Newsletter nie je synonymom pre SPAM, teda nevyžiadanú poštu. Veľa zákazníkov ho naopak uvíta.
Ak podnikáte vo veľkom, či vlastníte len malú firmu a radi by ste svojich zákazníkov informovali o svojich produktoch a službách, skúste siahnuť po newslettroch, teda reklamných emailoch.
Ako vytvoriť a odoslať newsletter
Pri tvorbe a zasielaní newslettra je potrebné dodržať niekoľko jednoduchých zásad:
- reklamné emaily posielať len s predchádzajúcim súhlasom prijímateľov
- vždy dať prijímateľom možnosť jednoducho sa z prijímania newslettrov odhlásiť
- ponúkať im len relevantné informácie
- zbytočne ich nezahlcovať veľkým množstvom elektronickej pošty
- používať na odosielanie riešenie, ktoré vašu hromadnú poštu úspešne doručí do schránky prijímateľa, aby vaše newslettre neskončia v zložke SPAM
Výhody email marketingu
Email je najrozšírenejším komunikačným kanálom vo všetkých vekových kategóriách. Bez emailu si pracovný deň ani nevieme predstaviť. Pre väčšinu pracujúcich ľudí je kontrola emailu prvou činnosťou po príchode do práce. Newsletter tak má svoje miesto nielen v oblasti konečných spotrebiteľov, ale aj v B2B sfére. Taktiež jeho význam narastá
vďaka nástupu smartfónov a tabletov, kde si práve pracujúci ľudia kontrolujú emailovú korešpondenciu niekoľkokrát denne.
V porovnaní s ostatnými komunikačnými kanálmi, ako napríklad televíziou, rádiom, tlačou, či online reklamou sú náklady na email marketing nízke. Spájajú sa len s prácou potrebnou na navrhnutie emailovej šablóny a nákupom a používaním nástroja na odosielanie hromadných mailov.
- Relevantné cieľové publikum
Email marketing je veľmi silnou zbraňou, no iba málo ľudí ho používa správne. Ako sme už načrtli v úvode tohto článku, newslettre od SPAMu odlišuje jedna základná vlastnosť – zatiaľ čo SPAM predstavuje pre prijímateľa neželanú a nevyžiadanú poštu, pri newslettroch by mal zákazník sám prejaviť záujem o jej prijímanie.
Zákazník/potenciálny zákazník by sa mal prihlásiť k odoberaniu newslettra, teda ako prvý iniciuje záujem o prijímanie reklamných správ. Reklama je vyžiadaná a založená na želaní zákazníka. Preto má väčší efekt.
Podľa dlhodobých prieskumov organizácie zameranej na problematiku priameho marketingu – Direct Marketing Assosiation má email marketing z nástrojov priameho marketingu z pohľadu investovaných prostriedkov najväčšiu návratnosť. Predovšetkým pre e-shopy je email jeden z najlepších online sales kanálov.
K zberu emailových adries pristupujte aktívne
Podľa expertov na oblasť email marketingu zo spoločnosti GraphicMail je potrebné, aby ste emailové adresy vašich zákazníkov a priaznivcov získavali aktívne, pravidelne a dlhodobo. Využívaním kupovaných databáz totiž nedosiahnete želaný výsledok. Najefektívnejšími spôsobmi ako si vybudovať relevantnú emailovú databázu sú:
- registrácia počas nákupu na webstránke
- registrácia na webstránke pri poskytnutí protihodnoty, napr. online katalógy, kupóny, odborné e-booky, kreatívne infografiky, príručky, prieskumy, webináre
- získavanie kontaktov na offline akciách – veľtrhoch, konferenciách a pod.
- priamo na mieste predaja, osobný kontakt
- súťaže
Nástroje na tvorbu a odosielanie newsletterov
Na internete existuje veľké množstvo online bezplatných služieb, slúžiacich na email marketing. Funkcie takýchto systémov slúžia napríklad na vytvorenie a úpravu emailov, vytvorenie a správu mailing listov – zoznamov emailových adries, poskytujú štatistiky, identifikujú neplatné emailové adresy, alebo tie, ktoré sa odhlásili z prijímania emailov.
Môžete si pomocou nich aj vytvoriť formulár na zber emailových adries.Výhodou týchto systémov ej, že odosielanie prebieha prostredníctvom infraštruktúry danej služby, vďaka čomu sú vaše emaily odoslané rýchlo a s vysokou doručitelnosťou, tzn.: neskončia v spame.
