- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Prieskumy
- Slováci neplatia faktúry najmä z tohto dôvodu, tvrdí prieskum
Slováci neplatia faktúry najmä z tohto dôvodu, tvrdí prieskum
Podľa reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“ 2016 uviedlo pri odôvodňovaní zlej platobnej disciplíny tento fakt najviac respondentov zo Slovenska – až 56 %.
Nezamestnanosť je ten najčastejší dôvod, pre ktorý Slováci meškajú s platením faktúr alebo neuhrádzajú svoje záväzky vôbec. Podľa reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“ 2016 uviedlo pri odôvodňovaní zlej platobnej disciplíny tento fakt najviac respondentov zo Slovenska – až 56 %.
Pozoruhodné je, že hneď na druhej priečke sa umiestnila zábudlivosť ako dôvod neplatenia faktúr. Uviedlo ju 41 percent Slovákov oslovených v rámci reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“ za rok 2016. Šlo pritom o privátnych, koncových klientov – teda v segmente B2C (Business to Consumer). Ako ďalšie príčiny nasledujú osobná platobná neschopnosť, prechodná kríza likvidity či úmyselné neplatenie, resp. podvod.
„Nezamestnanosť ako dôvod neplatenia faktúr býva z roka na rok už tradične na prvých priečkach v rámci reprezentatívnej EOS štúdie. Vyplýva z aktuálnej ekonomickej situácie, v akej sa krajina nachádza. Čo je ale osobnejší dôvod, je práve zábudlivosť, ktorá skončila hneď na druhej priečke,“ hovorí Michal Šoltes, konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko venujúcej sa manažmentu pohľadávok. Práve zábudlivosť je podľa neho dôvod, na ktorom sa dá popracovať, aby došlo k zlepšeniu. Odporúča napríklad také moderné softvérové riešenie, akým je EOS portál pre dlžníkov. Vďaka nemu majú na webe kompletný prehľad o svojich záväzkoch a termínoch. Trendom doby je, že ho využíva čoraz viac ľudí. Každý mesiac pribudne v priemere 600 nových užívateľov. Od júla 2013, kedy bol portál spustený, jeho služby využilo viac ako 24 000 ľudí.
Aj v rámci celej východnej Európy kraľuje v segmente B2C nezamestnanosť ako najčastejšia príčina vedúca k omeškaniu platieb. Tento dôvod uviedlo 49 % respondentov reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“ za rok 2016 pochádzajúcich z krajín ako Rusko, Poľsko, Slovensko, Bulharsko, Rumunsko, Grécko, Maďarsko a Chorvátsko. Dôsledkom toho je, že v 22 % prípadoch (B2B aj B2C klientov) sa mešká s uhrádzaním faktúr. Až v 4 % prípadov nie sú faktúry zaplatené vôbec; na východe Európy sa platí v termíne len v 74 % prípadov.