pokladnici rovnako ako v prípade virtuálnej pokladnice a taktiež aj splnenie podmienok podľa ustanovenia § 4a ods. 2 Zákon o elektronickej registračnej pokladnici. On-line registračná pokladnica musí obsahovať pokladničný program a chránené dátové úložisko, na ktoré bolo vydané rozhodnutie o certifikácii.
Požiadavky e-kasa
Požiadavky na pokladnicu e-kasa sú nasledovné:
- zobrazenie unikátneho identifikátora dokladu na pokladničnom doklade,
- zobrazenie čitateľného QR kódu,
- zobrazenie všetkých znakov slovenskej abecedy a interpunkčných znamienok,
- iné požiadavky stanovené v ustanovení § 4a ods. 2 Zákona o elektronickej registračnej pokladnici.
Ukončenie prevádzky elektronickej registračnej pokladnice je podnikateľ povinný oznámiť v lehote 3 pracovných dní nasledujúcich po skončení prevádzky daňovému úradu.