TIPY:
Tieto služby sú prístupné online. Po registrácii na webovej stránke služby máte prístup ku kontu, z ktorého vaše kampane spravujete. Prístup k službe máte teda z akéhokoľvek počítača.
Niektoré tieto marketingové nástroje poskytujú zaregistrovaným používateľom bezplatné verzie, v rámci ktorých môžu mesačne odoslať niekoľko sto alebo tisíc newslettrov bezplatne. Bezplatné verzie takto podporujú predovšetkým malých a stredných podnikateľov. Samozrejme v ponuke sú aj platené verzie, no základná zostava pravdepodobne postačí každému priemernému používateľovi.
Bezplatný variant limituje počet emailov
Tvorbu si môžeme vysvetliť na bezplatnej webovej aplikácii
MailChimp. Ten bol vytvorený predovšetkým pre menších podnikateľov s obmedzenými zdrojmi a skúsenosťami s tvorbou newsletterov. V bezplatnej verzii s ním viete obslúžiť dve tisícky ľudí, ktorým môžete za jeden mesiac odoslať spolu 12 tisíc emailov.
Samozrejme ponúka aj platené verzie, no v základnej zostave pravdepodobne postačí každému priemernému používateľovi.
Po krátkej registrácii na stránke MailChimp vám samotné webové rozhranie ponúka tri hlavné možnosti – vytvorenie zoznamu odoberateľov, vytvorenie prihlasovacieho formuláru a odoslanie kampane.
1. Zoznam odberateľov
Ten je jednoducho povedané, databázou e-mailových adries ľudí, ktorým budete newslettre odosielať. Kontakty môžeme pridať manuálne, či importovať z veľkého množstva zdrojov – od tabuľky v exceli až po kontakty vo vašom Gmail konte.
E-mailové adresy môžete ešte roztriediť do viacerých skupín, napríklad na potenciálnych, súčasných, či stálych zákazníkov. Prostredníctvom tejto časti aplikácie nastavíte aj názov vašej firmy, či adresu odosielateľa (aplikácia newslettere odosiela prostredníctvom vlastných serverov, no používateľovi sa ako adresa odosielateľa zobrazí Vami zadaný email).
2. Vytvorenie prihlasovacieho formulára
Prihlasovací formulár je vlastne malá, no veľmi významná funkcia, ktorú si môžete pridať napríklad na vašu webstránku. Pomocou nej sa totiž môžu zákazníci prihlásiť na odber newslettrov. Štandardne obsahuje základné údaje, ako e-mailovú adresu, meno a priezvisko. Tieto kontakty sa Vám automaticky pridajú do zoznamu odberateľov.
3. Odoslanie kampane
Ak máte vytvorenú databázu kontaktov, môžete sa pustiť do vytvárania Vášho prvého newslettra. Prvým krokom je výber zoznamu ľudí, ktorým chceme emaily odoslať (v prípade, že máte zákazníkov rozdelených do viacerých skupín).
Ľahšou úlohou je pohrať sa s nastaveniami – od úplne základných až po pokročilé možnosti, ako napríklad sledovanie štatistík cez službu Google Analytics. Systém vás plynule prevedie až k práci so samotným obsahom newslettera.
Tieto služby zväčša ponúkajú aj veľké množstvo graficky prepracovaných šablón, ktoré môžete použiť. Ďalšou možnosťou je dať si šablónu vyrobiť na mieru a potom len importovať do systému.
Kedy posielať newsletter
Ak už máte pripravený newsletter s dobrým dizajnom a relevantným obsahom, dajte si záležať aj na tom, kedy ho odošlete. Podľa odborníkov z firmy GraphicMail, majú najväčšiu šancu na úspech newslettre, ktoré pošlete medzi 8:00 – 10:00 hodinou ráno, alebo tiež v popoludňajších (15:00 -16:00) až podvečerných hodinách (po 19:00).
Alternatívne možnosti
Ak by vám práca so spomenutou aplikáciou nevyhovovala, prípadne by ste si ju chceli porovnať s inými bezplatnými systémami, podobné možnosti ponúkajú napríklad aj
Campayn,
Email It!, či
Campaign Monitor. Zoznam, porovnanie a hodnotenie rôznych takýchto služieb nájdete na nalsedovných adresách:
Na Slovensku tiež pôsobí viacero poskytovateľov email marketingových služieb, jednou z alternatív je napríklad GraphicMail. Táto služba v svojej bezplatnej verzii umožňuje odoslať mesačne 250 newslettrov.