Euro ako spoločnú menu podporuje väčšina Slovákov
Slováci sú oveľa viac spätí so svojím mestom (92 %) alebo štátom (95 %) ako s Európskou úniou. S EÚ sa cíti byť spätých 46 percent Slovákov. Vyplýva to z prieskumu Eurobarometer, ktorý skúmal postoje Slovákov k občianstvu EÚ, využívaniu médií, euru či energetickej únii. O výsledkoch prieskumu agentúru SITA informovala Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Občanmi EÚ sa cítia byť skôr mladí ľudia, vysokoškolsky vzdelaní a ľudia pravicovo orientovaní. Svoje práva občana EÚ pozná len o niečo viac ako polovica (52 %) Slovákov, takmer tri štvrtiny (71 %) by o týchto právach chceli vedieť viac. Za najpozitívnejší výsledok Európskej únie považujú Slováci voľný pohyb osôb, tovarov a služieb v rámci únie (75 %). Za ďalšie dôležité úspechy EÚ považujú obyvatelia Slovenska euro (49 %) a mier medzi členskými štátmi.
Vedúci Zastúpenia EK na Slovensku Dušan Chrenek uviedol, že „dôvody poklesu pocitu spätosti s Európskou úniou súvisia aj so spôsobom, akým politici v uplynulom období komunikovali utečeneckú krízu a jej dopady na Slovensko. Ľudia citlivo vnímajú vyjadrenia politických lídrov, ktorí na jednej strane proklamujú proeurópsky postoj a zároveň sa negatívne vymedzujú voči Európskej únii a jej inštitúciám“. Ako dodal, teší ho, že prevažná väčšina Slovákov sa cíti byť európskymi občanmi, cenia si úspechy európskej integrácie a majú záujem dozvedieť sa viac o únii.
Prieskum skúmal aj faktory, ktoré Európanov spájajú. Podľa Slovákov najsilnejšími faktormi, ktoré vytvárajú pocit komunity medzi občanmi EÚ, sú geografická poloha (45 %), história (30 %) a kultúra (26 %). Na európskej úrovni je poradie rozdielne – na prvom mieste je kultúra (28 %), potom nasleduje história (24 %) a na treťom mieste je prekvapujúco šport (22 %).
Ekonomickú situáciu, ako na Slovensku, tak aj v rámci celej EÚ, vnímajú obyvatelia Slovenska pozitívnejšie ako v minulosti. Stav slovenskej ekonomiky považuje za dobrý necelá tretina (30 %) ľudí. Až dve tretiny (66 %) Slovákov majú opačný názor a situáciu v slovenskej ekonomike hodnotia negatívne. Euro ako spoločnú menu stále podporuje väčšina ľudí (78 %). Sú to predovšetkým študenti, ľudia vysokoškolsky vzdelaní, manažéri a tiež ľudia vo veku 25 – 39 rokov. Naopak, najmenej euro podporujú nezamestnaní (58 %). Spoločnú energetickú politiku EÚ, ktorá je pod taktovkou slovenského podpredsedu Európskej komisie Maroša Šefčoviča, dnes podporuje 70 percent Slovákov, hlavne mladších ľudí, študentov a manažérov. Jej hlavnou prioritou by mala byť garancia rozumných cien za energie (41 %). Podľa opýtaných by medzi priority energetickej únie mala patriť ochrana životného prostredia (30 %) a rozvíjanie energie z obnoviteľných zdrojov (28 %).
Pokiaľ ide o využívanie médií, na Slovensku je najvyužívanejším médiom televízia, ktorú denne sleduje 80 percent ľudí. Nasleduje rádio (55 %) a internet (53 %). Tlač denne číta necelá pätina (19 %) Slovákov. Iba necelá polovica (46 %) opýtaných si myslí, že je cez naše médiá o záležitostiach EÚ dobre informovaná, hlavným zdrojom informácií je televízia (60 %), po nej nasleduje internet (22 %). Za modernú metódu získavania informácií o politických záležitostiach EÚ považuje väčšina Slovákov (60 %) sociálne siete, ktoré slúžia ako dobrý spôsob na vyjadrenie politických názorov (55 %), ale tiež spôsob, ako u ľudí vyvolať záujem o politické záležitosti (57 %).
Prieskum sa robili v novembri minulého roku v 28 krajinách EÚ a v piatich kandidátskych krajinách na vzorke 27 681 respondentov, z toho 1 027 opýtaných bolo zo Slovenska. Na Slovensku uskutočnila zber dát agentúra TNS Slovakia.