Každá oblasť podnikania sa vyznačuje svojimi špecifikami. Avšak v prípadoch, kedy sa určitý subjekt rozhodne ponúkať svoje tovary alebo služby cez internet, vstupujú do hry určité osobitné aspekty, ktoré sú spojené práve s podnikaním v prostredí internetu.
Identifikácia týchto aspektov a správne pochopenie ich dôsledkov pritom môže byť významná nielen v súvislosti s otázkou úspechu či neúspechu daného podnikateľského zámeru, ale aj v záujme vyhnutia sa rizikám v podobe rôznych sankcií zo strany orgánov dozoru, či žalôb konkurentov alebo zákazníkov.
Pozor treba dať na obchodné podmienky aj autorské práva
Právna úprava podnikania v prostredí internetu nie je obsiahnutá v žiadnom ucelenom právnom predpise. Naopak, priamo či nepriamo vyplýva z viacerých právnych predpisov z rôznych oblastí a je „dotváraná“ nielen aplikačnou praxou, ale i rozhodovacou činnosťou súdov a iných orgánov verejnej moci. Zásadnú úlohu tu zohrávajú aj obchodné zvyklosti, a to najmä tam, kde sa riešia medzinárodné vzťahy (ktoré sú pre prostredie internetu typické).
Každý podnikateľský subjekt rieši spravidla ako prvé otázky, v akej oblasti a pod akým názvom vlastne bude podnikať. Pri výbere obchodného mena treba predovšetkým odlišovať, či sa bude jednať o fyzickú osobu – podnikateľa (napr. živnostník) alebo o právnickú osobu (predovšetkým obchodnú spoločnosť).
Kým v prípade fyzickej osoby je jej obchodným menom meno a priezvisko tejto osoby, pričom môže obsahovať dodatok odlišujúci osobu podnikateľa alebo druh podnikania, v prípade právnických osôb to bude prakticky akýkoľvek názov (za predpokladu, že takéto obchodné meno nie je zameniteľné s obchodným menom iného podnikateľa, nevzbudzuje klamlivú predstavu o podnikateľovi alebo o predmete podnikania a spĺňa ďalšie predpoklady pre tvorbu obchodného mena), spolu s dodatkom označujúcim jej právnu formu.
Správny postup pri tvorbe obchodného mena môže byť dôležitý najmä z dôvodu, že pokiaľ dôjde k neoprávnenému použitiu obchodného mena, subjektu dotknutému alebo ohrozenému takýmto konaním vzniká voči „škodcovi“ viacero nárokov, vrátane nároku na zdržanie sa takéhoto konania a odstránenia závadného stavu (napr. zničenie neoprávnene vyhotovených tovarov porušujúcich právo k obchodnému menu), nároku na vydanie bezdôvodného obohatenia a na primerané zadosťučinenie (ktoré sa za určitých okolností môže poskytnúť aj v peniazoch) či nároku na náhradu škody.
Nekalou súťažou je aj klamlivá reklama
V súvislosti s predmetom činnosti podnikateľa bude platiť, že na vykonávanie tejto činnosti by vždy mal mať príslušné oprávnenie, či už v podobe živnostenského oprávnenia alebo oprávnenia podľa osobitných predpisov. Pri samotnom výkone danej činnosti by sa mal podnikateľ následne vyvarovať takého konania, ktorým by neprimeraným spôsobom mohol zasiahnuť do podnikateľskej činnosti iného subjektu – takýmto konaním sa samozrejme nemyslí konkurencia typická pre trhové prostredie, ale najmä nekalosúťažné konanie.
Nekalou súťažou sa rozumie konanie v hospodárskej súťaži, ktoré je v rozpore s dobrými mravmi súťaže a je spôsobilé privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom; nekalá súťaž je zakázaná. Vyššie uvedené vymedzenie samozrejme môže zahŕňať nespočetné množstvo rôznych konaní, pričom každé z takýchto konaní bude potrebné posudzovať individuálne.
Zákonodarca pre uľahčenie výslovne upravil najčastejšie sa vyskytujúce prípady nekalej súťaže ako osobitné skutkové podstaty – patrí medzi ne napríklad klamlivá reklama, vyvolávanie nebezpečenstva zámeny či parazitovanie na povesti podniku, výrobkov alebo služieb iného súťažiteľa. Pokiaľ by sa podnikateľ nekalej súťaže dopustil, vzniknú osobám, ktorých práva boli nekalou súťažou porušené alebo ohrozené, obdobné nároky ako v prípade nárokov v súvislosti s neoprávneným použitím obchodného mena.
Pozor pri výbere domény
Vyššie uvedené aspekty tvorby obchodného mena a nekalej súťaže budú mať význam aj v súvislosti s výberom domény, prostredníctvom ktorej zamýšľa podnikateľ vykonávať svoju činnosť na internete. Netreba zabúdať, že i doména je predmetom právnych vzťahov, pričom porušenie práv k doméne môže mať rovnaké dôsledky ako nekalá súťaž alebo neoprávnené použitie obchodného mena. V neposlednom rade môže byť určité označenie chránené ako ochranná známka, ktorej majiteľovi náleží výlučné právo na jej použitie v spojení s tovarmi alebo so službami, pre ktoré je zapísaná. Pri príprave na podnikanie je samozrejme potrebné zvážiť aj mimoprávne otázky, najmä či zvolené obchodné meno (a doména) sú v súlade s princípmi internetového marketingu.
V ďalšej časti sa dozviete o legislatívnych úpravách, týkajúcich sa internetového marketingu.
Zdroj: Podnikam.SK