Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Podnikatelia zabijú papierovaním pätinu času

Office fight concept with female worker
Fotobanka Pixmac
18. decembra 2012 Zdroj Podnikateľská aliancia Slovenska, www.alianciaPAS.sk Tlačiť

Podnikateľ strávi nad papiermi, ktoré od neho vyžaduje štát, v priemere približne pätinu svojho pracovného času.

 
Vyplýva to z prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska, ktorý sa týkal administratívneho zaťaženia podnikania.
 

Skoro polovica papierovačiek je zbytočných

Z množstva administratívnych povinností uložených štátom je pritom podľa respondentov až 42% zbytočných. Najviac kritizovanou bola agenda štatistického úradu. Podnikatelia sa sťažovali na množstvo požadovaných výkazov, prílišnú podrobnosť niektorých výkazov, vysokú frekvenciu zasielania údajov a na neprepojenosť databáz štatistického úradu s inými inštitúciami, kam sú podnikatelia povinní zasielať rovnaké údaje, ako napr. poisťovne, či daňové a colné úrady. 
 
 

Štát chce papiere, ktoré má

Informačná neprepojenosť úradov je vo všeobecnosti druhým najčastejšie spomínaným problémom. Podnikatelia nerozumejú tomu, prečo od nich štát v úradných konaniach požaduje papierový výpis z obchodného registra, daňového úradu alebo sociálnej poisťovne, keď týmito údajmi štát priamo disponuje a aj bez veľkých investícií by ich pri využití informačných technológií vedel jednoducho získať.
 
Graf 1: Koľko percent pracovného času musí podnikateľ venovať plneniu administratívnych povinností vyžadovaných štátom?
 

Prekážajú aj duplicity

Prekáža tiež nová povinnosť vyžadovať vyjadrenie od správcu dane pri zakladaní alebo prevode obchodnej spoločnosti. Podnikateľ mohol byť od tejto agendy oslobodený, ak by registrové súdy a daňové úrady spolu komunikovali. Zbytočnou duplicitou je nahlasovanie zmeny v zložení orgánov spoločností do obchodného registra a osobitne aj do živnostenského registra, obzvlášť ak živnostenský register uvedené zmeny sleduje a v prípade nesplnenia tejto povinnosti k ohláseniu zmeny dodatočne podnikateľov vyzýva.
 

Papiere chce štát stále častejšie

Na treťom mieste sa umiestnila daňovo-odvodová agenda. Respondenti kritizovali reportovanie prehľadov o zaplatenej dani zo závislej činnosti, kde prekáža zvýšenie frekvencie zasielania zo štvrťročnej na mesačnú a tiež povinnosť zasielať výkaz daňovému úradu v papierovej forme. Mesačnú frekvenciu zasielania výkazov kritizovali respondenti aj v prípade Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní. Podnikateľom prekáža komplikovanosť agendy a nutnosť komunikovať s troma individuálnymi inštitúciami, čo by mohol čiastočne zjednodušiť stále odkladaný projekt UNITAS. 
 
Graf 2: Koľko percent administratívnych povinností, ktoré od podnikateľov vyžaduje štát, je podľa Vás zbytočných?
 
 
 
Viacerí respondenti sa sťažovali na rozsiahle a komplikované povinnosti vyplývajúce zo zákona o registratúre, či prehnané nariadenia týkajúce sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, kde viacerí kritizovali napr. povinnosť školiť vodičov referentských vozidiel o zákone o premávke na pozemných komunikáciách. 
 
 
 Čo ešte nadmerne zaťažuje podnikateľov:
  • Fyzické potvrdzovanie nákladných listov a faktúr pri colnom konaní colným úradom
  • Odhlasovanie/prihlasovanie zamestnanca po zmene poisťovne zo starej/novej zamestnávateľom
  • Nahlasovanie zmien adresy, stavu, priezviska do Sociálnej poisťovne zamestnávateľom
  • Povinnosť mať registračnú pokladnicu, aj keď všetky tržby sa realizujú bezhotovostne cez odberateľské faktúry
  • Nadmerné administrovanie pri žiadaní o príspevok ÚPSVaR na chránené pracovisko
  • Komplikované žiadosti o eurofondy a ešte komplikovanejšie výkazníctvo 
  • Stála zdravotná služba
  • Zabezpečenie pred environmentálnou záťažou pre malé podniky
  • Meranie a evidovanie teploty v chladničkách v predajni 
  • Kolky
 

Odporúčané ebooky

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

20jan8:30Evidencia odpadov a podávanie ohlásení v odpadovom hospodárstve za rok 20208:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika

20jan8:30Zadávanie zákaziek na nadlimitnom elektronickom trhovisku (NET) - Workshop8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Verejné obstarávanie-obstarávateľ

20jan8:30Evidencia odpadov a podávanie ohlásení v odpadovom hospodárstve za rok 20208:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X