- Podnikam.sk
- Články
- Inšpirácia
- Obľúbenosť by vám mohla pomôcť s úspechom v práci, nie však tak, ako si myslíte
Obľúbenosť by vám mohla pomôcť s úspechom v práci, nie však tak, ako si myslíte
Túžite po tom, byť obľúbený v práci? Viete, že sa obľúbenosť často spája s falošnými úsmevmi, podlizovaním sa šéfovi a s hraním machiavelistickej kancelárskej politiky? Takéto taktiky síce môžu zlepšiť váš status, odrazia sa však na vašej sympatickosti.
To je to posledné, čo potrebujete, keď chcete dosiahnuť dlhodobý úspech, tvrdí psychológ Mitch Prinstein zo Severokarolínskej univerzity. Svoju popularitu v práci by ste, samozrejme, mali zvyšovať, ale pomocou dokazovania toho, že ste tímový hráč, nie neopatrný manipulátor.
Prinstein rozlišuje medzi dvomi druhmi popularity – sociálnymi preferenciami (sympatie) a sociálnou povesťou (status). Pokiaľ chcete dosiahnuť úspech, mali by ste zapracovať na prvom druhu popularity.
„Obľúbenosť je jednou z najcennejších komodít nielen v obchodnom svete, ale aj vo všetkých spoločenských vzťahoch,“ tvrdí Prinstein. Podľa výskumu, na ktorý Prinstein poukazuje vo svojej knihe Popular, „najsympatickejší ľudia sú tí, ktorí spolupracujú s ostatnými, sú užitoční, sú zdieľni a dodržiavajú pravidlá.“
Podľa Prinsteina to neznamená, že by sme sa mali snažiť byť poddajní alebo sa deliť o svoje vlastné pocity a presvedčenia, aby sme získali niečí súhlas. Treba vynaložiť úsilie snažiť sa robiť veci, ktoré sú prospešné pre druhých a ukázať ľuďom, že s nimi chceme komunikovať.