- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Online marketing
- Radíme, ako vypracovať kvalitný biznis plán (časť 5): Marketing v odvetví hotelových a stravovacích služieb
Radíme, ako vypracovať kvalitný biznis plán (časť 5): Marketing v odvetví hotelových a stravovacích služieb
V predchádzajúcich príspevkoch nášho seriálu o podnikateľskom pláne sme radili, ako vypracovať jeho úvodné kapitoly biznis plánu. Dnes prinášame rady a informácie o tom, čo uviesť do častí o marketingu v prípade, že budete prevádzkovať hotelové alebo stravovacie služby.
Obchodná metóda
- Popíšte obchodnú stránku vášho plánu so zameraním na
- cieľovú skupinu,
- sortiment produktov alebo služieb,
- cenovú úroveň
- typ podniku, ktorý plánujete zrealizovať.
- Pripojíte sa k nejakej sieti hotelov alebo reštaurácii?
- Ak áno, akej?
Trh
- Popíšte svoju oblasť trhu.
- Popíšte oblasť zákazníkov.
- Zameriavate sa na určitú skupinu zákazníkov?
- Aké sú ich najdôležitejšie charakteristiky?
- Aké je množstvo obyvateľov vo vašej oblasti? …… uveďte číslo
- Koľko je tých z nich, ktorí sú zákazníkmi inde …… uveďte číslo s mínusovým znamienkom
- Koľko je navštevujúcich zákazníkov mimo Vašej oblasti? …… uveďte číslo s plusovým znamienkom
- Koľko je potenciálnych zákazníkov? ….. uveďte číslo
- Očakávate v budúcnosti zmenu množstva zákazníkov?
Miesto podnikania
- Popíšte miesto podnikania.
- Aké sú atraktívne verejné miesta vo vašom okolí?
- Priložte nákres územia alebo mapu.
- Čo si myslíte o dostupnosti daného miesta zákazníkom?
- Aké sú parkovacie možnosti v blízkosti vášho podnikania ?
- Aké hodnotíte množstvo parkovacích miest? Sú dobré/priemerné/zlé?
- Aká je vzdialenosť od miesta parkovania? Je to v blízkosti/niekoľko minút chôdze/veľmi ďaleko?
- Aká je cena za parkovanie? Je zdarma/ za nízky poplatok/ za značný poplatok?
- Očakávate v budúcnosti zmeny v súvislosti s atraktívnosťou vášho miesta podnikania?
- Ak áno, aké?
- Uveďte rozmery prevádzky rozdelené podľa rôznych funkcií.
- Akú rozlohu majú jednotlivé funkčné časti?
- Uveďte kapacitu vášho zariadenia napr. počet stoličiek, počet izieb, počet postelí.
- Aká je prevádzková doba zariadenia?
Produkt (sortiment produktov)
- Stručne popíšte sortiment produktov, ktoré budete ponúkať s prihliadnutím na cenovú špecializáciu.
- Bude rozdiel v sortimente počas dňa a večer?
Cena
- Aké sú najdôležitejšie produkty, ktoré budete ponúkať?
- Ako stanovíte ceny ?
- Aké kalkulácie použijete?
Prezentácia
- Aké máte predstavy o prezentácii vášho podniku s ohľadom na exteriér a interiér?
- Charakterizujte exteriér: fasáda, názov, značka produktu, parkovanie, vstup…
- Charakterizujte interiér: zariadenie, stolovanie, recepcia, bar, sanitárne zariadenia…
Podpora predaja
O čo sa najviac zaujímajú zákazníci?
Tabuľka č. 1
Motivácia k nákupu | Áno – Neutrálne – Nie | Dokážete z ich pohľadu splniť želania? |
---|---|---|
Rozsah menu | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Kvalita | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Cena | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Parkovacie možnosti | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Služby zákazníkom | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Dostupnosť | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Iné | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
- Akým spôsobom oslovíte zákazníkov?
- Ktoré motivácie budete zdôrazňovať?
- Ktoré z nasledovných nástrojov zdôrazňujete?
Tabuľka č. 2
Reklamné zásielky poštou | Áno – Nie | Veľmi – Málo |
Inzeráty | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Sponzorstvo | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Ústna reklama | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Iné | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Konkurenčná pozícia
- Kto sú Vaši konkurenti?
- Akým spôsobom sa budete odlišovať od svojich konkurentov ?
- Cenovou úrovňou? Službami? Rozsahom menu?
Tabuľka č. 3
Názov konkurenta | Typ spoločnosti | Verejný priestor, Počet stoličiek, Počet inzeb, Počet postelí | Vzdialenosť od vás | V čom sa odlišuje od vás konkurent |
---|---|---|---|---|
- Dokážete odhadnúť celkový obrat vašich konkurentov?
- Ak áno, koľko to je?
- Aké sú vaše silné stránky v porovnaní s vašimi konkurentmi?
- Aké sú vaše slabé stránky v porovnaní s vašimi konkurentmi?
Zamestnanci
- Má váš personál potrebné vzdelanie a školenie?
- Ako budete postupovať, ak váš personál nedisponuje potrebným vzdelaním?
Nákup
- Máte už kontakty s budúcimi dodávateľmi?
- Za akých platobných a dodacích podmienok sú ochotní s vami spolupracovať?
Zaujal vás náš príspevok? Sledujte náš webový portál ďalej. O tom, ako spracovať ostatné kapitoly biznis plánu, si povieme nasledujúcom článku.
dj