- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť s.r.o.
- Čo všetko by mali obsahovať obchodné podmienky pre e-shop v roku 2023?
Čo všetko by mali obsahovať obchodné podmienky pre e-shop v roku 2023?

Online podnikanie sa tešilo priazni mnohých podnikateľov a návštevníkov internetových obchodov už počas niekoľkých uplynulých rokov. Súčasná situácia však láka ešte väčší počet záujemcov, ktorí chcú predávať svoje výrobky a poskytovať služby prostredníctvom internetových obchodov.
Založenie e-shopu nie je zložité, podnikatelia by si však mali pritom mali dať pozor na viaceré zákonom predpísané povinnosti, ktoré je pritom potrebné splniť. Jednou z nich je aj príprava obchodných podmienok, ktorých základným cieľom je informovať zákazníkov o rôznych aspektoch spojených s online nakupovaním v e-shope.
V nasledujúcom článku si priblížime niekoľko dôležitých tipov a rád, ktoré umožnia podnikateľom lepšie sa zorientovať v tom, na čo by si mali dať pozor pri príprave kvalitných obchodných podmienok tak, aby boli vypracované v súlade so zákonom.
Čo vyžaduje zákon?
Zákon ukladá podnikateľom splnenie viacerých základných informačných povinností, ktoré sú povinní vložiť do textu pripravovaných obchodných podmienok. Ak prevádzkovateľ e-shopu ponúka na predaj tovar alebo poskytuje služby, musí si vždy k určitému okamihu splniť voči zákazníkovi rôzne informačné povinnosti, ktoré mu ukladá zákon.
Ako predajca tovaru alebo služieb prostredníctvom e-shopu uzatvára podnikateľ so zákazníkom tzv. zmluvu uzatvorenú na diaľku. Definíciu tejto zmluvy obsahuje zákon č. 102/2014 o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkovaných priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako „zákon o ochrane spotrebiteľa“).
„Zákon o ochrane spotrebiteľa v § 2 definuje, že za zmluvu uzavretú na diaľku sa považuje:
„Zmluva medzi predávajúcim a spotrebiteľom dohodnutá a uzavretá prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa, a to najmä využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu.“
Vytvorenie objednávky v e-shope je v zmysle zákona považované za návrh na uzatvorenie vyššie uvedenej zmluvy medzi príslušnými zmluvnými stranami. Prevádzkovateľ e-shopu je tak povinný poskytnúť kupujúcemu ešte pred odoslaním objednávky niektoré zákonom predpísané informácie. Samotné odoslanie objednávky sa následne považuje už za uzatvorenie zmluvy. Základným cieľom tejto právnej úpravy je poskytnúť kupujúcemu prehľad o zásadných informáciách súvisiacich s nakupovaným tovarom alebo službou a ďalšími podmienkami. Je to tak napríklad preto, že poskytnuté informácie môžu v konečnom dôsledku zmeniť rozhodnutie kupujúceho pokračovať v nakupovaní v danom online obchode.
Informácie, ktoré by nemali chýbať v žiadnych obchodných podmienkach
Každá podnikateľská činnosť vrátane predaja cez e-shop má svoje špecifiká, a to aj v prípade, keď sa jedna o predaj rovnakého tovaru alebo služby. Odporúčame preto podnikateľom, aby pripravovali svoje obchodné podmienky vždy s ohľadom na príslušnú podnikateľskú činnosť a jej špecifiká.
Nemalo by sa to robiť systémom „copy & paste“, pretože v takomto prípade sa môže ľahko stať, že pôvodný zdroj nemá komplexne vypracované informácie alebo sú špecifiká jeho tovaru či služby odlišné. Takto vyhotovené obchodné podmienky potom nemusia obsahovať všetky zákonom požadované údaje.
Nasledujúce informácie určite nesmú chýbať v žiadnom návrhu obchodných podmienok a prevádzkovateľ e-shopu je povinný poskytnúť spotrebiteľovi tieto informácie ešte pred uzavretím zmluvy na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov:
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.

Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Vo svojej praxi sa od roku 2001 venuje marketingovej komunikácii a copywritingu, ku ktorým sa po ukončení štúdia pridali aj konzultačné služby v oblasti korporátneho práva.